Κοινοβουλευτική παρέμβαση του ΚΚΕ για τη νέα φοροεπιδρομή σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εσωτερικών
Έντονη ανησυχία και προβληματισμό προκάλεσε, σε αιρετούς και μη, η πρόσφατη ανακοίνωση της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για την Τοπική Διοίκηση, με την οποία αποκαλύφθηκε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ έχει μεθοδεύσει την επιβολή από 1.1.22 του κατάπτυστου «τέλους ταφής», (άρθ.38, Ν.4819/21), σε συνδυασμό με τη διατήρηση σε ισχύ της επιβολής, επίσης από 1.1.22, της περιβόητης «περιβαλλοντικής εισφοράς» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (άρθ.55, Ν.4609/2019).
Η μεθόδευση αυτή προκύπτει από τα παρακάτω αδιαμφισβήτητα στοιχεία:
- Το άρθ.55 του Ν.4609/19 για την περιβαλλοντική εισφορά δεν έχει μέχρι σήμερα καταργηθεί ούτε τροποποιηθεί με διάταξη νόμου, συνεπώς παραμένει σε ισχύ.
- Το άρθ.38 του Ν.4819/21 αν και αναφέρεται στο χαράτσι ταφής δεν παραλείπει να διευκρινίσει στην παρ.7 ότι: « Η περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 4042/2012 (Α’ 24) [σ.σ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθ.55 του Ν. 4609/2019] δεν καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο για τα έτη 2020 και 2021. …». Πρόκειται επομένως για μια συγκεκριμένη διετή αναστολή καταβολής της περιβαλλοντικής εισφοράς, αναστολή που δεν αφορά στα έτη 2022 και εξής.
- Το ύψος, ο υπολογισμός και ο φορέας απόδοσης από τους ΦΟΔΣΑ των δύο χαρατσιών είναι διαφορετικά, γεγονός που υποδεικνύει την αυτοτέλεια του καθενός. Έτσι:
– Το χαράτσι ταφής (ι) «κλειδώνει» στα 55 €/τον το 2027, (ιι) αναφέρεται στο βάρος όλων των αποβλήτων που οδηγούνται σε ΧΥΤΑ, και αποδίδεται από τον οικείο ΦΟΔΣΑ στον Εθνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.), φορέα που εποπτεύεται από το ΥΠΕΝ.
– Το χαράτσι της περιβαλλοντικής εισφοράς (ι) «κλειδώνει» στο ονομαστικό 35 €/τον το 2025 αλλά (ιι) υφίσταται στην πράξη σχετική απομείωση μέσω ενός περίπλοκου αλγόριθμου και (ιιι) αποδίδεται από τον οικείο ΦΟΔΣΑ στο «Πράσινο Ταμείο».
Το μόνο κοινό στοιχείο που έχουν είναι η πηγή προέλευσής των σχετικών πόρων, που δεν είναι άλλη από το καθημαγμένο βαλάντιο των λαϊκών νοικοκυριών με την παραπέρα αφαίμαξή του μέσω των αυξημένων ανταποδοτικών τελών καθαριότητας.
- Η υπόψη «περιβαλλοντική εισφορά» δεν υποκαθίσταται από την «εισφορά προστασίας περιβάλλοντος» του άρθ.4 του Ν.4736/2020 της κυβέρνησης της ΝΔ δεδομένου ότι το νέο αυτό χαράτσι επιπίπτει απ’ ευθείας πάνω στη λαϊκή κατανάλωση στο χώρο της εστίασης. Επιβάλλεται, και αυτό από 1.1.2022(!), σε ένα πλήθος μικρών συσκευασιών και επιμέρους στοιχείων τους, που ενοχοποιούνται ως φορείς και του ελάχιστου ίχνους πλαστικού, με τα λαϊκά στρώματα να πληρώνουν και πάλι το μάρμαρο.
Ύστερα από αυτά ερωτάται ο κ. Υπουργός,
– Πώς απαντά η κυβέρνηση σε σχέση με την παραπάνω νέα φοροκαταιγίδα, που στοχεύει κατ’ ευθείαν στο λεηλατημένο λαϊκό εισόδημα, και μάλιστα σε μια περίοδο που όλοι σχεδόν οι κλάδοι εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων επαγγελματοβιοτεχνών δοκιμάζονται βαριά, οικονομικά και υγειονομικά, από το μεγαλύτερο σε εξέλιξη κύμα της πανδημίας, με καθοριστικές τις κυβερνητικές ευθύνες και στην περίπτωση αυτή.
Οι βουλευτές
Κατσώτης Χρήστος
Δελής Γιάννης
Καραθανασόπουλος Νίκος
Λαμπρούλης Γιώργος
Μανωλάκου Διαμάντω
Συντυχάκης Μανώλης