Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσαν από κοινού  οι Ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, Εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωομάδας της ΝΔ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ελίζα Βόζεμπεργκ – Βρυωνίδη, μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού, υπεύθυνη για θέματα ναυτιλίας, με αφορμή την υπέρμετρη αύξηση,από 7 Οκτωβρίου, των τελών διέλευσης του Βοσπόρου σε ποσοστό 406%, εκ μέρους της Τουρκίας.

Οι Ευρωβουλευτές, αφού επισήμαναν ότι μία τέτοια αιφνιδιαστική και αδικαιολόγητη αύξηση στα τέλη διέλευσης διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία τόσο της ναυτιλίας όσο και του διεθνούς εμπορίου, τόνισαν ότι η κίνηση αυτή πλήττει σημαντικά την ελεύθερη διακίνηση αγαθών,μέσω του Βοσπόρου, και δημιουργεί προβλήματα σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων. Παράλληλα, υπογράμμισαν ότι η ανατίμηση αυτή, η οποία δεν συνάδει με το πνεύμα καλής γειτονίας, πραγματοποιήθηκε χωρίς διαβούλευση με εμπορικούς και ναυτιλιακούς φορείς, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες που είχαν σημειωθεί στην Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Τουρκία τον περασμένο Ιούνιο.

Κατόπιν αυτών, η κα Ασημακοπούλου και η κα Βόζεμπεργκ ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί σε ενέργειες για την adhoc αντιμετώπιση της αδικαιολόγητης αυτής αύξησης στα τέλη διέλευσης,αφενός για την προστασία των ευρωπαϊκών πλοίων και αφετέρουγια να αποκατασταθεί άμεσα η εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου και της ναυτιλίας, που αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕ.

 Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

Θέμα: «Αδικαιολόγητη και αιφνιδιαστική αύξηση στα τέλη διέλευσης του Βοσπόρου από την Τουρκία»

Προς: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

31 Αυγούστου, 2022

Σύμφωνα με δημοσιεύματα οι τουρκικές αρχές αυξάνουν από τις 7 Οκτωβρίου 2022 υπέρμετρα τα τέλη διέλευσης πλοίων από τον Βόσπορο, κατά 406%. Επιπλέον, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών της Τουρκίας το 2021 ο αριθμός των πλοίων που διήλθαν από το στενό του Βοσπόρου, αυξήθηκε σε 38.551.

Μία τέτοια αιφνιδιαστική και αδικαιολόγητη αύξηση στα τέλη διέλευσης διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία τόσο της ναυτιλίας όσο και του διεθνούς εμπορίου, δημιουργώντας προβλήματα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και ιδιαίτερα εκείνων που πραγματοποιούν συχνά δρομολόγια και πλήττοντας σημαντικά την ελεύθερη διακίνηση αγαθών, διαμέσου του Βοσπόρου.

Παράλληλα, παρά την πρόθεση του Τούρκου Προέδρου για δημιουργία μίας εναλλακτικής πλωτής οδού, το KanalIstanbul, η ανατίμηση αυτή δεν συνάδει με το πνεύμα καλής γειτονίας, πραγματοποιήθηκε χωρίς διαβούλευση με εμπορικούς και ναυτιλιακούς φορείς και επιβεβαιώνει τις ανησυχίες που είχαν σημειωθεί στην Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Τουρκία τον περασμένο Ιούνιο.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή:

– Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για την adhoc αντιμετώπιση της αδικαιολόγητης αύξησης στα τέλη διέλευσης και για την προστασία των ευρωπαϊκών πλοίων;

– Πώς σχεδιάζει να αποκαταστήσει την εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου, που αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕ, αλλά και της ναυτιλίας στα στενά του Βοσπόρου;