Ειδήσεις

Ο παιδίατρος δίνει στους γονείς οδηγίες φροντίδας παιδιού από το τηλέφωνο. Tελικά είναι σωστό ή όχι;

Η παιδιατρική από το τηλέφωνο αποτελεί πολύ διαδεδομένη πρακτική συμβουλευτικής στους γονείς, ή ακόμα και αντιμετώπισης συνηθισμένων κλινικών προβλημάτων των παιδιών. Για παράδειγμα, είστε νέα μητέρα που κατοικείτε στην Παλληνη και θέλετε να ρωτήσετε τον παιδίατρο σας πως να αποστειρώνετε τα μπιμπερό. Δεν είναι ανάγκη να πάτε στο ιατρείο του στο κέντρο του Χαλανδρίου να σας δείξει τον τρόπο, θα σας δώσει οδηγίες από το τηλέφωνο. Το τηλέφωνο είναι ένας εύκολος, άμεσος, φθηνός και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας των γονέων με τον παιδίατρο. 

Για τον λόγο αυτό, ο γενικός παιδίατρος μπορεί να διαθέτει αρκετό χρόνο καθημερινά και ειδικά τις μη εργάσιμες ώρες προκειμένου να δίνει συμβουλές και οδηγίες από το τηλέφωνο. Η τηλεφωνική επικοινωνία αποτελεί απαραίτητο και αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης παιδιατρικής. Οι γονείς προσδοκούν μέσω του τηλεφώνου να έχουν µία άμεση, αποτελεσματική και με ελάχιστο κόστος επικοινωνία με τον παιδίατρο τους, με σκοπό πολλές φορές ακόμα και την αντιμετώπιση κλινικών προβλημάτων των παιδιών τους. Η κάλυψη που παρέχεται σε τέτοιες περιπτώσεις μέσω του τηλεφώνου αποτελεί σημαντικό κριτήριο για την επιλογή παιδιάτρου και για την οικοδόμηση καλών σχέσεων με τους γονείς. Μελέτες έχουν δείξει ότι αρκετές φορές παρέχονται ανεπαρκείς τηλεφωνικές συμβουλές από υπεύθυνους για τη φροντίδα παιδιών. Έτσι, η ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων  που μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν στη χώρα μας για αυτό το σημαντικό όσο και αμφιλεγόμενο κομμάτι της παιδιατρικής πρακτικής, αποτελεί μία σύγχρονη αναγκαιότητα. 

Τύποι κλινικής φροντίδας που δίνει ο παιδίατρος από το τηλέφωνο.

Ο παιδίατρος μπορεί να παρέχει από το τηλέφωνο τέσσερις τύπους κλινικής φροντίδας:

α) Αξιολόγηση περιστατικού και παροχή συμβουλών σε παιδιά με οξύ κλινικό πρόβλημα. Στην περίπτωση αυτή ο παιδίατρος με τα στοιχεία από το ιστορικό που συγκεντρώνει τηλεφωνικά καθορίζει τον βαθμό σοβαρότητας της κατάστασής του παιδιού και επιλέγει τον κατάλληλο τρόπο αντιμετώπισης της.

β) Παροχή πληροφοριών για θέματα υγείας, πρόληψης, ανάπτυξης των παιδιών και εκπαίδευσης των γονέων. Είναι ένα πολύ βασικό κομμάτι της παιδιατρικής από το τηλέφωνο, που αφορά κυρίως στους γιατρούς της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

γ) Παρακολούθηση παιδιών που έχουν ήδη εξεταστεί στο ιατρείο.

δ) Παρακολούθηση παιδιών με χρόνιο νόσημα. Αυτός ο τύπος κλινικής φροντίδας από το τηλέφωνο αφορά κυρίως σε παιδιάτρους με εξειδίκευση.

Δυσκολίες της παιδιατρικής από το τηλέφωνο

Η παιδιατρική από το τηλέφωνο μπορεί να παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες για τον παιδίατρο:

α) Η επικοινωνία είναι περιορισμένη και απουσιάζουν οι πληροφορίες από την πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με το παιδί.΄Ετσι, μπορεί να μην εκτιμηθεί σωστά ή γενική κατάστασή του παιδιού, πληροφορία κρίσιμης πολλές φορές σημασίας, ειδικά εάν πρόκειται για βρέφος.

β) Ο γιατρός έχει συνήθως λιγότερο χρόνο σε σχέση με την εξέταση στο ιατρείο – για να αποφασίσει.΄Εχει υπολογιστεί ότι οι κλήσεις που αφορούν σε αντιμετώπισή κλινικού περιστατικού έχουν μέση διάρκεια 3-5 λεπτά και αυτός είναι ο χρόνος που ο γιατρός θα πρέπει να πάρει τις αποφάσεις του.

γ) Ο γιατρός δεν μπορεί να εξετάσει το παιδί και συνήθως δεν μιλά μαζί του. Ακόμα και για μεγάλα παιδιά και εφήβους, το ιστορικό συνήθως δίνεται από τους γονείς.

δ) Ο γιατρός μπορεί να μην γνωρίζει το παιδί και την οικογένεια του. Ο οικογενειακός παιδίατρος που γνωρίζει την οικογένεια, µπορεί να πάρει περισσότερες και πιο αξιόπιστες πληροφορίες από το τηλέφωνο και έτσι να χειριστεί την περίπτωση με μεγαλύτερη ασφάλεια, σε αντίθεση με τον εφημερεύοντα νοσοκομειακό γιατρό, όπου ή απουσία γνωριμίας με τον συνομιλητή του και ο φόρτος εργασίας πρέπει να τον κάνουν πολύ επιφυλακτικό.

ε) Τα παιδιά είναι συνήθως περίπλοκοι και δύσκολοι ασθενείς.

Η απαίτηση για τηλεφωνική ιατρική παρουσιάζει αύξηση. Η αύξηση αυτή δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Οι γονείς είτε για οικονομικούς λόγους είτε για την αποφυγή της ταλαιπωρίας μετάβασης στο ιατρείο ή στο νοσοκομείο, συχνά “πιέζουν” τον παιδίατρο να κάνει από το τηλέφωνο τη διάγνωση ή και να δώσει θεραπεία στο παιδί.  Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν πως οι παιδίατροι συχνά έρχονται στην δύσκολη θέση μετα από την πίεση των γονιών να παρακάμψουν  το ιατρικό πρωτόκολλο κάτι που κρύβει κινδύνους για την υγεία του παιδίου τους. Γι’ αυτό,  δεν υπάρχουν “εύκολες” λύσεις, οι γονείς πρέπει να αφήσουν τον παιδίατρο να κρίνει ανεπηρέαστος αν  πρέπει να δεί το παιδί στο ιατρείο του, ή να τους δώσει οδηγίες αντιμετώπισης του περιστατικού από το τηλέφωνο.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button