Ε. ΓΑΛΟΥΣΗΣ “Δεν μπορούμε να αξιολογηθούμε…”

Το τελευταίο διάστημα ακούγονται ολοένα και περισσότερες φωνές διαμαρτυρίας για την άσχημη οικονομική κατάσταση των Πανεπιστημίων της χώρας και τα χρόνια συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και καθιστούν αδύναμες τις Διοικήσεις των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων να ανταποκριθούν ικανοποιητικά στις υποχρεώσεις τους.
Τόσο οι πρυτανικές αρχές των ΑΕΙ, όσο και τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας γνωρίζουν ότι τα οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα των πανεπιστημίων επηρεάζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και διεκδικούν την άμεση δρομολόγηση μέτρων για την επίλυση της δυσμενής κατάστασης των ανωτάτων ιδρυμάτων της χώρας.

Το τελευταίο διάστημα ακούγονται ολοένα και περισσότερες φωνές διαμαρτυρίας
για την άσχημη οικονομική κατάσταση των Πανεπιστημίων της χώρας και τα χρόνια συσσωρευμένα
προβλήματα που αντιμετωπίζουν και καθιστούν αδύναμες τις Διοικήσεις των Ανώτατων
Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων να ανταποκριθούν ικανοποιητικά στις υποχρεώσεις τους.

Τόσο οι πρυτανικές αρχές των ΑΕΙ, όσο και τα μέλη της πανεπιστημιακής
κοινότητας γνωρίζουν ότι τα οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα των πανεπιστημίων
επηρεάζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και διεκδικούν την άμεση δρομολόγηση
μέτρων για την επίλυση της δυσμενής κατάστασης των ανωτάτων ιδρυμάτων της χώρας.

Εξάλλου μόλις πρόσφατα η τοπική κοινωνία της Ξάνθης έζησε ένα από
τα προβλήματα του ΔΠΘ, το οποίο κινδύνευσε να μείνει χωρίς ρεύμα όταν η ΔΕΗ απείλησε
να σταματήσει την ηλεκτροδότηση του Ιδρύματος εάν δεν καταβάλλονταν από το πανεπιστήμιο
οι οφειλές που είχε προς τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.

Στα ήδη συσσωρευμένα προβλήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη, αυτό της αξιολόγησής του.

Συγκεκριμένα πριν από πέντε χρόνια, το 2000 στη Σύνοδο Υπουργών
Παιδείας της Ε.Ε υπήρξε μια δέσμευση να προβούν μέσα στην επόμενη δεκαετία, μέχρι
το 2010, σε μεθόδευση τακτικής αξιολόγησης, όχι μόνο των πανεπιστημίων, αλλά και
των Τμημάτων, των Τομέων και των Εργαστηρίων, αλλά ακόμη και των προσώπων εάν χρειαστεί.

Πέρασαν ήδη πέντε χρόνια και ακόμη δεν πάρθηκε κανένα θεσμικό μέτρο
από πλευράς Υπουργείου Παιδείας για να ικανοποιήσει αυτό το αίτημα, στο οποίο όμως
έχει ήδη δεσμευτεί.

Για το θέμα λοιπόν της αξιολόγησης του πανεπιστημίου της Θράκης
αναζητήσαμε τον πρώην Πρύτανη του Δ.Π.Θ. και καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής, κ.
Ευάγγελο Γαλούση, καθώς προέβη σε μια κίνηση για το θέμα αυτό.

Μάθαμε από την Κομοτηνή για την επιστολή που απέστειλε στον Πρύτανη
του Δ.Π.Θ για το ζήτημα της αξιολόγησης και για το λόγο αυτό ζητήσαμε από τον κ.
Γαλούση να μας ενημερώσει για το περιεχόμενο της επιστολής και το σκοπό της κίνησης
του αυτής.

Στην άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί ο πρώην πρύτανης
του Πανεπιστημίου Θράκης, καταθέτει την πρότασή του για τη διαδικασία της αξιολόγησης
του Δ.Π.Θ., επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι η κίνησή του αυτή, αποτελεί ένα χέρι βοήθειας
προς τη Διοίκηση του πανεπιστημίου, η οποία καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για να
αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις για τη λειτουργία του Δ.Π.Θ.

"Α"-κ. Γαλούση πληροφορηθήκαμε από την Κομοτηνή ότι στείλατε μια
επιστολή στον Πρύτανη τον κ. Σχινά για την αξιολόγηση του Δ.Π.Θ..

Τι ακριβώς επισημαίνεται με την επιστολή σας αυτή;

-Ε.Γ. "Υπάρχει μια δέσμευση των ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας από
το 2000 για να προχωρήσουν μέσα σε μια δεκαετία σε αξιολόγηση των πανεπιστημιακών
ιδρυμάτων.

Τώρα, το Μάιο του 2005 θα γίνει νέα Σύνοδος των Υπουργών Παιδείας
της Ε.Ε. για να κατατεθούν τα βήματα και οι ενέργειες που έγιναν από ελληνικής πλευράς
για να προχωρήσει η αξιολόγηση των πανεπιστημίων μας. Η αξιολόγηση δε θα γίνει μια
και έξω, αλλά θα γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα.

Η υπόθεση του δικού μας πανεπιστημίου έχει δυο τουλάχιστον κλάδους
κατεύθυνσης, οι οποίοι μάλλον είναι αντικρουόμενοι και αντιφατικοί.

Ο ένας είναι ότι υποχρεούται να μπει στην αξιολόγηση. Ο δεύτερος
είναι ότι δεν μπορεί να αξιολογηθεί. Δεν μπορεί να αξιολογηθεί γιατί έχει μεγάλη
διαφορά στην υποδομή των Τμημάτων, τα οποία έχουμε και λειτουργούν μέσα στο Πανεπιστήμιο".

"Α" Δηλαδή, τι ακριβώς εννοείτε;

-Ε.Γ. "Το πανεπιστήμιό μας έχει δεκαοκτώ τμήματα. Τα τελευταία έξι
που έγιναν με βάση το ΕΑΠΕΑΕΚ, ακόμη δεν έχουν βρει το δρόμο στελέχωσής τους, ούτε
αυτοδύναμα δεν είναι.

Έχουν πολύ μικρό στελεχιακό δυναμικό. Διοικητικό δυναμικό σχεδόν
δεν έχουν καθόλου, γιατί αυτοί που έχουν παρθεί από τη χρηματοδότηση του ΕΑΠΕΑΕΚ
δεν μπορούν να πληρωθούν. Και πριν από ένα περίπου μήνα είδα τον Αντιπρύτανη των
Οικονομικών, στεναχωρημένο, καθώς είχε απολύσει τους τελευταίους. Δεν τους περιλάμβανε
ο νόμος περί μονιμοποιήσεων.

Όσο για τα μέλη ΔΕΠ, το διδακτικό προσωπικό είναι πολύ περιορισμένο.
Ενώ με δυσκολία καταφέρνουν με εκτάκτους που προσλαμβάνουν με βάση το ΠΔ 407-που
επιτρέπει την πρόσληψη διδασκόντων ανά εξάμηνο-για να καλύψουν τα κενά.

Βέβαια αυτή είναι η πιο φθηνή και η πιο χαμηλή στάθμης λύση την
οποία θα μπορούσε να βρει η πολιτεία για το πρόβλημα της έλλειψης διδακτικού προσωπικού.

Είδα την προσπάθεια που κάνει το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο με τη
Διοίκησή του για να δώσει λύσης στα προβλήματα. Είναι μεγάλος ο κύκλος τον οποίο
θα πρέπει να κάνει και να κλείσει, ώστε να θεωρηθεί ότι είναι αξιολογήσιμο το αποτέλεσμα.

Οι προσπάθειες της Διοίκησης ή αποδίδουν λίγο ή καθόλου, διότι δεν
υπάρχει ανταπόκριση από τα κεντρικά προφανώς.

Οι αρχές του πανεπιστημίου κάνουν ότι μπορούν, με τη λογική ότι
αυτά μας δίνετε, αυτά μπορούμε να κάνουμε.

Αυτά όμως δεν είναι αρκετά που τους δίνει, ούτε βέβαια και δυνατότητες
άλλες τους δίνει.

Με βάση την υφιστάμενη κατάσταση, κατέληξα σε μια πρόταση την οποία
και έκανα γνωστή προς τον Πρύτανη του Δ.ΠΘ. με την επιστολή που του απέστειλα.".

"Α"-Ποια λοιπόν η δική σας πρόταση κ. Γαλούση;

-Ε.Γ. " Προτείνω τη σύμπτυξη των Τμημάτων του ΔΠΘ με τη δημιουργία
εσωτερικών κατευθύνσεων ή ακόμα και την αδρανοποίηση κάποιων Τμημάτων που πραγματικά
υπολειτουργούν.

Θα ήθελα όμως προτού αναπτύξω και αιτιολογήσω την πρότασή μου, να
σας εξηγήσω πώς κατέληξα σε αυτήν.

"Α"-Είναι αλήθεια πως το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο αναπτύσσεται,
επεκτείνεται όλα αυτά τα χρόνια ουσιαστικά μόνο στα χαρτιά και σε φοιτητές φυσικά,
χωρίς τις ανάλογες υποδομές. Κάνω λάθος;

-Ε.Γ. "Η Διοίκηση για να κάνει αυτή την επέκταση των Τμημάτων από
τα δώδεκα που ήταν να τα κάνει δεκαοκτώ σε όλη τη Θράκη είχε και μια υπόσχεση στήριξης
από την τοπική αυτοδιοίκηση. Η υπόσχεση αυτή από ότι μπορώ να γνωρίζω έχει αποσυρθεί.
Τράβηξαν της Διοίκησης, του Πανεπιστημίου το χαλί κάτω από τα πόδια. Δεν ανταποκρίθηκαν".

"Α" Με ποιο τρόπο θα βοηθούσε η τοπική αυτοδιοίκηση το Δ.Π.Θ. ;

-Ε.Γ. "Όταν οι προτάσεις συνοδευόντουσαν και με υπόσχεση ότι η τοπική
αυτοδιοίκηση θα βοηθούσε στην υποδομή των νέων Τμημάτων. Τα χρήματα τα οποία έδινε
η πολιτεία δεν ήταν για αγορά ή κατασκευή νέων εγκαταστάσεων, αλλά για επισκευή
παλαιών. Θα μπορούσε αίφνης η τοπική αυτοδιοίκηση στις τέσσερις πόλεις να παραχωρήσει
κάποιους χώρους στους οποίους θα στεγαζόντουσαν τα νέα τμήματα.

Αυτή τη στιγμή για παράδειγμα οι Αρχιτέκτονες, οι οποίοι ιδρύθηκαν
μέσω του ΕΑΠΕΑΕΚ, όπως και οι Μηχανικοί Παραγωγής Διοίκησης, έχουν καταλάβει, κυριολεκτικώς
καταλάβει το κτίριο το οποίο προβλέπεται να είναι βιβλιοθήκη για το Πολυτεχνείο.

Άρα το Πολυτεχνείο παραμένει στην παλιά βιβλιοθήκη με υπερδιπλασιασμό
των τμημάτων του. Αν αυτό το πράγμα θεωρείται αξιολογήσιμο, μάλλον ντροπή είναι.

Δεν μπορεί η πολιτεία το χώρο που έκανε για βιβλιοθήκη, λόγω ανάγκης
να το χρησιμοποιεί για να στεγάσει τα νέα Τμήματα, που αν και ίδρυσε δεν τα στηρίζει.
Αυτό είναι το τραγικό της υπόθεσης να το πω έτσι.

Η τοπική αυτοδιοίκηση υπαναχώρησε, αν όχι στο σύνολο στο μεγαλύτερο
βαθμό. Η πολιτεία από την άλλη πλευρά δηλώνει αυτοί είναι οι πόροι, αυτά μπορούμε
να δώσουμε. Τα Τμήματα έχουν ανάγκες.

Υπάρχει και το κακό, ας το πω έτσι, ότι αυτή την περίοδο το Υπουργείο
Παιδείας ζητάει να δηλώσουν τα πανεπιστήμια πόσους νέους φοιτητές μπορούν να πάρουν.
Είναι μια καθαρή κοροϊδία που επαναλαμβάνεται πολλά χρόνια τώρα".

"Α" Αλήθεια πόσους νέους φοιτητές μπορεί να δεχθεί το Πανεπιστήμιο
Θράκης;

-Ε.Γ. "Η απάντηση είναι για το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών που γνωρίζω
(ξέρω και για τ' άλλα επειδή συμμετέχω στις συνεδριάσεις) ζητάμε ογδόντα, μας στέλνουν
διακόσιους είκοσι.

Γιατί μας στέλνουν τους επιπλέον εκατόν σαράντα να τους εκπαιδεύσουμε.
Ξέρουν πως ούτε προσωπικό υπάρχει, ούτε υποδομή, ούτε εργαστήρια και αίθουσες υπάρχουν.

Οι αίθουσες είναι σχεδιασμένες για ογδόντα άτομα, από 40-80 άτομα.
Που θα μπουν οι άλλοι 140 ; Βέβαια στηρίζονται στο γεγονός ότι δεν παρακολουθούν
οι φοιτητές. Ε! τότε δεν κάνουμε εκπαίδευση.

Πώς θα αξιολογήσουμε τους φοιτητές, οι οποίοι με την άδεια της πολιτείας
δεν παρακολουθούν, μόνο εξετάζονται;

Και βέβαια δεν υπάρχει προσωπικό ούτε η εξέταση να γίνει σωστή,
ούτε εργαστήρια γίνονται σωστά. Άλλο είναι να έχεις εργαστήρια για ογδόντα φοιτητές
και άλλο να πρέπει να καλύψεις στα υπάρχοντα εργαστήρια διακόσια πενήντα άτομα".

"Α" Σύμφωνα με τα λεγόμενά σας κ. Γαλούση το Πανεπιστήμιό μας δεν
μπορεί να δεχθεί μεγάλο αριθμό φοιτητών. Λείπουν οι ανάλογες υποδομές. Και ωστόσο
το Υπουργείο Παιδείας σας στέλνει περισσότερους φοιτητές από όσους εσείς ζητάτε.

-Ε.Γ. " Θα έπρεπε να ζητήσουν τα πανεπιστήμια να μειωθεί ο αριθμός
των εισακτέων, αλλά αυτό έχει πολιτικό κόστος.

Πώς μπορεί η πολιτεία να πει μειώνεται ο αριθμός στα Τμήματα ,μέχρι
εκεί που μπορούν να εκπαιδεύσουν τα πανεπιστήμια;

Γιατί για μας, αν έστελναν αντί για χίλιους φοιτητές -λέω έναν αριθμό
τυχαίο-σε όλα τα Τμήματα του Πολυτεχνείου, μας στείλουν τρακόσους, μπορούμε να αξιολογηθούμε
για τ' αποτελέσματα. Θα έχουμε χρόνο για εξετάσεις, για εργαστήρια, για έρευνα.

Τώρα που αναγκαζόμαστε να μοιράσουμε τον υπάρχοντα περιορισμένο
χρόνο σε υπερδιπλάσιο αριθμό φοιτητών είναι φυσικό να μην έχουμε αξιόλογα αποτελέσματα
για να αξιολογηθούν.

Κατά συνέπεια η αξιολόγηση είναι ένα πρόβλημα για το Δημοκρίτειο".

"Α" Και για το πρόβλημα αυτό καταθέσατε εσείς μια πρόταση στη Διοίκηση
του Δ.Π.Θ.

-Ε.Γ. "Έστειλα λοιπόν μια επιστολή προς τον Πρύτανη και του έκανα
μια πολύ απλή και πολύ συγκεκριμένη πρόταση.

Εφόσον η πολιτεία θέλει (αυτό είναι από το 2000, δεν είναι τωρινό)
να αξιολογηθούν τα πανεπιστήμια και υποχρεούται το Μάιο να πάει στη Σύνοδο Υπουργών
Παιδείας και να καταθέσει τα βήματα που έκανε για να καταστεί η αξιολόγηση των ΑΕΙ
και αυτό βέβαια επείγει, να καταθέσει το ΔΠΘ μια πρόταση.

Προτείνω λοιπόν να κάνει πρόταση η Διοίκηση του πανεπιστημίου μας
προς το αρμόδιο υπουργείο, τα 18 Τμήματα του ΔΠΘ να τα κάνει , 10 ή 11 ακόμη και
12, αφού τα συμπτύξουν.

Ή αν δεν κάνουν, στη χειρότερη περίπτωση ας τα κλείσουν. Μπορούν
όμως να συμπτυχθούν με τη με μια καλύτερη κατανομή δημιουργία εσωτερικών κατευθύνσεων.

Έτσι τουλάχιστον θα υπάρχει μια εσωτερική οικονομία στη διαχείριση
του προβλήματος. Το διοικητικό προσωπικό θα μαζευτεί και θα είναι επαρκές.

Το διδακτικό προσωπικό επίσης θα μαζευτεί και με μια καλύτερη κατανομή
θα λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά.

Και φυσικά να ζητήσει και να μειώσει και τον αριθμό των εισαγομένων.

Δε θεωρώ ότι είναι σωστό να γυρίσει κάποιος από έξω και να μου πει
"ναι αλλά οι πόλεις της Θράκης στηρίζονται στην ύπαρξη αυτού του φοιτητικού δυναμικού",
είναι λάθος.

Δεν μπορείς για να σώσεις τρία φαστφουντάδικα και πέντε μπαράκια
και ίσως κάποιους ιδιοκτήτες γκαρσονιερών, να το πω έτσι, για να περισώσεις αυτούς
που δεν έχουν κανένα πρόβλημα, να θάψεις ένα πανεπιστήμιο. Γιατί με το θάψιμο του
πανεπιστημίου θα θαφτεί και η πόλη".

"Α" Μιλάμε για κωμικοτραγικές καταστάσεις κ. Γαλούση. Διατελέσατε
και Πρύτανης του ΔΠΘ, βιώνεται και ως καθηγητής τα προβλήματά του. Είναι έκδηλη
η αγανάκτησή σας.

-Ε. Γ. " Για αυτό διαμορφώνω αυτή την άποψη και παίρνω το θάρρος
να κάνω αυτή την πρόταση στη Διοίκηση για να τη βοηθήσω. Η Διοίκηση αυτή τη στιγμή
πρέπει να βοηθηθεί από όλους μας για να τα βγάλει πέρα.

Ανεξάρτητα το πώς φτάσαμε σήμερα εδώ, μπορεί να φταίω και εγώ, γιατί
και εγώ διατέλεσα Πρύτανης, ανεξάρτητα λοιπόν το πώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο,
δεν πιστεύω πάντως πως φταίει το Πανεπιστήμιο, το οποίο στην πραγματικότητα δεν
είναι αυτοδιοίκητο. Δεν μπορεί να λέει θέλω δέκα άτομα επιπλέον διοικητικό προσωπικό,
γιατί κάποιοι συνταξιοδοτήθηκαν και να μη στέλνουν κανένα.

Αν λοιπόν κάνει μια τέτοια πρόταση, ότι εγώ δηλαδή δεν έχω αντίρρηση
να αξιολογηθώ, γιατί ούτω ή άλλως θα αξιολογηθούμε, αλλά με τις προϋποθέσεις που
σου θέτω και με τις οποίες μου επιτρέπεις να διαχειρισθώ και να σου αποδώσω ένα
αξιόλογο αποτέλεσμα.

Είναι πρόβλημα για τη Διοίκηση να μπορέσει να διαχειρισθεί μια τέτοια
κατάσταση και ειλικρινά νιώθω το βάρος της ευθύνης που έχει αναλάβει και για αυτό
προσπαθώ να βοηθήσω.

Εάν λοιπόν κάνει μια τέτοια κίνηση, μια τέτοια πρόταση, δεν μπορεί
να γυρίσει μετά η πολιτεία και να πει θα σε αξιολογήσω, γιατί απλά το πανεπιστήμιο
δε δέχεται την αξιολόγηση.

Για αυτό τα λέω αυτά μήπως και προλάβουμε το κακό".

Τέλος ο κ. Γαλούσης καλεί τόσο τους συναδέλφους του, όσο και την
τοπική αυτοδιοίκηση να στηρίξουν το Πανεπιστήμιο της Θράκης με τις δυνατότητες τις
οποίες έχουν από τη θέση στην οποία βρίσκονται.

Ε.Γ. "Η Διοίκηση δεν μπορεί να φορτωθεί ένα βάρος, που δεν της ανήκει.

Αλλά πρέπει και εμείς από μέσα-σε αυτό αποσκοπεί και η δική μου
πρόταση-και άλλοι συνάδελφοι πρέπει να το κάνουν, σκέψεις τις οποίες έχουν να τις
καταθέσουν και μπορεί από τις δέκα οι δύο να αποδειχθούν χρήσιμες. Εγώ δε λέω ότι
η δική μου δίνει λύση, αλλά κάνει την αρχή.

Συμπαραστέκομαι το πανεπιστήμιο για να προχωρήσει με επιχειρήματα
απέναντι στην πολιτεία σε ότι αφορά το ζήτημα της αξιολόγησης.

Είναι ντροπή να συζητάμε για τα κριτήρια που πρέπει να βάλουν και
δε συζητάμε αν μπορούν να ισχύσουν και σε όλα τα Τμήματα εξίσου.

Και τέλος θέλω να κλείσω τη δική μου πλευρά τονίζοντας ότι και η
τοπική αυτοδιοίκηση και ο τοπικός κόσμος πρέπει να συμπαραταχθούν στην προσπάθεια
του πανεπιστημίου μας να μην αγνοηθούν οι προτάσεις του, οι σκέψεις του και οι ανάγκες
του".

Σχετικά Άρθρα

Back to top button