ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ: ΜΙΑ ΑΔΙΚΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΘΕΡΑΠΕΥΣΕΙ

Στα δύσκολα οικονομικά χρόνια που έφεραν με την ανικανότητα τους οι πολιτικοί την Χώρα τα τελευταία χρόνια αναγκάζει τους πολίτες να αποτείνονται στον συνήγορο του πολίτη για τα δημοτικά τέλη τα οποία ομολογουμένως είναι και υψηλά και άδικα για τα νοικοκυριά.

Ο Συνήγορος του Πολίτη από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του δέχθηκε και εξακολουθεί να δέχεται αξιοσημείωτο αριθμό αναφορών, με τις οποίες οι πολίτες διαμαρτύρονται για το ύψος των τελών που επιβάλλονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης  και για τον τρόπο καθορισμού τους.

Με αυτή την αφορμ

Στα δύσκολα οικονομικά χρόνια που έφεραν με την ανικανότητα τους οι πολιτικοί την Χώρα τα τελευταία χρόνια αναγκάζει τους πολίτες να αποτείνονται στον συνήγορο του πολίτη για τα δημοτικά τέλη τα οποία ομολογουμένως είναι και υψηλά και άδικα για τα νοικοκυριά.

Ο Συνήγορος του Πολίτη από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του δέχθηκε και εξακολουθεί να δέχεται αξιοσημείωτο αριθμό αναφορών, με τις οποίες οι πολίτες διαμαρτύρονται για το ύψος των τελών που επιβάλλονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης  και για τον τρόπο καθορισμού τους.

Με αυτή την αφορμή η Αρχή εξέτασε το θέμα της επιβολής των τελών από τους ΟΤΑ και ειδικότερα τη νομιμοποίησή τους να επιβάλλουν τέλη.

Οι δύο βασικές θεματικές που διερευνήθηκαν αφορούν στην επιβολή των δημοτικών τελών που αποτελούν τακτικά έσοδα των δήμων, όπως είναι τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού, και στη δυνατότητα των τελευταίων να επιβάλλουν ειδικά ανταποδοτικά τέλη.

 

Τακτικά δημοτικά έσοδα

 

Σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 25/1975 και το άρθρο 25 παρ. 2 του ν. 1828/1989, τα δημοτικά τέλη αποτελούν θεσμοθετημένα τακτικά έσοδα των δήμων, που καθορίζονται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του οικείου δήμου.

Αυτές οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων, που εκδίδονται κατά νομοθετική εξουσιοδότηση, αποτελούν κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης.

Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος του Πολίτη, ο οποίος σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο ερευνά ατομικές διοικητικές πράξεις, μπορεί να ελέγξει μόνο τη νομιμότητα της διαδικασίας επιβολής των δημοτικών τελών και τον τρόπο υπολογισμού τους, που ορίζονται με βάση τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Ένα άλλο πρόβλημα, το οποίο εξετάστηκε και εμπίπτει στην παρούσα θεματική, αφορά στην είσπραξη των τελών καθαριότητας, αποκομιδής απορριμμάτων και φωτισμού και στον υπολογισμό του ύψους τους, όπως εμφανίζεται στους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Η επιβολή του σχετικού τέλους ρυθμίζεται από το άρθρο 24 του ν. 2130/1993,

Ο ΑΓΩΝΑΣ συνομίλησε με τον δήμαρχο Ξάνθης Μ. Στυλιανίδη ο οποίος ανέφερε ότι ο τρόπος υπολογισμού με βάση τα τετραγωνικά μέτρα είναι άδικος.

Η λογική αυτής της απάντησης έγκειται στο γεγονός ότι όταν ένας δημότης έχει μία κατοικία π.χ. 80 τετραγωνικών μέτρων και είναι άνεργος πληρώνει τα ίδια χρήματα στα δημοτικά τέλη  με έναν συνδημότη του ο οποίος έχει πολύ μεγαλύτερα έσοδα.

Άρα εκ των πραγμάτων αυτό είναι άδικο όμως όπως αναφέρει ο κ. Στυλιανίδης αυτό είναι επιβεβλημένο από την Κεντρική διοίκηση άρα ο δήμος απλώς καθορίζει το ύψος των τελών.

Προς αποκατάσταση αυτής της αδικίας ανέφερε ότι επανειλημμένα αυτό συζητήθηκε στα κεντρικά όργανα των δήμων και έγιναν οι σχετικές εισηγήσεις στο Υπουργείο Εσωτερικών αλλά όπως ανέφερε είναι μία διαδικασία που θέλει χρόνο και πολιτική βούληση.

Στον αντίποδα ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Χ. Πούλιος  συμφώνησε ότι είναι άδικος ο νόμος και σίγουρα δεν είναι δυνατόν ένας αδύναμα οικονομικά συνδημότης να πληρώνει τα ίδια χρήματα με έναν που έχει μεγαλύτερη οικονομική άνεση επειδή έχει τα ίδια τετραγωνικά στο σπίτι όμως είναι θέματα που χειρίζεται η πολιτεία και όχι η τοπική αυτοδιοίκηση.

Στην συνέχεια ο κ. Πούλιος ανέφερε ότι είναι δύσκολο να αλλάξει ο νόμος όμως θα μπορούσε ο δήμος με κάποιον τρόπο όπως την μείωση των δημοτικών τελών σε αναξιοπαθούντες στους τρίτεκνους – πολίτεκνους να ελαφρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Ακολούθως και ο κ. Ανταμπούφης ανέφερε ότι σαφώς και είναι δύσκολο να αλλάξει ο νόμος όμως η δημοτική αρχή όταν θέλει μπορεί να βρει τρόπους να ελαφρύνει από το βάρος αριθμό συνδημοτών μας που τα βγάζουν δύσκολα πέρα.

Τελικό συμπέρασμα από την προσπάθεια του συνηγόρου του πολίτη και την θέσει των αυτοδιοικητικών είναι ότι όταν αυτό το δυσκίνητο άσπλαχνο κράτος πρόκειται να τα “πάρει” από τους πολίτες βρίσκει τον τρόπο να μπερδέψει και να “,μαγειρέψει” τους νόμους για να μην μπορούν  αυτοί  να αλλάξουν και να κρατήσει παγιδευμένους τους πολίτες είτε έχουν φοροδοτική ικανότητα είτε όχι να πληρώνουν την ανικανότητα των πολιτικών.

Είναι καιρός πλέον και είναι η μοναδική ίσως ευκαιρία μέσα σε αυτήν την οικονομική δυσχέρεια οι πολιτικοί αυτού του τόπου είτε κινούνται στον αυτοδιοικητικό πολιτικό χώρο είτε στον Περιφερειακό είτε στον Εθνικό να αποδείξουν ότι είναι δίκαιοι, λογικοί και νοιάζονται τον πολίτη.

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΟΣ

Σχετικά Άρθρα

Back to top button