«Υπάρχει χρυσή τομή……;»

Στο περιθώριο των εκδηλώσεων στη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου την περασμένη Κυριακή σημειώθηκαν επεισόδια, με κορυφαία όπως πάντα αυτά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης…..

 


Στο περιθώριο των εκδηλώσεων στη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου την περασμένη Κυριακή σημειώθηκαν επεισόδια, με κορυφαία όπως πάντα αυτά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης…..


Στην Ξάνθη ευτυχώς ήταν μικρής έκτασης και οι μετρημένοι στα δάχτυλα «θερμοκέφαλοι» κουκουλοφόροι χάρη στην επέμβαση των ψυχραιμότερων και τη στάση της αστυνομίας επέστρεψαν στο «άντρο» τους…..


Ευτυχώς οι κάτοικοι της πρωτεύουσας δε βίωσαν και πάλι λεηλασίες και καταστροφές των περιουσιών τους και όλοι οι υπόλοιποι, δηλαδή εμείς, δεν είδαμε την αναβίωση εκείνων των τραγικών και απερίγραπτών εικόνων μέσα από τους τηλεοπτικούς μας δέκτες, όπου το κέντρο της Αθήνας είχε παραδοθεί στους βανδάλους…….


Τα Δεκεμβριανά του 2008 δεν έχουν καμιά σχέση με τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη του 2009….. 


Είναι μεγέθη μη συγκρίσιμα μεταξύ τους για τον απλούστατο λόγο γιατί τότε έπεφτε νεκρός από τα πυρά ενός αστυνομικού ένας δεκαπεντάχρονος μαθητής, υπήρχε αίμα, οι συγκυρίες και τα πολιτικά δεδομένα ήταν διαφορετικά, υπήρξε κοινωνική έκρηξη, ενώ τώρα είχαμε ένα μνημόσυνο και ένα μήνυμα που έστειλαν οι νέοι στην μνήμη του Αλέξη, ότι δεν ξεχνούν, αλλά και ότι ζητούν ένα καλύτερο μέλλον για τους νέους…..


 


Από την άλλη και η Αστυνομία πλέον τις όποιες αδυναμίες του παρελθόντος τις βελτίωσε, προετοιμάστηκε, πήρε τα μέτρα της φροντίζοντας να περιφρουρήσει την ασφάλεια των πολιτών  και να μην αφήσει τους ταραξίες, τους κουκουλοφόρους, τους αποκαλούμενους αντιεξουσιαστές και αναρχικούς να κάψουν και πάλι την πρωτεύουσα…..   


Είχε σχέδιο και ετοιμότητα και ίσως καλύτερες οδηγίες …..


Βέβαια δεν ήταν μόνο θέμα υπουργού……


Εντάξει μπορεί ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης από νωρίς να έδειξε τις ικανότητές του, ωστόσο αν δεν υπάρχει και έμψυχο δυναμικό, τα κενά θα παραμένουν…..


Χάρη όμως στις συντονισμένες ενέργειες όλων των πλευρών, τα επεισόδια περιορίστηκαν και από χθες το κέντρο της Αθήνας επανέρχεται και πάλι στους φυσιολογικούς του ρυθμούς……


Μόνο που για να επιτευχθεί αυτό χρειάστηκε να εστιαστεί το βάρος της Αστυνομίας το κεφάλαιο πρόληψη……


Εισάγοντας μάλιστα ένα νέο όρο την «προληπτική προσαγωγή»…..


Όποιος θεωρούνταν ύποπτος ή βρισκόταν τη λάθος στιγμή στο λάθος σημείο και είχε εμφάνιση διέφερε από αυτή του απλού και καθημερινού πολίτη ή έστω νέου φοιτητή που απέχει από κόμματα και κινήσεις , η κατάληξη ήταν να προσαχθεί στη ΓΑΔΑ για εξακρίβωση στοιχείων……


Τώρα αν αυτό συνάδει με δημοκρατικές διαδικασίες είναι ένα ερώτημα, που δύσκολα μπορεί να απαντηθεί……


 


Η αλήθεια είναι πως ο φόβος φυλάει τα έρμα……


Όπως και από πέρσι έχει χυθεί πολύ μελάνι για τη στάση των αστυνομικών, αλλά και των αντιεξουσιαστών και κουκουλοφόρων……


Όλοι μας έξω από το χορό πολλά μπορούμε να πούμε και να γράψουμε…..


Έλα, μου όμως να τα ζήσεις από μέσα και πολύ περισσότερο από τη θέση του αστυνομικού που το καθήκον τον καλεί να διαφυλάξει την ασφάλεια τη δική σου και τη δική μου, των πολιτών…..


Δε χωρά συζήτηση πως το έργο τους είναι δύσκολο και μάλιστα κάτω από αντίξοες και απρόβλεπτες πολλές φορές συνθήκες……


Και το πιο περίεργο ξέρετε πιο είναι, πώς όπως και να κάνει τη δουλειά, πάντα κάποιος θα υπάρχει που θα βρεθεί να διαμαρτυρηθεί ότι δεν την κάνει σωστά…..


Πάρτε παράδειγμα τη στάση και τατκτική που ακολούθησε η ΕΛΑΣ τις τελευταίες μέρες……


Προχώρησε σε πάνω από 800 προσαγωγές υπόπτων και αμέσως κατηγορήθηκε από πολλούς για παραβίαση ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων……


Αν δεν έπαιρνε αυτή την πολιτική απόφαση το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και περίμενε να επέμβει μόνο όταν θα υπήρχε ανάφλεξη, όταν ο κουκουλοφόρος θα εκσφενδόνιζε τη βόμβα μολότοφ, θα υπήρχε μια άλλη μερίδα πολιτών, η πλειοψηφία, η οποία θα έλεγε ότι η Αστυνομία αδράνησε, φοβήθηκε και άφησε τους αναρχικούς να κάψουν και πάλι την Αθήνα και τις περιουσίες των κατοίκων του κέντρου…….


Με απλά λόγια ούτε με τίποτε δεν μπορούμε να ικανοποιηθούμε……


 


Ως πολίτες ζητούμε από την Αστυνομία και τον αρμόδιο υπουργό τη λήψη μέτρων για την καταπολέμηση  της βίας, ωστόσο σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα» οι πολίτες θεωρούν αναχρονιστική την αστυνόμευση των περιοχών τους, ωστόσο ζητούν από το νέο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη να φέρει ασφάλεια στις γειτονιές …..


Το ερώτημα βέβαια είναι το πώς και με ποια μέσα θα τη φέρει…..;


Όταν τα μέτρα για την καταστολή της βίας διχάζουν τους πολίτες…..;


Σύμφωνα με την έρευνα η κοινή γνώμη εμφανίζεται διχασμένη ως προς τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν……


Οι περισσότεροι από όσους έλαβαν στην έρευνα ( 47,4%) πιστεύουν ότι δεν πρέπει να τεθούν περιορισμοί στα ατομικά δικαιώματα, επειδή η Δημοκρατία είναι πολυτιμότερη από κάποια επεισόδια……


Παράλληλα όμως το 45% των πολιτών απαιτεί να γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία και να ληφθούν σκληρά μέτρα καταστολής, ώστε να απαλλαγεί η χώρα από φαινόμενα που ζημιώνουν την εικόνα της……


Με ποιανού την πλευρά να πάω…..;


Ποιοι έχουν δίκαιο και ποιοι όχι…..;


Δεν υπάρχει η χρυσή τομή που να ικανοποιεί και τις δυο θέσεις και ανάλογα μέτρα να εφαρμόσει ο αρμόδιος υπουργός……;


Ίσως να θέλει ακόμη πολύ δρόμο για να γίνει ορατή στο μάτι μας …


 


«Οι αέναες υποσχέσεις για την εκπαίδευση…..»


 


Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η σημαντικότερη επένδυση στις σύγχρονες κοινωνίες είναι η εκπαίδευση…


Η  νέα υπουργός Παιδείας θα πρέπει λοιπόν να προχωρήσει σε εκείνες τις κινήσεις, ώστε αυτό που ονομάστηκε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να αποκτήσει νέο περιεχόμενο το οποίο και θα μεταβάλει  το εγχώριο εκπαιδευτικό τοπίο…


Αυτό σημαίνει νέο διοικητικό σύστημα των εκπαιδευτικών μονάδων ….


Προσαρμογή του φάσματος σπουδών στα ευρωπαϊκά δεδομένα για την ευχερή μετακίνηση εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων με την επαρκή εξειδίκευσή στους στις τεχνολογικές δυνατότητες της εκπαίδευσης και πλήρης απορρόφηση τεχνολογίας στα εποπτικά προγράμματα, αποτελούν προϋποθέσεις που δεν επιδέχονται αναβολή…


 


Βέβαια οι παραπάνω προϋποθέσεις μπορεί να μην επιδέχονται αναβολής, αλλά δεν είναι τα μοναδικά θέματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος…


Δεν μπορεί άλλο να αναβάλλεται η αλλαγή και βελτίωση των κακώς κειμένων της Παιδείας μας….


Αποτελεί σίγουρα πρόκληση για την υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοποόυλου να μην υπάρξει άλλο διδακτικό έτος με ελλείψεις σε βιβλία και προσωπικό…


Δύο και πλέον μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως συνεχίζουν να λειτουργούν σχολεία με πολλά κενά εκπαιδευτικών σε σχολεία….


Να εξαλείψει το φαινόμενο της διπλοβάρδιας, να βελτιώσει το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων…


Και να λειτουργήσει αποφασιστικά στην αναπροσαρμογή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης  στην «κοινωνία της πληροφορίας» με ένα πρόγραμμα  που είναι προϋπόθεση επιβίωσης των ελληνικών πανεπιστημίων…


 


Βέβαια άγνωστο παραμένει το πότε όλα τα αναμενόμενα και σχεδιαζόμενα προγράμματα θα πάρουν σάρκα και οστά…


Και φυσικά πότε όλα αυτά που συγκροτούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, την ελληνική μας παιδεία, θα λειτουργεί σαν ένα καλοκουρντισμένο ρολόι…


Βέβαια κατά καιρούς έχουμε την εφαρμογή διαφόρων πιλοτικών προγραμμάτων στα σχολεία μας, που ωστόσο δε γνωρίζουμε τα αποτελέσματά τους, αλλά και τη συνέχισή στους ή όχι….


Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η « Ευέλικτη Ζώνη», ένα νέο σχετικά εκπαιδευτικό πρόγραμμα…


Βασική αρχή του προγράμματος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους ίδιους τους μαθητές να διαμορφώνουν ελεύθερα και κατά βούληση ένα ποσοστό του προγράμματος, που σημαίνει τις προκαθορισμένες ώρες που θα εφαρμόζεται η «Ευέλικτη Ζώνη» στα σχολεία, το μάθημα θα μοιάζει πιο πολύ με παιχνίδι…


 


Στην «Ευέλικτη Ζώνη», όπως είναι ήδη λίγο-πολύ γνωστό σε μαθητές και γονείς, επιλέγεται ένα θέμα από εκπαιδευτικούς και μαθητές χωρίς στο στερεότυπο αξίωμα «παράδοση-εξέταση», οργανώνονται ομάδες εργασίας και ο μαθητής δραστηριοποιείται στο να αναζητήσει στοιχεία και συμμετέχει ο ίδιος στην ιδιότυπη αυτή παράδοση, αποκαλύπτοντας ότι βρήκε…


Αυτό πρέπει να γίνεται σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα, τα οποία θα ερευνώνται από διαφορετικές οπτικές γωνίες…


Στόχος της όλης προσπάθειας είναι να ξεφύγει η τάξη από τον παραδοσιακό μονόλογο του  δασκάλου η του καθηγητή, τον οποίο συνήθως τα 2/3 της τάξης δεν παρακολουθεί…


Ωστόσο μέχρι στιγμής η όλη προσπάθεια σε πολλά σχολεία παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς  από πολλούς εκπαιδευτικούς δε δίδεται η δέουσα σημασία για το δίωρο της ευέλικτης ζώνης….


Ασχέτως αν αυτά που επιχειρούνται τώρα στην ελληνική Παιδεία, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζονται εδώ και δεκαετίες….


 


Σε αυτό το δίωρο της ευέλικτης ζώνης στηρίζουν οι εκπαιδευτικοί την πεποίθηση τους  ότι θα καλύψουν τις χαμένες ώρες διδασκαλίας…..


Και όμως το συγκεκριμένο δίωρο αυτού του προγράμματος θεσπίστηκε για να καλύψει άλλες ανάγκες των μαθητών, εξίσου ουσιαστικές…


Για άλλη μια φορά διαπιστώνει κανείς πόσο πολύ πίσω είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα, εντελώς ανίσχυρο να συγκριθεί με εκείνα των εταίρων μας στην Ε.Ε. …


Γεγονός που σημαίνει ότι επειγόντως θα πρέπει να γίνουν τομές….


Και για να γίνουν τομές θα πρέπει πάνω από όλα να δοθούν γενναίες πιστώσεις για την παιδεία μας…


Για να γίνει πράξη μια θεωρία, μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, δεν αρκούν μόνα τα μεγάλα θα, χωρίς χρήματα αποδεικνύονται για άλλη μια φορά έπεα πτερόεντα ….


Οι θεσμικές αλλαγές απαιτούν πρωτίστως αλλαγή νοοτροπίας όλων των εμπλεκομένων πλευρών στο θέμα εκπαίδευση, συνοδευόμενη και από παχυλές δόσεις των ανάλογων κονδυλίων για την παιδεία….


 


Κάθε φορά που αλλάζουν τα πρόσωπα στο υπουργείο Παιδείας, και αναφέρομαι φυσικά, στους υπουργούς και γενικούς γραμματείς, επανέρχονται και πάλι στην επικαιρότητα τα θέματα της εκπαίδευσης ……


Αλλάζει ο υπουργός, αλλά ζει και η πολιτική για την παιδεία……


Το θέμα δεν είναι να δίνει και πάλι νέες υποσχέσεις, αλλά να προχωράς στην υλοποίηση εκείνων που αποφάσισε ο προκάτοχός σου, αρκεί βέβαια να είναι σωστές και προς όφελος πάνω από όλα της νέας γενιάς……


Θα πρέπει να χαραχθεί μια κόκκινη γραμμή και για την εκπαίδευση πάνω στην οποία θα πρέπει να κινούνται και γιατί όχι να συγκλίνουν  οι θέσεις και οι προτάσεις όλων των κομμάτων  για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας…..


Φυσικά αυτό θα προκύψει μετά από έναν ειλικρινή και σε βάθος διάλογο όλων των εμπλεκόμενων πλευρών……


Και ένας διάλογος που θα πρέπει να ξεκινήσει πρώτα με τους ίδιους τους μαθητές και φοιτητές……


Αυτό φαίνεται πως προσπαθεί να εφαρμόσει η νέα υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, εισάγοντας μάλιστα  σύγχρονα μέσα επικοινωνίας  στο διάλογο που θέλει να έχει με τη νεολαία, όπως είναι το διαδίκτυο…..


Υιοθετεί λοιπόν με τους μαθητές την αμφίδρομη επικοινωνία μέσω του διαδικτύου για την ανταλλαγή θέσεων και προτάσεων που μπορούν και να βελτιώσουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, αλλά και να δημιουργήσουν ευτυχισμένους μαθητές και φοιτητές με ότι θετικό αυτό συνεπάγεται…….


Το θέμα βέβαια είναι να μην μείνουν στη διατύπωση ιδεών και θέσεων, αλλά να προχωρήσουν και σε άμεσες παρεμβάσεις βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος…….


Κάθε νέος υπουργός να μην εισάγει μόνο καινοτόμες μεθόδους επικοινωνίας, αλλά και να παράγει και ουσιαστικό και χειροπιαστό έργο, ορατό από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς……


Αν επιτευχθεί αυτό, τότε είμαι βέβαιη πως τα εκπαιδευτικά συλλαλητήρια, πορείες και καταλήψεις θα αχρείαστες μορφές διαμαρτυριών και διεκδικήσεων…..


 


 



 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button