Κατάρτιση και ευαισθητοποίηση η απάντηση

Μια από τις πρώτες θέσεις στη μαύρη λίστα των τροχαίων ατυχημάτων, αν όχι την πρώτη στην Ε.Ε. κατέχει η χώρα μας , παρόλο που είχε υπογράψει την ευρωπαϊκή χάρτα για τη μείωση των τροχαίων κατά 50% μέχρι το 2010. Και ενώ στις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε. ο στόχος έχει επιτευχθεί στο μεγαλύτερο μέρος του, η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα μόλις στο 15-20% από το 2001-ημερομηνία υπογραφής της χάρτας-μέχρι σήμερα. Κάθε χρόνο χάνονται 1500-1600 ζωές θυσία στο βωμό της ασφάλτου και η αιτία του κακού κατά 65% η οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων και κατά 95% ο οδηγός σε συνδυασμό με κάποιους άλλους παράγοντες.

Μια από τις πρώτες θέσεις στη μαύρη λίστα των τροχαίων ατυχημάτων, αν όχι την πρώτη στην Ε.Ε. κατέχει η χώρα μας , παρόλο που είχε υπογράψει  την ευρωπαϊκή χάρτα για τη μείωση των τροχαίων κατά 50% μέχρι το 2010.


Και ενώ στις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε.  ο στόχος έχει επιτευχθεί στο μεγαλύτερο μέρος του, η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα μόλις στο 15-20% από το 2001-ημερομηνία υπογραφής της χάρτας-μέχρι σήμερα.


Κάθε χρόνο χάνονται 1500-1600 ζωές θυσία στο βωμό της ασφάλτου και η αιτία του κακού κατά 65% η οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων και κατά 95% ο οδηγός σε συνδυασμό με κάποιους άλλους παράγοντες.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη αιτία θανάτου για τα άτομα μέχρι  25 ετών είναι τα τροχαία ατυχήματα.


Τα παραπάνω αποτελούν μερικά από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της πολύ ενδιαφέρουσας επιστημονικής ημερίδας που πραγματοποίησε στην Ξάνθη την περασμένη Παρασκευή σε γνωστό ξενοδοχείο της πόλης το Περιφερειακό Τμήμα Θράκης του ΤΕΕ.


Το θέμα της ημερίδας ήταν “Οδική Ασφάλεια -Ποιος φταίει; Τροχαία ατυχήματα και τρόποι αντιμετώπισης” και ομιλητής ο Πολιτικός Μηχανικός -Συγκοινωνιολόγος, κ. Στέλιος Ευσταθιάδης.


Ο κ. Ευσταθιάδης μέλος και του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του παρουσίασε τα αποτελέσματα των ερευνών που πραγματοποιεί το Παρατηρητήριο καθώς και τις προτάσεις που έχουν διαμορφωθεί για την ελάττωση  των τροχαίων ατυχημάτων. Μάλιστα Παρατηρητήριο και ΤΕΕ μέσα στο επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να δημοσιεύσουν το πρόγραμμα που έχουν καταρτίσει με τις βασικές αρχές για τη μείωση των Τροχαίων μέσα στη δεκαετία 2010-2020.


Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος Θράκης του ΤΕΕ, Νίκος Παπαθανασίου αναφερόμενος στη διοργάνωση της ημερίδας, επεσήμανε ότι αποτελεί μια προσπάθεια υλοποίησης του ρόλου του ΤΕΕ ως τεχνικού συμβούλου της πολιτείας στην κατεύθυνση της υπεύθυνης ενημέρωσης  απευθείας των πολιτών για ζητήματα που τους απασχολούν και είναι στην επικαιρότητα.


Ενώ από την άλλη η εκδήλωση εντάσσεται στις δραστηριότητες εκείνες που αποφάσισε η Αντιπροσωπεία του Τμήματος  για ανάπτυξη θεμάτων που εμπίπτουν στα γνωστικά αντικείμενα των Μηχανικών αλλά ταυτόχρονα διαθέτουν μεγαλύτερη κοινωνική απήχηση και ενδιαφέρον.


Σε ότι αφορά το θέμα της οδικής ασφάλειας, είναι ένα θέμα που αφορά όλους τους πολίτες καθώς όλοι συμβάλλουν στη διαμόρφωση των διαστάσεων του  προβλήματος και άρα στην προσπάθεια να καταστούν οι δρόμοι ασφαλέστεροι.


“Η συμπεριφορά των οδηγών θεωρείται η κυριότερη αιτία θνησιμότητας στα ατυχήματα εξαιτίας των υψηλών ταχυτήτων, της κατανάλωσης αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, της κούρασης, της οδήγησης χωρίς ζώνη ασφαλείας ή χωρίς κράνος προστασίας”, σημείωσε ο κ. Παπαθανασίου.


Η οδική ασφάλεια τα τελευταία χρόνια αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας για όλη την Ε.Ε. και όχι μόνο για τη χώρα μας, με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές κοινωνίες.


Όπως τονίστηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας, σημαντική διαφορά στο θέμα της οδικής ασφάλειας μεταξύ Ελλάδας και των άλλων ευρωπαϊκών χωρών είναι το γεγονός ότι ενώ στις περισσότερες  χώρες της Ε.Ε. οι δείκτες της οδικής ασφαλείας τα τελευταία είκοσι  χρόνια μειώνονται, στη χώρα μας παρατηρείται στασιμότητα. Η εξήγηση αποδίδεται στο ότι τα μέτρα που λαμβάνονται κατά περιόδους από τις αρμόδιες υπηρεσίες διαθέτουν περισσότερο κατασταλτικό και όχι προληπτικό χαρακτήρα.


Από την πλευρά του ο ομιλητής της εκδήλωσης, τόνισε ότι οι ανοχές της Ε.Ε. απέναντι στην Ελλάδα σε ότι αφορά τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων εξαντλήθηκαν, καθώς μεταξύ άλλων διαπιστώθηκε πρόβλημα στην παρουσίαση των στοιχείων, καθώς υπάρχουν διαφορές μεταξύ των αρμόδιων φορέων και υπηρεσιών. Τα στατιστικά στοιχεία για το ίδιο αντικείμενο έρευνας ποικίλουν.


Στο μεταξύ στο ερώτημα γιατί δεν πάμε καλά σε ότι αφορά στην αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων και στη μείωσή τους, ο κ. Ευσταθιάδης επεσήμανε ότι δεν υπάρχει συντονισμός των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών, προτείνοντας παράλληλα την ανάγκη ενός φορέα, μιας διυπουργικής που να στηρίζει όλους που εμπλέκονται στο κεφάλαιο οδική ασφάλεια και να έχει τη ευθύνη για τον προγραμματισμό και το συνολικό σχέδιο για τη μείωση των Τροχαίων.


Επίσης πρόσθεσε ότι στη μη επίτευξη του στόχου της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων φταίνε όλοι, ο καθένας από τη δική του μεριά και στο βαθμό που του αναλογεί.


Όσο για τις αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα πέρα από την οδηγική συμπεριφορά, όπως αναφέρθηκε μεταξύ άλλων είναι οι κακοτεχνίες των δρόμων, ο κακός σχεδιασμός των δρόμων, οι λανθασμένες σηματοδοτήσεις. Εκείνο όμως που κυρίως φταίει, είναι η έλλειψη παιδείας από μικρή ηλικία-ανάγκη εισαγωγής στα σχολεία του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής- για τον τρόπο που πρέπει να μαθαίνει κανείς να συμπεριφέρεται ως πεζός και ως οδηγός οχήματος.


Τέλος, συμφώνησαν όλοι όσοι παρακολούθησαν την ημερίδα – το παρόν έδωσαν πέρα από τα μέλη του ΤΕΕ, ο νομάρχης Ξάνθης, Γιώργος Παυλίδης, ο αντιδήμαρχος Ξάνθης, Μιχάλης Στυλιανίδης, εκπρόσωπος της Τροχαίας Ξάνθης κα. -ότι μόνο μέσα από την αστυνόμευση μπορούν να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα σε ότι αφορά την οδική ασφάλεια, καθώς οι Έλληνες μόνο με το φόβο του προστίμου μπορούν να πάρουν σοβαρά την υπόθεση της οδικής ασφάλειας.


Δέσποινα Γκούμα


Σχετικά Άρθρα

Back to top button