Ανοιχτό εκπαιδευτικό σύστημα για όλα τα παιδιά, το ζητούμενο

“Μπορώ να μάθω….Δώστε μου την ευκαιρία να προσπαθήσω και αν δεν τα καταφέρω, αφήσετε με να νοιώσω υπερήφανος ότι προσπάθησα”, είναι το μήνυμα που στέλνουν προς όλους τα παιδιά που βιώνουν καθημερινά την απόρριψη και τις διακρίσεις σ’ ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, όχι ιατρικό αλλά εκπαιδευτικό.

“Μπορώ να μάθω….Δώστε μου την ευκαιρία να προσπαθήσω και αν δεν τα καταφέρω, αφήσετε με να νοιώσω υπερήφανος ότι προσπάθησα”, είναι το μήνυμα που στέλνουν προς όλους τα παιδιά που βιώνουν καθημερινά την απόρριψη και τις διακρίσεις σ’ ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, όχι ιατρικό αλλά εκπαιδευτικό. Συγκεκριμένα στη χώρα μας πάνω από 100.000 έχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, με πιο γνωστή αυτή της δυσλεξίας.


Για το εκπαιδευτικό αυτό πρόβλημα, που αναπόφευκτα έχει και κοινωνικές προεκτάσεις, πραγματοποιήθηκε το πρωί της περασμένης Κυριακής μια ενδιαφέρουσα ημερίδα στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης, η οποία συνδιοργανώθηκε  από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ., την Ένωση Γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Λυκείου Ξάνθης.


Στην ημερίδα που στόχο είχε να ευαισθητοποιήσει  και να ενημερώσει γονείς και εκπαιδευτικούς, οι εισηγητές της εκδήλωσης μίλησαν για την Ειδική Αγωγή και την Εκπαίδευση στα σύγχρονα Ελληνικά Εκπαιδευτικά δεδομένα, καθώς και τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τις συναισθηματικές ανάγκες παιδιών και εφήβων με Δυσλεξία.


Ομιλητές ήταν ο διευθυντής Κέντρου Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Νομού Ξάνθης, κ. Δημήτρης Κομίκης και η Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Δυσλεξίας και  Διδάκτωρ Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου  Nottingham, κ. Ελένη Λιβανίου, οι οποίοι απάντησαν και στα ερωτήματα που έθεσαν γονείς και εκπαιδευτικοί, οι οποίοι κατέκλυσαν την αίθουσα του Αμφιθεάτρου, προκειμένου να ενημερωθούν για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Για το πώς θα πρέπει να χειριστούν τόσο ως γονείς, αλλά και ως δάσκαλοι και καθηγητές τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες φυσικά δεν οφείλονται σε νοητική υστέρηση ή χαμηλή νοημοσύνη.


Σε δηλώσεις της η πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες Ν. Ξάνθης, Μουτάφη-Αρβανίτη Ασπασία, σημείωσε πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά γονείς και παιδιά είναι πολλά και για την επίλυσή τους έρχονται σε επαφή με τους εκπαιδευτικούς και τους αρμόδιους φορείς . “Μέσα στο σπίτι έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις αντιδράσεις των παιδιών μας αναφορικά με το σχολείο και τα μαθήματα. Δε θέλουν να πάνε και αυτό γιατί δε νιώθουν άνετα και νιώθουν κάποιες φορές και την απόρριψη. Δεν υπάρχει ειδικό πρόγραμμα και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα τα πετάει έξω.  Είναι ανύπαρκτες οι δομές για την κατηγορία αυτών των μαθητών και επαφίεται στην ευαισθησία του κάθε εκπαιδευτικού να επιμορφωθεί στην αντιμετώπιση προβλημάτων μαθησιακών δυσκολιών και να βοηθήσει τα παιδιά αυτά να μη νιώθουν ξένο σώμα και να τα εντάξει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα παιδιά μας είναι έξυπνα, ίσως με ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα να μην είχαν πρόβλημα. Ζητάμε ειδικά προγράμματα, να γίνεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και να λειτουργούν Τμήματα Ένταξης στα σχολεία”, επεσήμανε η κ. Μουτάφη -Αβανίτη.


Η ιδιαιτερότητα των μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες έχει να κάνει με τη δυσκολία στην Ανάγνωση, στα Μαθηματικά και στο Γραπτό Λόγο, που όμως δεν παρουσιάζονται στον ίδιο βαθμό σε κάθε παιδί.


Στην ημερίδα το παρόν έδωσαν και οι  Προϊστάμενοι της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού, κ. Εύη Στυλιανίδου και ο κ. Πυλαρινός, οι οποίοι επεσήμαναν ότι γίνονται πολύ μεγάλες προσπάθειες  σε ότι αφορά το ζήτημα, όχι όμως και με τα ανάλογα αποτελέσματα.


Μάλιστα σημείωσαν πως μόλις τον Οκτώβριο του 2008 ψηφίστηκε ο νόμος 3699/2008 για την Ειδική Αγωγή αι Εκπαίδευση, θεσπίζοντας μεταξύ άλλων για πρώτη φορά την υποχρεωτική εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εργαλείο για την εφαρμογή του νόμου αποτελούν τα κατά τόπους ΚΕ.Δ.Δ.Υ. που σκοπός τους είναι η προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης μαθητών που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας.


Όσο για το μήνυμα που έστειλαν διοργανωτές, ομιλητές και προσκεκλημένοι της Ημερίδας ήταν  η ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, καθώς ο ρόλος τους είναι σημαντικός και καθοριστικός για τη λειτουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα είναι ανοιχτό σε όλους τους μαθητές.


 Tα όποια βήματα γίνονται για την αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών θα πρέπει να μη στηρίζονται σε προχειρότητες και πρόσκαιρες συνεργασίες και τα Τμήματα Ένταξης που δημιουργούνται στις σχολικές μονάδες θα πρέπει να φέρνουν ουσιαστικά αποτελέσματα και όχι να ιδρύονται τυπικά.


Δέσποινα  Γκούμα


Σχετικά Άρθρα

Back to top button