Ανησυχητικά τα φαινόμενα της σχολικής βίας

Μια πράγματι ενδιαφέρουσα ομιλία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στην αίθουσα εκδηλώσεων Π των Καπναποθηκών του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης, όπου σε συνεργασία με τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το Γραφείο Αγωγής Υγείας τέθηκε το θέμα της σχολικής βίας .
Συγκεκριμένα για το σημαντικό αυτό ζήτημα που απασχολεί όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και τους μαθητές κλήθηκε να αναλύσει και να δώσει τα φώτα του ο κ. Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη και αρμόδιος για θέματα Παιδιού.

Μια πράγματι ενδιαφέρουσα ομιλία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στην αίθουσα εκδηλώσεων Π των Καπναποθηκών του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης, όπου σε συνεργασία με τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το Γραφείο Αγωγής Υγείας τέθηκε το θέμα της σχολικής βίας .


Συγκεκριμένα για το σημαντικό αυτό ζήτημα που απασχολεί όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και τους μαθητές κλήθηκε να αναλύσει και να δώσει τα φώτα του ο κ. Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη και αρμόδιος για θέματα Παιδιού.


Το θέμα που ανέπτυξε αφορούσε τη βία στο σχολικό περιβάλλον, το σχολικό εκφοβισμό, τα αίτια και την πρόληψη.


Μέσα από την ομιλία του και τις επισημάνσεις που έκανε, κ. Μόσχος αφού έδωσε τον ορισμό του σχολικού εκφοβισμού, όπου είναι η χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή παιδιών παρόμοιας ηλικίας με σκοπό να προκαλέσει πόνο και αναστάτωση, και αφορά τη σωματική βία, τη λεκτική βία, τη σεξουαλική βία, τη συναισθηματική βία, καθώς και την ηλεκτρονική βία, ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, αναφέρθηκε στα αίτια που τον προκαλούν, αλλά και στην έμφαση που πρέπει να δοθεί στην πρόληψη.


Η έλλειψη επικοινωνίας, η βία που υπάρχει στην κοινωνία και μέσα στην οικογένεια, αλλά και η εικόνα που παρουσιάζει το σχολείο και το όλο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι τα κύρια αίτια που καλλιεργούν τέτοιες αρνητικές συμπεριφορές μαθητών.


Λανθάνουσες συμπεριφορές που ξεκινούν, όλο και πιο συχνά από τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.


Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα μας ο βοηθός Συνηγόρου του Παιδιού, κ. Μόσχος σημείωσε χαρακτηριστικά «η οπτική που θέτει ο Συνήγορος του Παιδιού αναφορικά με τη βία στα σχολεία είναι ότι είναι λάθος να βλέπουμε τη βία από τα παιδιά προς τα παιδιά από μόνη της. Πρώτον γιατί αυτή είναι μεταφορά της βίας που υπάρχει γενικότερα στην κοινωνία και την οικογένεια και δεύτερον γιατί υπάρχουν άλλα σοβαρότατα ζητήματα που λείπουν από τα σχολεία μας και τα οποία πραγματικά θα μπορούσαν,  εάν υπήρχαν, να προσφέρουν καλύτερη προστασία στα ίδια τα παιδιά. Και μιλώ για την επικοινωνία, για τη δυνατότητα των παιδιών να  απολαμβάνουν συμμετοχικές δραστηριότητες, να έχουν μέσα στο σχολείο ευκαιρίες εκτόνωσης, αλλά και συνεργασίας , συνύπαρξης, πέρα από την καθαρά μαθησιακή διαδικασία. Τα παιδιά που συζητώ μαζί τους και που σήμερα επισκέφθηκα και γυμνάσια και λύκεια του νομού σας, μου λένε συχνά για ζητήματα που απουσιάζουν στην καθημερινότητά τους στο σχολείο και ζητήματα που δυστυχώς παίρνουν πολύ μεγάλη προτεραιότητα, όπως τα μαθήματα και οι εξετάσεις και οι βαθμοί, που ίσως δεν είναι της άμεσης δικής τους ανάγκης. Αφορά το μέλλον τους βεβαίως, αλλά στο σήμερα έχουν περισσότερη ανάγκη περισσότερη επικοινωνία, περισσότερη μερικές φορές ανταλλαγή προβληματισμών , σκέψεων, απόψεών με τους ενήλικες. Έχουν τόσα και τόσα πράγματα στην κοινωνία που συμβαίνουν στην καθημερινότητά τους, προβληματισμοί, όπως πού μπορώ να πάω, τι μπορώ να κάνω ,που το γεγονός  ότι η εκπαίδευση είναι εντατικοποιημένη στην μάθηση και την απόδοση, αφήνει πίσω αυτά τα πολύ σημαντικά για τους νέους θέματα».


Η λύση στο πρόβλημα της εξάλειψης του φαινομένου της βίας στο σχολικό περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Μόσχο βρίσκεται στην πρόληψη, η οποία έρχεται μέσα από την επικοινωνία, την εμπιστοσύνη προς τα παιδιά και την ενεργοποίησή τους σε δράσεις μέσα στο σχολείο.


«Αν εμπιστευτούμε περισσότερο τα παιδιά στο να συμμετέχουν, να συμβάλλουν στους κανόνες της σχολικής μονάδας, στην παρακολούθηση και εφαρμογή τρόπων διαχείρισης συγκρούσεων και κρίσεων τότε θα έχουμε μεγαλύτερη αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα στο να τα βγάλουμε πέρα με τη σύγχρονη βία. Όχι βέβαια πως θα την ξεριζώσουμε, άλλωστε τα σχολεία από μόνα τους δεν μπορούν να απαλλάξουν την κοινωνία από αυτήν», σημείωσε χαρακτηριστικά.


Παράλληλα σημείωσε πως μέσα από την οικογένεια και την εκπαιδευτική διαδικασία θα πρέπει οι μεγάλοι να διδάσκουν σωστά τα δικαιώματα στα παιδιά, γιατί αν τα μάθουν με το σωστό τρόπο, τότε και εκείνα με τη σειρά τους θα μάθουν να σέβονται και των άλλων και να αυτοπεριορίζονται.


Στο ερώτημα για το αν δηλώνει αισιόδοξος για τον περιορισμό της σχολικής βίας ο Βοηθός Συνηγόρου του Παιδιού, απάντησε « η αισιοδοξία μου αντλείται από τα καλά παραδείγματα των εκπαιδευτικών που παρόλο δεν παίρνουν την κατάλληλη στήριξη, το παλεύουν. Η αισιοδοξία μου αντλείται από τα παιδιά που θέλουν να δουν τον εαυτό τους σε μια θετική δυναμική του σχολείου. Η κοινωνία έχει πολύ μεγάλες ανησυχίες, αλλά νομίζω ότι επειδή υπάρχουν εκπαιδευτικοί που το παλεύουν, μπορούμε να αισιοδοξούμε».


 


                                                           Δέσποινα Γκούμα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button