Μέσο για εξερεύνηση ο Η/Υ και όχι δαιμονοποίησης

Στην Ελλάδα τα ποσοστά εξάρτησης από το Διαδίκτυο είναι ιδιαίτερα χαμηλά σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς μόλις το 1% των χρηστών παρουσιάζει εθισμό. Ωστόσο αυτό δε θα πρέπει να μας εφησυχάζει ως χώρα, καθώς το ποσοστό των εφήβων που εμφανίζουν σημεία συμπεριφοράς που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στο επόμενο βήμα, δηλαδή που είναι ο εθισμός στη δικτύωση παγκόσμιο ιστό, είναι αρκετά υψηλό.

Στην Ελλάδα τα ποσοστά εξάρτησης από το Διαδίκτυο είναι ιδιαίτερα χαμηλά σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς μόλις το 1% των χρηστών παρουσιάζει εθισμό. Ωστόσο αυτό δε θα πρέπει να μας εφησυχάζει ως χώρα, καθώς το ποσοστό των εφήβων που εμφανίζουν σημεία συμπεριφοράς που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στο επόμενο βήμα, δηλαδή που είναι ο εθισμός στη δικτύωση παγκόσμιο ιστό, είναι αρκετά υψηλό.


Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων, η ψυχολόγος κ. Ζωή Κασαπίδου, ομιλήτρια της εκδήλωσης που διοργάνωσε το Κέντρο Ενημέρωσης και Πρόληψης Ν.Ξάνθης, το απόγευμα της Δευτέρας στο ΙΘΤΠ με αφορμή την απονομή βεβαιώσεων σε 36 εκπαιδευτικούς της Α΄/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης του νομού, οι οποίοι παρακολούθησαν σεμινάρια του Κέντρου.


Η κ. Κασαπίδου μίλησε στο κοινό –στην πλειοψηφία τους εκπαιδευτικοί-για την εξάρτηση και το Διαδίκτυο στέλνοντας το μήνυμα της ενημέρωσης και εξοικείωσης όλων με τις σύγχρονες μορφές της τεχνολογίας, αλλά και επαγρύπνησης για την αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων από τη χρήση τους.


Χαρακτηρίζοντας εργαλείο απαραίτητο στον εργασιακό χώρο, και πολύ σύντομα και στο σχολικό χώρο, καθώς το Υπουργείο Παιδείας προωθεί την αντικατάσταση του κλασικού πίνακα με τους διαδραστικούς πίνακες οθόνης, κάλεσε τους γονείς που δηλώνουν αναλφάβητοι στην Πληροφορική, να ενημερωθούν, έτσι ώστε να βοηθήσουν και τα παιδιά τους στη σωστή χρήση του διαδικτύου.


«Η λύση δεν είναι να αποφύγουμε και να δαιμονοποιούμε το Διαδίκτυο, αλλά να ενημερωθούμε και να εξοικειωθούμε μαζί του. Να διερευνήσουμε ποιο είναι εκείνο το πεδίο που μπορεί να δημιουργήσει εξαρτητικές σχέσεις».


Στο ερώτημα πότε θα πρέπει να χτυπήσει το καμπανάκι του κινδύνου για τους γονείς και το στενό περιβάλλον κάποιου χρήστη του Διαδικτύου ότι βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στον εθισμό , η ψυχολόγος έφερε ως παράδειγμα το βασικό χαρακτηριστικό της απομόνωσης».


«Είναι στη φύση μας να εξαρτιόμαστε. Υπάρχουν όμως οι φυσιολογικές, αλλά και οι παθολογικές εξαρτήσεις, οι οποίες είναι και προβληματικές. Έτσι λοιπόν και η εξάρτηση από το διαδίκτυο θεωρείται προβληματική όταν πλέον απομονώνει τον άνθρωπο, τον έφηβο, το παιδί, τον ενήλικα από την οικογενειακή και κοινωνική του ζωή, τον αφήνει αρκετά μόνο σε σχέση με τις πραγματικές φιλίες και σχέσεις, παραμελεί τη σωματική του υγεία, παραμελεί  την επένδυση σε πράγματα που αφορούν στον αληθινό κόσμο. Είναι σα να συμβαίνει μια σύγχυση ανάμεσα στην πραγματικότητα και την εικονική πραγματικότητα. Τότε υπάρχει πρόβλημα».


Όσο για το κλειδί στην αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η ενημέρωση, η εκπαίδευση, η βοήθεια από τους ειδικούς, τα κατάλληλα φίλτρα επικίνδυνες ιστοσελίδες με περιεχόμενο ακατάλληλο για τα μικρά παιδιά και τους εφήβους.


«Και από το σχολείο θα μπορούσε να γίνει μια σημαντική ενημέρωση για τη χρήση του διαδικτύου, καθώς το μάθημα της Πληροφορικής γίνεται από την πρώτη Δημοτικού στα Ολοήμερα σχολεία. Το πιο σημαντικό λοιπόν είναι να μπορούν να προστατευτούν τα ίδια τα παιδιά από μόνα τους. Να γνωρίζουν που μπορούν να καταγγέλλουν αυτά και οι γονείς τους περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης, ηλεκτρονικού εγκλήματος και γενικά που να ζητήσουν βοήθεια».


Στη χώρα μας υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου και ενημέρωσης και σημαντική είναι και η στήριξη και του έργου του Συνηγόρου του Παιδιού, αλλά δεν είναι αρκετοί.


Όπως επίσης θα πρέπει να γίνουν πιο εκτεταμένες  και σε βάθος σχετικές έρευνες, καθώς μέχρι τώρα για την εξάρτηση από το διαδίκτυο έχουν γίνει τρεις μικρές έρευνες σε εφήβους και φοιτητές.


Όσο για τα πιο επικίνδυνα παιχνίδια του Διαδικτύου για εθισμό, είναι τα διαδραστικά τύπου AVATAR.


Τέλος από την πλευρά της η υπεύθυνη του Κέντρου Ενημέρωσης και Πρόληψης Ν. Ξάνθης, κ. Δεούδη σε δήλωση της στον «Α» για το την επιλογή του συγκριμένου θέματος ομιλίας και συζήτησης, σημείωσε χαρακτηριστικά «στόχος δικός μας είναι να περάσουμε το μήνυμα ότι το μέσο ο Η/Υ, είναι ένα μέσο που δημιουργήθηκε για να διευκολύνει, για να ανοίξει ένα παράθυρο στην γνώση, στον κόσμο, στην ψυχαγωγία, στις κοινωνικές σχέσεις. Αλλά εμείς με την αλόγιστη χρήση του και με τη λανθασμένη χρήση ιδίως, να δημιουργούμε πρόβλημα στον εαυτό μας. Οπότε  στόχος δεν είναι να δαιμονοποιούμε  το μέσο αλλά να εστιάσουμε στη σωστή χρήση του. Και αυτό θα επιτευχθεί με την ενημέρωση. Έτσι επιλέξαμε και το συγκεκριμένο θέμα, ύστερα και από τους προβληματισμούς που είχαμε με τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων που παρακολούθησαν στο Κέντρο μας».


 


                                                                        Δέσποινα Γκούμα


 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button