Ανάπτυξη στην Β. Ελλάδα έχει φέρει η Εγνατία Οδός

Σε ζώνη ανάπτυξης εξελίσσεται η περιοχή που επηρεάζεται από τη λειτουργία της Εγνατίας οδού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας, στις πέντε Περιφέρειες που επηρεάζονται άμεσα (Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία), έχουν συμβεί μεγάλες αλλαγές και μάλιστα οι περισσότερες προτού ακόμη ολοκληρωθεί ο άξονας. Το 2005 στη Ζώνη Επιρροής της Εγνατίας οδού λειτουργούσαν 309.714 επιχειρήσεις, δηλαδή το 34,5% των επιχειρήσεων της χώρας.

Σε ζώνη ανάπτυξης εξελίσσεται η περιοχή που επηρεάζεται από τη λειτουργία της Εγνατίας οδού.


Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας, στις πέντε Περιφέρειες που επηρεάζονται άμεσα (Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία), έχουν συμβεί μεγάλες αλλαγές και μάλιστα οι περισσότερες προτού ακόμη ολοκληρωθεί ο άξονας. Το 2005 στη Ζώνη Επιρροής της Εγνατίας οδού λειτουργούσαν 309.714 επιχειρήσεις, δηλαδή το 34,5% των επιχειρήσεων της χώρας. Περίπου οι μισές επιχειρήσεις της ζώνης άμεσης επιρροής της Εγνατίας έχουν την έδρα τους στην κεντρική Μακεδονία, ενώ ακολουθούν σε αριθμό εγκατεστημένων μονάδων η Θεσσαλία με 55.287 επιχειρήσεις και η ανατολική Μακεδονία και Θράκη με 43.231 επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, στην περιοχή διέλευσης του αυτοκινητόδρομου εγκαταστάθηκαν 908 νέες επιχειρήσεις και βεβαιώθηκαν 5.430 νέες θέσεις εργασίας, από τις οποίες οι 4.413 στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Για τη Θεσσαλονίκη οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι υπάρχει τάση μεγέθυνσής της και αύξησης της υπεροχής της έναντι του συνόλου των άλλων πόλεων που επηρεάζει η Εγνατία οδός (και στον πληθυσμό και στο μέγεθος της αγοράς).

Δικτυώσεις
Οι πλέον αξιοσημείωτες μεταβολές στις δικτυώσεις των πόλεων είναι οι εξής:
– Πόλεων Θράκης: οι μετακινήσεις μεταξύ Ξάνθης, Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης αυξήθηκαν σημαντικά. Παρατηρείται αύξηση των ετήσιων μέσων ημερήσιων μετακινήσεων κατά 370% μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ξάνθης, 270% μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής και 81% μεταξύ Κομοτηνής και Ξάνθης.
– Διαπεριφερειακή δικτύωση Θεσσαλονίκης: οι μετακινήσεις μεταξύ Θεσσαλονίκης και Ηγουμενίτσας, Ιωαννίνων, Γρεβενών, Κοζάνης, Καβάλας, Ξάνθης και Αλεξανδρούπολης υπερδιπλασιάζονται.
– Βέροιας: με την Κοζάνη (αύξηση 229%), τα Γρεβενά (258%) και την Καβάλα (195%).

Τουρισμός
Σημαντική είναι και η τουριστική ανάπτυξη στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας, βάσει των στοιχείων για τα τουριστικά καταλύματα, την περίοδο από το 1996 έως το 2007. Οι νομοί με υπερδιπλασιασμό σε ξενοδοχειακές μονάδες είναι:
1. Πέλλας (418,18%): από 11 μονάδες το 1996 έφτασε στις 57.
2. Γρεβενών (320%): από 5 στις 21.
3. Δράμας (185,71%): από 7 στις 20.
4. Καρδίτσας (142,86%): από 14 στις 34.
5. Σερρών (138,46%): από 13 στις 41.
6. Ιωαννίνων (134,85%): από 66 στις 155.
7. Ημαθίας (125%): από 12 στις 27.
8. Καστοριάς (123,08%): από 13 στις 29.
9. Φλώρινας (115,38%): από 13 στις 28.
10. ‘Αρτας (100%): από 7 στις 14.
Σε επίπεδο τουριστικής κίνησης στο ίδιο διάστημα τις μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσίασαν οι νομοί Χαλκιδικής (72,03%), Πιερίας (50,53%), Αρτας (48,45%), Μαγνησίας (47,16%), Θεσσαλονίκης (46,97%) και Καβάλας (45,27%).


 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button