“Ελληνική Παιδεία. Ένας νεκρός με μέλλον”

“Ένας περίπατος στα περίχωρα της Ξάνθης είναι αιχμαλωτικός, διότι έχει τέτοια μαγεία η περιοχή ώστε μπορεί να περάσει μισή ώρα και να νομίσεις ότι είναι πέντε λεπτά” δήλωσε στο ακροατήριό του ο φιλόλογος και ιστορικός κ. Σαράντος Καργάκος ζητώντας ταπεινά συγγνώμη για την πλέον της μισής ώρας αργοπορία του στην εκδήλωση, της οποίας ήταν κεντρικός ομιλητής.

“Ένας περίπατος στα περίχωρα της Ξάνθης είναι αιχμαλωτικός, διότι έχει τέτοια μαγεία η περιοχή ώστε μπορεί να περάσει μισή ώρα και να νομίσεις ότι είναι πέντε λεπτά” δήλωσε στο ακροατήριό του ο φιλόλογος και ιστορικός κ. Σαράντος Καργάκος ζητώντας ταπεινά συγγνώμη για την πλέον της μισής ώρας αργοπορία του στην εκδήλωση, της  οποίας ήταν κεντρικός ομιλητής.


Συγκεκριμένα ο κ. Καργάκος ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, μίλησε το βράδυ της Δευτέρας στο χώρο του Π των Καπναποθηκών  για την Παιδεία και την εκπαίδευση.


Θέμα της ομιλίας του ο ευρηματικός  και συμβολικός τίτλος “Ελληνική Παιδεία. Ένας νεκρός με μέλλον”.


Ο κ. Καργάκος με το γλαφυρό, ζωντανό και παραστατικό του λόγο απέσπασε από το πρώτο λεπτό της ομιλίας του την προσοχή  του πολυπληθούς  ακροατήριου της εκδήλωσης, το οποίο μέχρι την τελευταία τελεία του ομιλητή τον άκουγε με ιδιαίτερη προσήλωση.


Και αυτό γιατί ο συγγραφέας, φιλόλογος και ιστορικός Σαράντος Καργάκος είπε πολλές αλήθειες, έστω και πικρές για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Παιδεία μας.


“Υπήρξαν πολλοί και ακόμη υπάρχουν που τρέφονται από τη σάρκα της Παιδείας και θα τρέφονται και από τα απομεινάρια της. Αυτό υπονομεύει το βάθρο της υπάρξεώς και θα έπρεπε να επαναστατούν οι πολίτες…Η Παιδεία θα πρέπει να εξετάζεται με λογικά και όχι με κομματικά κριτήρια. Το πρόβλημα της Παιδείας είναι εθνικό και όχι κομματικό…Η Παιδεία είναι ανθρωποπλαστικό ιδανικό που δημιουργεί ολοκληρωμένους πολίτες και όχι αλήτες…Υπάρχει σύγχυση της Παιδείας και Εκπαίδευσης. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Έργο της Παιδείας είναι να δημιουργεί ανθρώπους. Ενώ έργο της εκπαίδευσης είναι να καλλιεργεί δεξιότητες του μυαλού και του σώματος σε όσους υπόκεινται σε εκπαίδευση…Παιδεία είναι αυτό που μας μένει όταν ξεχάσουμε όλα όσα μάθαμε στο σχολείο. Είναι το ψυχικό μεγαλείο, η ευγένεια, το ήθος η άσκηση του μυαλού…”, αποτελούν κάποιες από τις καίριες επισημάνσεις και αλήθειες που ειπώθηκαν από τον κ. Καργάκο κατά τη διάρκεια της ομιλίας το, το προχθές το βράδυ στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης.


Ο φιλόλογος-ιστορικός και συγγραφέας μίλησε για την παιδεία του σήμερα, έθιξε τα κατορθώματα του μονοτονικού συστήματος και της υποβάθμισης των Αρχαίων Ελληνικών, ενώ αναφέρθηκε και στα σχολικά εγχειρίδια που δημιουργούν παπαγαλάκια μαθητές.


Ο κ. Σαράντος Καργάκος επεσήμανε ότι η σημερινή ελληνική παιδεία δεν παράγει καμιά  παραγωγική δραστηριότητα, παρά μόνο ετοιμάζει άτομα για δημοσίους υπαλλήλους και υπογράμμισε τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του Σχολείου.


“Στο παιδί δεν απλώνουμε το χέρι, του δίνουμε το χέρι μας. Τα χαστούκια που δε δίνει σήμερα το σχολείο τα δίνει η ζωή και είναι αμείλικτα. Η ζωή είναι πολεμική επιχείρηση και τώρα κανιβαλική. Το μαθητή, τον φοιτητή δεν τον προετοιμάζουμε με σωστά εφόδια, με σπουδή και μάθηση. Επιβάλουμε τη δικτατορία της κυριαρχίας του ενός βιβλίου. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας έζησε δεκατρείς μεταρρυθμίσεις και μια τώρα που πάντα καταλήγουν σε απορρυθμίσεις”, επεσήμανε χαρακτηριστικά θέλοντας να τονίσει την ανάγκη να στηριχθεί η κριτική σκέψη, μαθησιακή πρωτοβουλία και να μάθουμε στους νέους να εκφράζονται με δικά τους λόγια, να αποκτήσουν τη δική τους σκέψη, διαβάζοντας πολλά βιβλία, κρίνοντας και επιλέγοντας αυτά που τους αντιπροσωπεύουν.


Παράλληλα ο κ. Καργάκος μίλησε για σύγχυση εννοιών και αξιών στη σύγχρονη παιδεία και κοινωνία.


“Η παιδεία στοιχειοθετεί τις μακρινές ανθρώπινες προοπτικές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Καλλιεργημένο λεξιλόγιο δημιουργεί το καλλιεργημένο μυαλό…Τι θα πει Αριστερός-Δεξιός. Αυτά είναι κούφια καρύδια, σήμερα η πλουτοκρατία π.χ ο Λαμπράκης έγινε Αριστερά και η φτωχολογιά Δεξιά. Κάναμε υπέρτατη αξία της ζωής την ύλη, δεν είναι όμως η πρώτη αξία της ζωής”.


Όσο τέλος για τον τίτλο της ομιλίας του, ο οποίος είναι συμβολικός, ο Σαράντος Καργάκος μιλώντας στους δημοσιογράφους εξήγησε την επιλογή του.


“Αν θαύματα γίνονταν στο παρελθόν, γιατί να μη γίνουν και στο παρόν και γιατί να μη γίνουν και στο μέλλον. Μπορεί ο τίτλος να είναι “Ελληνική Παιδεία. Ένας νεκρός με μέλλον” και μπορεί να αναφέρομαι βέβαια στα δυσάρεστα, ώστε να φαίνεται η ελληνική παιδεία ένα πτώμα, αλλά μην ξεχνάτε ότι πριν από λίγες μέρες γιορτάσαμε την Ανάσταση.


Εκείνο το οποίο εγώ προτείνω για την παιδεία είναι πάρα, πάρα πολύ απλό, να επανέλθει η τάξη στις τάξεις”.


Δέσποινα Γκούμα

Σχετικά Άρθρα

Back to top button