Η Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και η Χλεύη του Θεσμού
Όπως υπονοεί ο τίτλος και προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης το παρόν άρθρο δεν σχολιάζει την αναγγελθείσα επιλογή του Πρωθυπουργού για το προτεινόμενο πρόσωπο αλλά για τον τρόπο της εκλογής του.
Στα μάτια του λαού ο/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ο Ανώτατος Άρχων της χώρας, σύμβολο της ενότητας του έθνους, εγγυητής τήρησης του Συντάγματος εκ μέρους των κυβερνώντων και της ανεξαρτησίας της χώρας έναντι των εχθρών της και πρέπει να διακρίνεται για το ήθος, την φιλοπατρία του/της και τον σεβασμό προς τις αξίες και τον πολιτισμό του λαού.
Με το ισχύον Σύνταγμα δυστυχώς ο/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν έχει τις αρμοδιότητες για την τήρηση των ανωτέρω υποχρεώσεων του και έχει υποβαθμιστεί σε τυπικό σύμβολο (μασακότ) του έθνους η εκλογή του οποίου εξαρτάται από τον εκάστοτε Πρωθυπουργό και τις υπάρχουσες κομματικές ισορροπίες πράγμα που φαίνεται καθαρά από την στάση των εκάστοτε κομμάτων της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, αλλά και του απερχομένου/ης Προέδρου.
Οι απερχόμενοι/ες Πρόεδροι μιλάνε για την εκ μέρους τους τήρηση των πολιτικών αρμοδιοτήτων που τους παρείχε το Σύνταγμα παρά την εμφανή διαμαρτυρία του λαού για την παραβίαση της έννοιας που ίδιος ο λαός θεωρεί ως άγραφο και απαράβατο Σύνταγμα και όχι αυτό που έχουν κατασκευάσει οι πολιτικάντηδες και θεωρούν ότι υπηρέτησαν νομικά οι εκάστοτε Πρόεδροι .
Τα εκάστοτε κόμματα της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης, που στηρίζουν την ύπαρξή τους στην δήθεν διαφορά της πολιτικής τους ιδεολογίας, που όμως η διαδοχή τους στην εξουσία, τουλάχιστον στα χρόνια της μεταπολίτευσης, έχει δείξει ότι δεν διαφέρουν ουσιαστικά στα θέματα εξυπηρέτησης των λαϊκών συμφερόντων έναντι των οικονομικά ισχυροτέρων ούτε στα θέματα εθνικής ανεξαρτησίας έναντι των ξένων δυνάμεων, πολλές των οποίων τις θεωρούν συμμάχους. Το βασικό ενδιαφέρον των κομμάτων είναι να κρατούνται στο πολιτικό γίγνεσθαι και να εναλλάσσονται στην εξουσία καρπούμενα του εθνικού προϊόντος, στηριζόμενσα στην διαπλοκή, και στην κομματική πελατεία για την συντήρηση της οποίας παρατηρείται το φαινόμενο της προσωποληψίας στην επιλογή στελεχών στην δημόσια διοίκηση, που δυσλειτουργεί εις βάρος των πολιτών και της ανάπτυξης και στην παροχή διευκολύνσεων (ρουσφέτια) σε ημετέρους. Το κριτήριο που επιδιώκουν στην εκλογή του/της Προέδρου είναι η ισορροπία συμφερόντων μεταξύ των κομμάτων, όπως το διατυμπανίζουν καθημερινά στα κανάλια, και όχι η εξυπηρέτηση του λαϊκού και εθνικού συμφέροντος.
Το πραγματικό πρόβλημα της χώρας δεν είναι το πρόσωπο που προτείνει η εκάστοτε κυβέρνηση αλλά ο τρόπος εκλογής του και κυρίως οι αρμοδιότητες που του παρέχει το υπάρχον Σύνταγμα το οποίο ορίζει και τον τρόπο εκλογής του που αποτελεί χλευασμό προς τον ίδιο τον θεσμό και συνιστά κοροϊδία και περιφρόνηση της νοημοσύνης του λαού. Το ισχύον παραπλανητικό Σύνταγμα για να εκθειάσει τον θεσμό του Προέδρου, τον οποίο ουσιαστικά έχει απογυμνώσει από τις αρμοδιότητες του ανωτέρου Άρχοντα, που δήθεν πρέπει να τυγχάνει ευρείας αποδοχής, στην πρώτη ψηφοφορία για την εκλογή του απαιτεί 200 από τους 300 βουλευτές της Βουλής, το ίδιο και στην δεύτερη ψηφοφορία για να κατέβει στους 180 στην τρίτη και 151 στην τετάρτη, που συνήθως έχει και η πιο αδύναμη κυβέρνηση ενώ, εάν δεν επιτευχθεί ούτε αυτό, εκλέγεται πλειοψηφικά στην επομένη ψηφοφορία.
Προφανώς το Σύνταγμα πρέπει να αναβαθμιστεί και να δώσει τις αρμοδιότητες που απαιτεί ο θεσμός του Προέδρου και λόγω αυτών των αρμοδιοτήτων η εκλογή του πρέπει να γίνεται απευθείας από τον λαό. Με τον τρόπο αυτό θα θέσουν υποψηφιότητα και σοβαροί άνθρωποι που σήμερα απαξιούν να συμμετάσχουν στην πολιτική. Είναι λυπηρό το ότι σαν αναβάθμιση του Συντάγματος η σημερινή πολιτική ηγεσία προτείνει όπως στην επομένη αναθεώρηση η θητεία του Προέδρου να αυξηθεί από τα τέσσερα στα έξι χρόνια λες και αυτό θα χρυσώσει έναν ήδη υποβαθμισμένο θεσμό.
Ηλίας Σταμπολιάδης
Μηχανικός Μεταλλείων, Μεταλλουργός
τ. Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του ΙΗΑ εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς –Η ιστοσελίδα του ΙΗΑ δεν λογοκρίνει, ούτε επεμβαίνει σε άρθρα του ΙΗΑ