Η ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ
Γράφει ο Στέλιος Αρσενίου
ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ. ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΣΤΟ ΄΄ ΜΠΟΤΙΛΙΑΡΙΣΜΑ ΄΄.
Tο πρωτοφανές «μποτιλιάρισμα» στη διώρυγα του Σουέζ επανάφερε στην επικαιρότητα τη διάνοιξη του καναλιού που άλλαξε τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυσιπλοϊα και τo εμπόριο. Το έργο-θαύμα του 19ου αιώνα μείωσε σημαντικά το χρόνο των θαλάσσιων ταξιδιών, καθώς «προ Σουέζ» τα πλοία έπρεπε να κάνουν τον διάπλου της αφρικής
Λόγω του κομβικού της ρόλου, από την ημέρα κιόλας των εγκαινίων της στις 17 Νοέμβρη του 1869, η τεχνητή πλωτή οδός υπήρξε σημείο ανάφλεξης για γεωπολιτικές συγκρούσεις ανάμεσα σε αντιμαχόμενες δυνάμεις.
Η “διώρυγα των ρεκόρ” βρίσκεται στην Αίγυπτο.
Συνδέει το Πορτ Σαϊντ στη Μεσόγειο Θάλασσα με τον Ινδικό Ωκεανό μέσω τoυ Σουέζ στα βορειοανατολικά της Αιγύπτου
Μειώνει την απόσταση μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερα από 50 πλοία.
Η πολιτική αναταραχή στην Αίγυπτο ενάντια στις αποικιακές δυνάμεις της Βρετανίας και της Γαλλίας επιβράδυνε τις εργασίες, και το τελικό κόστος κατασκευής του ήταν περίπου διπλάσιο από τα 50 εκατομμύρια δολάρια που προβλέπονταν αρχικά.
Στην κατασκευή της διώρυγας συμμετείχαν και Έλληνες, κυρίως από την Κάσο και το Καστελόριζο την Αστυπάλαια, την Πάτμο και τη Ρόδο ενώ στις πόλεις- λιμάνια στις όχθες του καναλιού, αναπτύχθηκαν σημαντικές ελληνικές παροικίες που άνθισαν επί σειρά ετών. Εκεί εργάστηκαν και ρίζωσαν παρά τις δύσκολες συνθήκες με την έλλειψη νερού, τον καύσωνα, τα έλη και τις επιδημίες χολέρας και τύφου.
«Ο Λεσέψ χρειάστηκε προσωπικό και πολλοί αναζήτησαν καλά μεροκάματα. Βέβαια οι συνθήκες ήταν δύσκολες, έσκαβαν… με τα νύχια και αρκετοί άνθρωποι σκοτώθηκαν» εξηγεί ο κ. Χρήστος Καβαλής, πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας στο Κάϊρο.
«Επίσης χρειάστηκαν Ελληνες που ήταν καλοί ναυτικοί για να πιλοτάρουν μέσα στη διώρυγα και με αυτό τον τρόπο άνθησε η παροικία κατά μήκος του Σούεζ. Σήμερα ένα μεγάλο κομμάτι της παροικίας προέρχεται από τις κοινότητες που δημιουργήθηκαν εκείνα τα χρόνια στο Πόρτ Σαιντ και την Ισμαηλία. Αρχικά είχαν έρθει τουλάχιστον 4.000 Ελληνες και πολλοί είχαν ρίζες από την Κάσο».
Τη συμβολή των Ελλήνων στο έργο είχε αναγνωρίσει και ο Λεσέψ, λέγοντας στους Κασίους ότι ήθελε να ικανοποιήσει κάποιο αίτημά τους. Εκείνοι ζήτησαν να ονομαστεί η νέα πόλη που επρόκειτο να κτιστεί, «Νέα Κάσος». Ομως είχε ήδη αποφασιστεί ότι θα έφερε το όνομα του Χεβίδ Σάιντ πασά και ονομάστηκε Πορτ Σάιντ… Παρ’ όλα αυτά η πόλη απέκτησε ελληνικό χρώμα, όπως και η Ισμαηλία με κοινότητες, εκκλησία, καταστήματα, σχολεία.
Δύο ισχυρές αποικιοκρατικές δυνάμεις της Ευρώπης, η Βρετανία και η Γαλλία, σε συνεργασία με το Ισραήλ, επενέβησαν στρατιωτικά στην Αίγυπτο με σκοπό να ανατρέψουν τον τότε πρόεδρο της χώρας, Τζαμάλ Αμπντ αλ Νάσερ.
Ως αντίποινα, η Αίγυπτος προσπάθησε να παραλύσει την οικονομία του Ισραήλ μπλοκάροντας την διώρυγα του Σουέζ βυθίζοντας πλοία, νάρκες και συντρίμμια. Έτσι όμως, εγκλωβίστηκαν 14 ξένα φορτηγά πλοία -τα οποία έγιναν γνωστά ως «Κίτρινος Στόλος»- για οκτώ ολόκληρα χρόνια. Μέχρι να ανοίξει ξανά δηλαδή η διώρυγα από τον διάδοχο του Νάσερ, Ανουάρ ελ-Σαντάτ.
Λίγα σποραδικά ατυχήματα έκλεισαν το κανάλι έκτοτε. Το πιο αξιοσημείωτο μεχρι την προσάραξη του Ever Given ήταν ένα τριήμερο «μπλόκο», από ένα ρωσικό πετρελαιοφόρο το 2004.
Πηγή : Νewsbomb
Στέλιος Αρσενίου