Για το Σχέδιο Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: κ. Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου
κ. Περιφερειάρχη
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: επικεφαλής Παρατάξεων ΠΣ
ΘΕΜΑ: Για το Σχέδιο Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
H Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίαςτου Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης& Πολιτικής Προστασίας, στα τέλη του 2021 με έγγραφο της προς την Περιφέρεια ΑΜΘ ενέκρινε τον ειδικό ΣΑΤΑΜΕ (Σχέδιο Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης), που υπέβαλε η Περιφέρεια ΑΜΘ αρμοδίως.
Το αίτημα της ΠΑΜΘ αφορούσε στην έγκριση ΣΑΤΑΜΕ των επτά μονάδων που βρίσκονται στα όρια της Περιφέρειας («AVINOIL – ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΒΑΛΑΣ», «ENERGEAN OIL & GAS A.E.», «ΑΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ», «LEON GAS A.B.E.E.» ΞΑΝΘΗ, «ΕΚΡΗΚΤΙΚΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.», «ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ ΑΕΕΥ» ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ, ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ΚΑΒΑΛΑΣ), μονάδων που πρέπει να συμμορφώνονται με το καθεστώς της οδηγίας SEVEZO, καθότι αποθηκεύουν και διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ουσιών.
Στην έγκριση του ΣΑΤΑΜΕ η Γενική Γραμματείατου Υπουργείου αναφέρει μεταξύ άλλων: «ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ την έγκριση του Ειδικού ΣΑΤΑΜΕ της εγκατάστασης στην περιοχή ευθύνης της ΠΑΜΘ». Ωστόσο, συνεχίζει η απόφαση: «Η έγκριση του Ειδικού ΣΑΤΑΜΕ από τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί και έγκριση του περιεχομένου του, δεδομένου ότι αυτό βασίζεται στην καταχωρημένη Μελέτη Ασφαλείας των εγκαταστάσεων (ΚΥΑ 172058/2016, άρθρο 11, παρ. Β.2.2.α) και η καταχώρηση της Μελέτης Ασφαλείας [από την αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή (Διεύθυνση Ηλεκτρικής Ενέργειας του ΥΠΕΝ)] δεν συνιστά και έγκριση του περιεχομένου της (ΚΥΑ 172058/2016, άρθρο 9, παρ. Γ.3)». Που σημαίνει ότι το Υπουργείο “νίπτει τας χείρας του”, φορτώνοντας στην αποδεκατισμένη Περιφέρεια από προσωπικό και μέσα, μία πολύ σοβαρή ευθύνη.
Επίσης στην απόφαση αναφέρεται:«Επιπλέον, η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης παρακαλείται για τα εξής:
- Να μεριμνήσει για τη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας σε συνεργασία με τους φορείς εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων μονάδων και τους συναρμόδιους φορείς, για την εφαρμογή και την εκπαίδευση στο εγκεκριμένο Ειδικό ΣΑΤΑΜΕ
- Να εξασφαλίσει την παροχή των πληροφοριών που προβλέπονται στο Ειδικό ΣΑΤΑΜΕ της εγκατάστασης
- Να ενημερώνει τη Διεύθυνση Σχεδιασμού & Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας κάθε φορά που διενεργούνται ασκήσεις ετοιμότητας για την εφαρμογή και την εκπαίδευση στο εγκεκριμένο Ειδικό ΣΑΤΑΜΕ, αποστέλλοντάς της ταυτόχρονα και σχετική έκθεση αποτίμησης των σχετικών ενεργειών
- Να προβαίνει σε επανεξέταση, δοκιμή και, όταν χρειάζεται, σε επικαιροποίηση του εγκεκριμένου Ειδικού ΣΑΤΑΜΕ, κάθε τρία (3) χρόνια….».
Με βάση τα παραπάνω ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Περιφερειάρχης:
- Ποια είναι ακριβώς τα σχέδια αντιμετώπισης μεγάλου ατυχήματος σε κάθε μία από τις παραπάνω μονάδες, πότε έγινε ενημέρωση του κοινού σε κάθε περιοχή για την αντιμετώπιση μεγάλου ατυχήματος, ιδιαίτερα ενημέρωση για τα σχέδια διαφυγής;
- Πότε έγινε επικαιροποίηση σχεδίου ΣΑΤΑΜΕ σε κάθε μια μονάδα από αυτές;
- Γιατί στο ΣΑΤΑΜΕ του εργοστασίου «ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ΚΑΒΑΛΑΣ ΛΤΔ, Υποκατάστημα Αλλοδαπής», αναφέρεται ότι: «….στην εγγύς περιοχή δεν βρίσκονται εγκαταστάσεις άλλων επιχειρήσεων που να εμπίπτουν στη ΚΥΑ 172058/2016 (SEVEZO) οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν πολλαπλασιαστικά φαινόμενα στο Εργοστάσιο της ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ΚΑΒΑΛΑΣ. Η πλησιέστερη εγκατάσταση που εμπίπτει στην ΚΥΑ 172058/2016 (SEVEZO) είναι η Καβάλα Oil σε απόσταση περίπου 5,3 km Ανατολικά του Εργοστασίου». Γιατί δεν αναφέρεται ότι στην περιοχή βρίσκεται και άλλη μονάδα (AVINOIL Α.Β.Ε.Ν.Ε.Π -παλαιότερα REVOIL) που εμπίπτει στο καθεστώς SEVEZO;
- Τα 5,3 km απόστασης των άλλων δύο μονάδων από τα Λιπάσματα, που εμπίπτουν στο καθεστώς SEVEZO, δεν αποτελούν κίνδυνο για πολλαπλασιαστικά φαινόμενα;
16/5/2024
Για τη ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος
Κλάδης Διονύσης