«Δεν θέλουμε ούτε «υδροκέφαλο» κράτος, ούτε «υδροκέφαλη» ενημέρωση. Θα πρέπει τα περιφερειακά ΜΜΕ να συνειδητοποιήσουν ότι η Ελληνική Λύση είναι η πολιτική δύναμη της περιφέρειας» απαντά ο Κυριάκος Βελόπουλος στον Ηλία Μπόνο.

  «Ο έλεγχος της διαφήμισης του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αλλά και των τραπεζών, χρησιμοποιείται ως μοχλός πίεσης προκειμένου να εξασφαλίζει ασυλία των κυβερνώντων από την δημοσιογραφική κριτική!

Μία κυβέρνηση που επιδιώκει πέπλο αδιαφάνειας στα πεπραγμένα της και υψώνει τείχος προσπαθώντας να περιορίσει την ελευθερία του τύπου, δεν μπορεί να πείσει τους πολίτες ούτε καν για τις προθέσεις της.

Το κράτος οφείλει να θεσμοθετήσει ένα ενιαίο μητρώο τύπου και ΜΜΕ προκειμένου να διασφαλιστεί ότι καμία κυβέρνηση δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί το δημόσιο χρήμα για να εξασφαλίζει υποστήριξη και λογοκρισία επί των πεπραγμένων της».

EΕπιλέξαμε έναν πρόεδρο Κόμματος δημοσιογράφο και θέσαμε ερωτήματα σχετικά με την ελευθερία του τύπου και των ΜΜΕ στην Ελλάδα. Ο Κυριάκος Βελόπουλος απαντά σε ερωτήσεις του Ηλία Μπόνου σε μια αποκλειστική συνέντευξή του στο notospress.gr

Θεωρείτε ότι σήμερα ο περιφερειακός τύπος και τα περιφερειακά ΜΜΕ (εφημερίδες, tv fm και site) μπορούν να διαδραματίσουν ή διαδραματίζουν ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης;

Όχι απλώς μπορούν, αλλά οφείλουν να το κάνουν. Τα περιφερειακά ΜΜΕ σε όλο το εύρος τους, είναι αυτά που βρίσκονται πιο κοντά στον πολίτη, έχουν πολύ πιο άμεση και αμφίδρομη επικοινωνία. Μπορούν λοιπόν να διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο στην διαμόρφωση της κοινής γνώμης, άλλα δεν τους το επιτρέπει η κυβέρνηση του Κολωνακίου.

Πόσο εφικτή είναι η ανεξαρτησία και η αντικειμενικότητα των περιφερειακών ΜΜΕ και του περιφερειακού τύπου όταν τα κρατικά, ευρωπαϊκά και εθνικά, κονδύλια προβολής, η δημόσια διαφήμιση, οι διαφημίσεις των επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα αλλά και αρκετές εκ των διαφημίσεων μεγάλων επιχειρήσεων που συνεργάζονται με το Δημόσιο, κατευθύνονται με κριτήρια κομματικά στον κεντρικό μόνον τύπο ή στον ελεγχόμενο περιφερειακό;

Ειδικά σε εποχές οικονομικής κρίσης, η κατευθυνόμενη χρηματοδότηση ειδικά από τις κυβερνήσεις, αποτελεί μία μορφή εκβιασμού που βάλλει ευθέως κατά της ανεξαρτησίας των ΜΜΕ. Όταν τα μέσα και ειδικά αυτά της περιφέρειας αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, όπως άλλωστε και όλες οι επιχειρήσεις που δεν είναι κρατικοδίαιτες, ο έλεγχος της διαφήμισης του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αλλά και των τραπεζών, χρησιμοποιείται ως μοχλός πίεσης προκειμένου να εξασφαλίζει ασυλία των κυβερνώντων από την δημοσιογραφική κριτική. Αυτή είναι μία ζοφερή κατάσταση που δεν αφορά μόνο τα περιφερειακά ΜΜΕ και την βιωσιμότητα τους, αλλά την ίδια την δημοκρατία και την υγιή λειτουργία του πολιτεύματος.

Αλίμονο σε μία κυβέρνηση που δεν επιδιώκει την ειλικρινή και αδέσμευτη κριτική. Μία ανεξέλεγκτη κυβέρνηση, μετατρέπεται σε μία κακή, σε μία επικίνδυνη κυβέρνηση. Μία κυβέρνηση που επιδιώκει πέπλο αδιαφάνειας στα πεπραγμένα της και υψώνει τείχος προσπαθώντας να περιορίσει την ελευθερία του τύπου, δεν μπορεί να πείσει τους πολίτες ούτε καν για τις προθέσεις της.

Πιστεύετε στο πλαίσιο της φημολογούμενης ψηφιακής αναβάθμισης της χώρας θα πρέπει να δημιουργηθεί ενιαίο μητρώο Τύπου και ΜΜΕ με κριτήρια και διασφαλίσεις το οποίο θα αποτελεί οδηγό και για το Κράτος;

Βεβαιότατα. Το κράτος οφείλει να θεσμοθετήσει ένα ενιαίο μητρώο τύπου και ΜΜΕ με κύρια στόχευση την πάταξη της εργαλειοποίησης των διαφημιστικών κονδυλίων ως μοχλό πίεσης στα μέσα. Είναι μία απαραίτητη μεταρρύθμιση προκειμένου να διασφαλιστεί ότι καμία κυβέρνηση δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί το δημόσιο χρήμα για να εξασφαλίζει υποστήριξη και λογοκρισία επί των πεπραγμένων της. Πρέπει να μπει ένα τέλος σε αυτή την πρακτική που προσβάλλει τον δημόσιο βίο, ώστε να εξασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση των ΜΜΕ και κυρίως των μέσων της περιφέρειας, στην διαφημιστική δαπάνη.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το βασικό χαρακτηριστικό και το δικαίωμα του περιφερειακού Τύπου και ΜΜΕ που πρέπει πρώτα απ’ όλα να διασφαλιστεί;

Η ίση μεταχείριση σε σχέση με τα αθηναϊκά ΜΜΕ. Η ίδρυση του μητρώου που προαναφέραμε, είναι ένα βήμα, αλλά πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά. Ο περιφερειακός τύπος είναι η αποτύπωση της Ελλάδας που παράγει, που δημιουργεί, που διασφαλίζει την ίδια την εθνική μας επιβίωση. Οι θέσεις της Ελληνικής Λύσης για την ενδυνάμωση της περιφέρειας, ως κύριο ζητούμενο στην παραγωγική ανασυγκρότηση της Ελλάδας, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και την ενίσχυση των περιφερειακών ΜΜΕ. Δεν θέλουμε ούτε «υδροκέφαλο» κράτος, ούτε «υδροκέφαλη» ενημέρωση.

Ποια είναι η στάση του περιφερειακού Τύπου έναντι του κόμματος της Ελληνικής Λύσης και τι θα είχατε να προτείνετε;

Δυστυχώς παρατηρούμε ότι πολλές φορές μας αδικούν, όχι βέβαια στον βαθμό των αθηναϊκών ΜΜΕ, αλλά υπάρχει μία ανισομέρεια. Θα πρέπει τα περιφερειακά ΜΜΕ να συνειδητοποιήσουν ότι η Ελληνική Λύση είναι η πολιτική δύναμη της περιφέρειας. Και αυτό το αποδεικνύουμε πρακτικά και όχι θεωρητικά. Η συντριπτική πλειοψηφία των κοινοβουλευτικών μας παρεμβάσεων, της διαδικασίας ελέγχου της κυβέρνησης και των προτάσεων μας, αφορά την ελληνική περιφέρεια. Διότι εμείς δεν φτιαχτήκαμε σε κάποιο μέγαρο του Κολωνακίου, αλλά είμαστε το κόμμα της περιφέρειας τόσο ιδεολογικά όσο και επιχειρησιακά, γεγονός που το διαπιστώνει όποιος διαβάσει το πρόγραμμα μας.

Πως κρίνετε το γεγονός ότι η θέση της ελληνικής αδέσμευτης και αντικειμενικής δημοσιογραφίας παγκοσμίως δεν είναι καλή λόγω του ελέγχου αυτής από το κράτος, τον κομματισμό και τις εργοδοσίες Τύπου και ΜΜΕ;

Διότι η κεντρική εξουσία θεωρεί «εργαλείο προπαγάνδας» τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και όχι εργαλείο ενημέρωσης και πληροφόρησης. Η λογική αυτή είναι και η μήτρα της διαπλοκής, αφού έχουμε φτάσει στο έσχατο σημείο, η συντριπτική πλειοψηφία των αθηναϊκών ΜΜΕ να ελέγχεται από επιχειρηματίες που δεν υπηρετούν την αδέσμευτη ενημέρωση, αλλά τα δικά τους συμφέροντα και κατ’ επέκταση τα κόμματα που θεωρούν ότι θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τις επιχειρηματικές τους στοχεύσεις.

Εδώ αποδεικνύεται και η αναγκαιότητα της ενίσχυσης και της διασφάλισης της ανεξαρτησίας του περιφερειακού τύπου και ΜΜΕ. Για να σπάσει επιτέλους η εξάρτηση της ενημέρωσης από συγκεκριμένα συμφέροντα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την ελευθερία του τύπου που αποτελεί βασική αρχή της Δημοκρατίας.

Ο πολίτης έχει δυνατότητα και τρόπο να στηρίξει τον ελεύθερο και αντικειμενικό Τύπο και ΜΜΕ της περιφέρειας και πως;

Είναι αυτονόητο και πρέπει να το κάνει. Κάθε ευρώ στην τοπική εφημερίδα, κάθε διαφήμιση στα τοπικά ΜΜΕ, έχει άμεση ανταπόδοση είτε για τον πολίτη, είτε για τον επιχειρηματία της περιοχής.

Ουδείς βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη, στα πραγματικά του προβλήματα, στην καθημερινότητα του, από τα ΜΜΕ της περιφέρειας τους. Και η ενίσχυση αυτών των ΜΜΕ από τους ίδιους τους πολίτες, θα ενισχύσει την παρεμβατικότητα τους στην κεντρική εξουσία και όχι το αντίστροφο. Εάν όμως τα περιφερειακά ΜΜΕ παραμείνουν έρμαια της κυβερνητικής – κομματικής χρηματοδότησης, δεν θα υπηρετούν τον πολίτη αλλά την εκάστοτε κυβέρνηση