ΑΠΌ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΓΚΟΥΜΑ

Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η σημαντικότερη επένδυση στις σύγχρονες κοινωνίες είναι η εκπαίδευση… Η υπουργός Παιδείας θα πρέπει λοιπόν να προχωρήσει σε εκείνες τις κινήσεις, ώστε αυτό που ονομάστηκε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να αποκτήσει νέο περιεχόμενο το οποίο και θα μεταβάλει το εγχώριο εκπαιδευτικό τοπίο…

Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η σημαντικότερη επένδυση στις σύγχρονες κοινωνίες είναι η εκπαίδευση… Η υπουργός Παιδείας θα πρέπει λοιπόν να προχωρήσει σε εκείνες τις κινήσεις, ώστε αυτό που ονομάστηκε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να αποκτήσει νέο περιεχόμενο το οποίο και θα μεταβάλει το εγχώριο εκπαιδευτικό τοπίο… Αυτό σημαίνει νέο διοικητικό σύστημα των εκπαιδευτικών μονάδων …. Προσαρμογή του φάσματος σπουδών στα ευρωπαϊκά δεδομένα για την ευχερή μετακίνηση εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων με την επαρκή εξειδίκευσή στους στις τεχνολογικές δυνατότητες της εκπαίδευσης και πλήρης απορρόφηση τεχνολογίας στα εποπτικά προγράμματα, αποτελούν προϋποθέσεις που δεν επιδέχονται αναβολή… Βέβαια οι παραπάνω προϋποθέσεις μπορεί να μην επιδέχονται αναβολής, αλλά δεν είναι τα μοναδικά θέματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος… Δεν μπορεί άλλο να αναβάλλεται η αλλαγή και βελτίωση των κακώς κειμένων της Παιδείας μας…. Αποτελεί σίγουρα πρόκληση για την υπουργό Παιδείας, να μην υπάρξει άλλο διδακτικό έτος με ελλείψεις σε βιβλία και προσωπικό… Να εξαλείψει το φαινόμενο της διπλοβάρδιας, να βελτιώσει το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων… Και να λειτουργήσει αποφασιστικά στην αναπροσαρμογή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην “κοινωνία της πληροφορίας” με ένα πρόγραμμα είναι προϋπόθεση επιβίωσης των ελληνικών πανεπιστημίων… όΒέβαια άγνωστο παραμένει το πότε όλα τα αναμενόμενα και σχεδιαζόμενα προγράμματα θα πάρουν σάρκα και οστά… Και φυσικά πότε όλα αυτά που συγκροτούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, την ελληνική μας παιδεία, θα λειτουργεί σαν ένα καλοκουρντισμένο ρολόι… Βέβαια κατά καιρούς έχουμε την εφαρμογή διαφόρων πιλοτικών προγραμμάτων στα σχολεία μας, που ωστόσο δε γνωρίζουμε τα αποτελέσματά τους, αλλά και τη συνέχισή στους ή όχι…. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ” Ευέλικτη Ζώνη”, ένα νέο σχετικά εκπαιδευτικό πρόγραμμα… Βασική αρχή του προγράμματος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους ίδιους τους μαθητές να διαμορφώνουν ελεύθερα και κατά βούληση ένα ποσοστό του προγράμματος, που σημαίνει τις προκαθορισμένες ώρες που θα εφαρμόζεται η “Ευέλικτη Ζώνη” στα σχολεία, το μάθημα θα μοιάζει πιο πολύ με παιχνίδι… Στην “Ευέλικτη Ζώνη”, όπως είναι ήδη λίγο-πολύ γνωστό σε μαθητές και γονείς, επιλέγεται ένα θέμα από εκπαιδευτικούς και μαθητές χωρίς στο στερεότυπο αξίωμα “παράδοση-εξέταση”, οργανώνονται ομάδες εργασίας και ο μαθητής δραστηριοποιείται στο να αναζητήσει στοιχεία και συμμετέχει ο ίδιος στην ιδιότυπη αυτή παράδοση, αποκαλύπτοντας ότι βρήκε… Αυτό πρέπει να γίνεται σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα, τα οποία θα ερευνώνται από διαφορετικές οπτικές γωνίες… Στόχος της όλης προσπάθειας είναι να ξεφύγει η τάξη από τον παραδοσιακό μονόλογο του καθηγητή, τον οποίο συνήθως τα 2/3 της τάξης δεν παρακολουθεί… Ωστόσο μέχρι στιγμής η όλη προσπάθεια σε πολλά σχολεία παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς από πολλούς εκπαιδευτικούς δε δίδεται η δέουσα σημασία για το δίωρο της ευέλικτης ζώνης…. Ασχέτως αν αυτά που επιχειρούνται τώρα στην ελληνική Παιδεία, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζονται εδώ και δεκαετίες….
Σε αυτό το δίωρο της ευέλικτης ζώνης στηρίζουν οι εκπαιδευτικοί την πεποίθηση τους ότι θα καλύψουν τις χαμένες ώρες διδασκαλίας….. Και όμως το συγκεκριμένο δίωρο αυτού του προγράμματος θεσπίστηκε για να καλύψει άλλες ανάγκες των μαθητών, εξίσου ουσιαστικές… Για άλλη μια φορά διαπιστώνει κανείς πόσο πολύ πίσω είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα, εντελώς ανίσχυρο να συγκριθεί με εκείνα των εταίρων μας στην Ε.Ε. … Γεγονός που σημαίνει ότι επειγόντως θα πρέπει να γίνουν τομές…. Και για να γίνουν τομές θα πρέπει πάνω από όλα να δοθούν γενναίες πιστώσεις για την παιδεία μας… Για να γίνει πράξη μια θεωρία, μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, δεν αρκούν μόνα τα μεγάλα θα, χωρίς χρήματα αποδεικνύονται για άλλη μια φορά έπεα πτερόεντα …. Οι θεσμικές αλλαγές απαιτούν πρωτίστως αλλαγή νοοτροπίας όλων των εμπλεκομένων πλευρών στο θέμα εκπαίδευση, συνοδευόμενη και από παχυλές δόσεις των ανάλογων κονδυλίων για την παιδεία…. Το μπάχαλο που επικρατεί στο χώρο της Εκπαίδευσης δεν μας τιμά ως χώρα που πρόσφερε τα φώτα του πολιτισμού στην οικουμένη…. Είναι ντροπή τα όσα εξελίσσονται όλες αυτές τις ημέρες…. Είναι βέβαιο πως από αυτό το μέτωπο δε θα υπάρξουν νικητές και ηττημένοι…. Γιατί απλούστατα όλοι θα βγουν χαμένοι…. Όσο για το χεράκι βοηθείας που τείνει σήμερα ο πρωθυπουργός για να βγει η παιδεία μας από το αδιέξοδο, η συνάντησή του δηλαδή με τις συνδικαλιστικές ενώσεις των δασκάλων και καθηγητών αναμένεται με ενδιαφέρον…. Αν βέβαια θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις θα το μάθουμε σύντομα… Πάντως χωρίς χρήματα, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις δε γίνονται, καταλήγουν σε ναυάγιο…

Σχετικά Άρθρα

Back to top button