ΑΠΌ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΓΚΟΥΜΑ

Το όνειρο του κάθε γονιού είναι να δει το παιδί του να περνά στο πανεπιστήμιο…. Δίνει τα μαλλιά της κεφαλής του στην παιδεία και παραπαιδεία προκειμένου να το προετοιμάσει για τη μεγάλη στιγμή των εξετάσεων…. Να γράψει καλά και να πετύχει την είσοδό του σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα…

Το όνειρο του κάθε γονιού είναι να δει το παιδί του να περνά στο πανεπιστήμιο…. Δίνει τα μαλλιά της κεφαλής του στην παιδεία και παραπαιδεία προκειμένου να το προετοιμάσει για τη μεγάλη στιγμή των εξετάσεων…. Να γράψει καλά και να πετύχει την είσοδό του σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα… Ο απλός μέσος Έλληνας πολίτης πιστεύει πως έτσι επιτελεί ένα από τα χρέη του ως γονιός… Αυτό ισχύει για τον πατέρα και τη μητέρα με χαμηλό ή μεσαίο μορφωτικό επίπεδο….. Γιατί για τους άλλους που έχουν και υψηλό μορφωτικό επίπεδο και ταυτόχρονα και οικονομική άνεση ισχύει και κάτι ακόμη…. δεν τους ενδιαφέρει μόνο να εισέλθει σε κάποιο πανεπιστήμιο, αλλά και πόσο καλό είναι αυτό …. Τους ενδιαφέρει το επίπεδο του πανεπιστημίου, η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το φοιτητή…. Και φυσικά το κύρος που θα έχει το πτυχίο του στην αγορά εργασίας….


 



Βέβαια οι παραπάνω γονείς, και μάλιστα εκείνοι που διαμένουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, εννοείται πως έχουν φροντίσει τα παιδιά τους να πάρουν τη βασική τους εκπαίδευση σε ιδιωτικά σχολεία… Πολλοί από αυτούς κρίνοντας την κατάσταση των ελληνικών πανεπιστημίων, δε διστάζουν εκ των προτέρων να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους μια θέση σε κάποιο βρετανικό ή αμερικάνικο πανεπιστήμιο και όχι να αφήσουν το παιδί τους να φοιτήσει σε κάποιο ΑΕΙ της χώρας μας και μετά να το στείλουν στο εξωτερικό για το μεταπτυχιακό τους…. Ανεξάρτητα πάντως από την όποια απόφαση και ενέργεια των γονιών, σε ένα συμφωνούν όλοι πως τα πανεπιστήμιά μας παρουσιάζουν τα μαύρα τους τα χάλια, αν όχι όλα, τα περισσότερα…. Όσο για  το ποιος ευθύνεται για την άσχημη εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων, την καθοριστική ευθύνη φέρει η πολιτεία με την εκάστοτε κυβέρνηση…. Σημαντικό μερίδιο ευθύνης φέρει και η πανεπιστημιακή κοινότητα…βαρύνουσα είναι η θέση των πρυτανικών αρχών….. Ούτε βέβαια και οι φοιτητές είναι άμοιροι ευθυνών, στο ποσοστό που τους αναλογεί….


 



Επομένως για την ποιοτική και όχι μόνο αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης της χώρας μας θα πρέπει να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη επικοινωνίας όλων των εμπλεκόμενων πλευρών και μια φόρμουλα συνεργασίας αποδεκτή από όλους…. Ουδείς αμφισβητεί τη διατήρηση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας….τουλάχιστον ο λαός…. Γιατί με τους πολιτικούς μας ποτέ δεν ξέρεις, καθώς άλλα λένε, άλλα πιστεύουν κατά βάθος και ελάχιστα πράττουν για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, όλων των βαθμίδων…. Εκείνο προσωπικά που αμφισβητώ εγώ είναι η ειλικρίνεια των προθέσεων και η αποφασιστικότητα, η τόλμη, που έχει η κάθε κυβέρνηση και η κάθε ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου να προχωρήσει σε ουσιαστικές τομές και ρήξεις, αν χρειαστεί,  για την αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων…. Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει μια ενιαία εθνική πολιτική για ένα τόσο σοβαρό θέμα, όπως είναι η παιδεία και επί χρόνια να ακολουθείται η προσφιλής τακτική των πολιτικών, το ράβε-ξήλωνε, ή ότι χτίζει ο άλλος, να το γκρεμίζουμε εμείς για να το κάνουμε υποτίθεται πιο γερό και να ξεκινάμε πάλι από το μηδέν….


 



Είναι πασιφανές  ότι για να υπάρξει ποιοτική παιδεία θα πρέπει να διατεθούν περισσότερα χρήματα για αυτή….. Όμως η κίνηση αυτή δεν αρκεί…..άλλωστε μην ξεχνάμε ότι η χώρα μας κατέχει την 56η θέση σε σύνολο 180 χωρών στην καταπολέμηση της διαφθοράς… Η αδιαφάνεια, η διασπάθιση δημόσιου χρήματος, τα μικρό αλλά και τα μεγαλοσυμφέροντα,  προσωπικά ή της παρεούλας, τα πολιτικά συμφέροντα και τα ανταλλάγματα  για την εξουσία, είναι χαρακτηριστικά που διακρίνουν την ελληνική κοινωνική διαστρωμάτωση ….όσο πιο ψηλά, τόσο περισσότερα σκανδαλάκια απαντάς…. Πέρα λοιπόν από την αύξηση των κονδυλίων για τα ελληνικά πανεπιστήμια και την αλλαγή νοοτροπίας, θα πρέπει να μπει και μια τάξη σε αυτά…. Η ίδια η πανεπιστημιακή κοινότητα θα πρέπει να αναλάβει το νοικοκύρεμα του χώρου της, έστω και αν χρειαστεί να κάνει και ρήξεις…  Θα πρέπει να λειτουργήσουν αποφασιστικά κάποια θεσμικά όργανα και ελεγκτικοί μηχανισμοί έτσι ώστε να περιφρουρήσουν το κύρος και την ποιότητα των πανεπιστημίων….   Θα πρέπει να αξιολογούνται και να βαθμολογούνται τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή και όχι μόνο χώρα του κόσμου…


 



Τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται στην επικαιρότητα η εφαρμογή του νόμου πλαισίου για την παιδεία και κυρίως το τελεσίγραφο στους “αιώνιους” φοιτητές…. Κίνηση απόλυτα σωστή, για να μάθουν επιτέλους τα πανεπιστήμια τις πραγματικές δυνατότητες που έχουν για τον αριθμό των νέων φοιτητών που θα μπορούν να υποδεχτούν…


Και δεν καταλαβαίνω γιατί από πολλούς διαφαίνεται ιδιαιτέρως θερμή η νέα ακαδημαϊκή χρονιά  και να εγείρει πολλές αντιδράσεις η εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης με την οποία μπαίνει φρένο στο καθεστώς των αιώνιων φοιτητών…..


 Ίσα-ίσα θα πρέπει να στηριχθεί η όλη προσπάθεια, από τη στιγμή που δίνονται λύσεις στους φοιτητές που δεν βρέθηκαν από καπρίτσιο στην κατηγορία του “αιώνιου” φοιτητή, αλλά από ανάγκη π.χ. υγεία, εργασία κλπ…..


Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για διακόσιους πενήντα χιλιάδες αιώνιους φοιτητές και να μη γίνεται κάτι, όταν άλλα παιδιά περιμένουν στην ουρά για να περάσουν τη μεγάλη πύλη …..


Καιρός κάποιοι φοιτητές να σοβαρευτούν και η κυβέρνηση να ρίξει τον κύβο για  την αναβάθμιση της ελληνικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης …..           


Σχετικά Άρθρα

Back to top button