Τοπικά…Μετωπικά

Έκπληκτοι έμειναν πολλοί Πομάκοι συμπατριώτες μας, όταν ξαφνικά είδαν προχθές στους τηλεοπτικούς δέκτες τους να εκπέμπει ένα νέο κανάλι, όπως τουλάχιστον νόμισαν στην αρχή, το οποίο μάλιστα έδειχνε την “θρησκευτική” εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Αμοιρίδειο κλειστό γυμναστήριο της Ξάνθης την Δευτέρα του Πάσχα, αλλά και πρόσφατη τελετή “χάτιμ” στα Πομακοχώρια.

Έκπληκτοι έμειναν πολλοί Πομάκοι συμπατριώτες μας, όταν ξαφνικά είδαν προχθές στους τηλεοπτικούς δέκτες τους να εκπέμπει ένα νέο κανάλι, όπως τουλάχιστον νόμισαν στην αρχή, το οποίο μάλιστα έδειχνε την “θρησκευτική” εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Αμοιρίδειο κλειστό γυμναστήριο της Ξάνθης την Δευτέρα του Πάσχα, αλλά και πρόσφατη τελετή “χάτιμ” στα Πομακοχώρια.


Τελικά, όπως έγινε γνωστό, η εκπομπή γινόταν από πρόχειρο πομπό που είχε στηθεί μέσα στο τζαμί χωριού της περιοχής (και μάλιστα, προφανώς για λόγους εντυπώσεων, σε χωριό που διακρίνεται για την εχθρότητά του απέναντι στους εκφρατές της γραμμής της Άγκυρας)!


Πληροφορίες της στήλης μας, μάλιστα, λένε ότι το γεγονός ήταν γνωστό στις ελληνικές αρχές, αλλά όταν ρωτήσαμε αρμοδίους “τί μέτρα ελήφθησαν για την αποτροπή του;”, πήραμε την αποστομωτική απάντηση: “Και τί θα θέλατε δηλαδή να κάνουμε;”!!!


* * * * *


Ίσως μία πολύ καλή απάντηση στην …αντερώτηση των ελληνικών αρχών, θα αποτελούσε η αντίδραση των τουρκικών αρχών, στην απίθανη περίπτωση που εκκλησιαστικοί κύκλοι της Ελλάδος προέβαιναν στην εγκατάσταση ενός τηλεοπτικού πομπού σε ένα από τα δεκάδες ποντιόφωνα χωριά του μικρασιατικού Πόντου!


Ίσως τότε να γινόταν αντιληπτό σε μερικούς καρεκλοκένταυρους αξιωματούχους της “ελληνικής” πολιτείας, το τί σημαίνει ευνομούμενη πολιτεία και εθνική αξιοπρέπεια. Αλλά αυτό είναι κάτι που ίσως δεν θα το δούμε ποτέ, αφού οι σχέσεις “καλής γειτονίας” δομούνται από τις ελλαδικές κυβερνήσεις των τελευταίων ετών υπό το πρίσμα του “evet, efendim” (για όσους δεν καταλαβαίνουν, στα αγγλικά λέγεται “yes, master”, ενώ στα ελληνικά δεν υπάρχει αντίστοιχη έκφραση)!


* * * * *


Αλήθεια, θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε πώς εισέπραξαν οι Πομάκοι συμπατριώτες μας, τη βεβήλωση του ιερού χώρου του χωριού τους, με την μετατροπή του σε τηλεοπτικό στούντιο;


Το περιστατικό μού έφερε στον νου εκείνη την φοβερή προβοκάτσια που είχε διοργανωθεί πριν μερικά χρόνια στον Εχίνο, με θύματα τους συντελεστές της τηλεοπτικής σειράς “Αρχιπέλαγος”, όταν τάχα επιχειρήθηκε “βεβήλωση” ιερού τεμένους του χωριού, από την πρωταγωνίστρια!


Τώρα, με δεδομένη τη βεβήλωση του ιερού χώρου, πώς σκοπεύουν άραγε να αντιδράσουν οι πιστοί μουσουλμάνοι του χωριού;


Είναι γνωστό εξ άλλου, ότι οι Πομάκοι διακρίνονται για την ευσέβειά τους.


* * * * *


Θα διαφωνήσω με την άποψη που εκφράζει εδώ και μερικές μέρες ο Γιάννης Σιδηρόπουλος (Xanthipress.gr), για την απόσυρση της προτομής του αξιωματικού Μιχ. Βόγδου από τον χώρο της πλατείας Διοικητηρίου, με την ευκαιρία του εν εξελίξει  έργου της ενοποίησης των πλατειών. Ο καλός συνάδελφος εκφράζει την άποψη ότι “60 χρόνια μετά τη λήξη του εμφυλίου, η κοινωνία έχει την ωριμότητα να αποσύρει κομψά και αθόρυβα όσα μνημεία αντιπροσωπεύουν τον εθνικό διχασμό ή επαναφέρουν στη σύγχρονη εποχή, εμφυλιοπολεμικά μίση και ιστορικούς αποκλεισμούς”. Δηλαδή, με την ίδια λογική, θα έπρεπε να αποσυρθούν οι όποιες προτομές ή αγάλματα αγωνιστών “της άλλης πλευράς”, όπως του Άρη Βελουχιώτη, του Καπετάν Γιώτη (Χαρίλαος Φλωράκης), του Μάρκου Βαφειάδη κ.λπ.


Δεν συμφωνώ ότι “διχάζουν” τα μνημεία αυτής της εποχής (άλλο αν πρέπει να στηθούν και μνημεία εθνικής ενότητας, κάτι που σαφώς επικροτώ κι εγώ). Αντιθέτως, θεωρώ ότι πρέπει να παραμείνουν, ώστε να διδάσκουν τόσο την όποια προσφορά του κάθε τιμώμενου προσώπου στο λαό και στην πατρίδα, όσο και το τί πρέπει να αποφύγουμε από τη στρέβλωση αυτού του αγώνα και την ταύτισή του με συγκεκριμένες πολιτικές επιδιώξεις, που η προσπάθεια για την υλοποίησή τους κάποια στιγμή τέθηκε πάνω από το εθνικό συμφέρον.


Το θάψιμο των ιστορικών γεγονότων, όσο δυσάρεστα κι αν είναι αυτά, μου θυμίζει την άποψη ότι πρέπει να αλλάξουν κάποια “κακόηχα” ονόματα, που θυμίζουν εποχές δύσκολες για τον Ελληνισμό (λ.χ. Κουγιουμτζόγλου, Καράογλου ή Καραγκιοζίδης). Παρεμπιπτόντως, ποτέ δεν άκουσα κάτι αντίστοιχο για άλλες περιπτώσεις, όπως Αβέρωφ, Κολοζώφ ή Έβερτ!


endohora@yahoo.gr


Σχετικά Άρθρα

Back to top button