ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 107η ΑΓΙΟΝ ΠΑΣΧΑ 2005

Ανάσταση: το συγκλονιστικότερο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Η νίκη του Χριστού εναντίον του θανάτου, το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται ολόκληρη εκκλησία, το κριτήριο βάσει του οποίου κατανοούμε τη ζωή και τον κόσμο, η νέα προοπτική της ιστορίας. Μακριά από το γεγονός της Αναστάσεως τα πάντα καλύπτονται από βαρύ και πυκνό σκοτάδι.

Προς

τον Ιερό Κλήρο και τον ευσεβή
Λαό

της καθ' ημάς Ιεράς Μητροπόλεως

Αδελφοί μου αγαπητοί,

Ανάσταση: το συγκλονιστικότερο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Η
νίκη του Χριστού εναντίον του θανάτου, το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται ολόκληρη
εκκλησία, το κριτήριο βάσει του οποίου κατανοούμε τη ζωή και τον κόσμο, η νέα προοπτική
της ιστορίας. Μακριά από το γεγονός της Αναστάσεως τα πάντα καλύπτονται από βαρύ
και πυκνό σκοτάδι. Ολα σήμερα μιλούν για την Ανάσταση του Θεανθρώπου. Αποστολικό
ανάγνωσμα, λειτουργικοί ύμνοι, ο ιερός κλήρος, ο διάκοσμος των φωταγωγημένων ναών,
τα στόματα και οι ψυχές των χριστιανών, κι αυτός ακόμα ο παμμεγέθης "ναός" της φύσεως,
πλημμυρίζουν από το χαροποιό γεγονός της Αναστάσεως.

Η Ανάστση δεν έχει καμία σχέση με το χώρο της φαντασίας. Είναι ένα
γεγονός που έλαβε χώρα σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο, κι αυτό ιδιαίτερα τονίζεται
απ' τους ιερούς Ευαγγελιστές. Παρά ταύτα όμως εξακολουθεί να παραμένει μυστήριο.
Ενα μυστήριο που βιώνεται από τα εκατομμύρια των πιστών "εν παντί καιρώ και τόπω".

Ολόκληρη η ζωή της εκκλησίας -κήρυγμα, λατρεία, θεολογία, ζωή των
πιστών- όπως ορθά έχει λεχθεί, είναι μαρτυρία της Αναστάσεως. Μια μαρτυρία που αφετηρία
έχει τους αυτόπτες και αυτήκοους μάρτυρες αυτού του συγκλονιστικού γεγονότος και
φθάνει μέχρι τους σημερινούς πιστούς.

Για τους μαθητές η Ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο.
"Ο ακηκόαμεν, ο εωράκαμεν τοις οφθαλμοίς ημών, ο εθεασάμεθα και αι χείρες ημών εψηλάφησαν…
απαγγέλομεν υμίν". Οι Απόστολοι δε ομιλούν απλώς για κάτι που είδαν με τα μάτια
τους, αλλά για την εσωτερική βεβαιότητα και την πληρότητα της υπάρξεώς τους από
το γεγονός της Αναστάσεως, ιδιαίτερα μετά την ημέρα της Πεντηκοστής. Ολόκληρη η
ζωή τους, η πορεία και τελικά το μαρτύριό τους είναι μαρτυρία της Αναστάσεως. Μαρτυρία
που έδωσαν όλοι οι Αγιοι δια μέσου των αιώνων, έστω κι αν δεν συνάντησαν σωματικά
το Χριστό. Μαρτυρία που οδηγεί σε κοινωνία με το Σωτήρα Χριστό και την Εκκλησία
Του τις γενιές των ανθρώπων και τους παρέχει τη δυνατότητα να υπερβούν τη φθορά
και το θάνατο.

Τη λυτρωτική αλήθεια της υπέρβασης του θανάτου οι άγιοι απόστολοι
δεν προσπάθησαν να την εξηγήσουν με τη λογική. Η Ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός
που μόνο με την πίστη μπορεί κανείς να την κατανοήσει. Κάθε προσπάθεια του ανθρώπου
να την προσεγγίσει με το νου είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

Η βιωματική μαρτυρία της Αναστάσεως είναι "Πάσχα". Η λέξη Πάσχα
σημαίνει διάβαση, πέρασμα, και δηλώνει τη διάβαση των Εβραίων απ' τη δουλεία της
Αιγύπτου -δια της Ερυθράς θαλάσσης- στη γη της Επαγγελίας. Το να ζεις μυστικά το
γεγονός της Αναστάσεως, σημαίνει ότι ζεις το πέρασμα από τη ζωή της αμαρτίας, της
αδικίας, της εχθρότητας, της φθοράς και του θανάτου, στη ζωή της αγιότητας, της
δικαιοσύνης, της ειρήνης και της αιωνιότητας. Αυτό το πέρασμα είναι που αναγεννά
τον άνθρωπο και μεταμορφώνει ολόκληρο τον κόσμο. Επειδή υπάρχει ο Θεάνθρωπος έχει
τη δυνατότητα ο άνθρωπος να ντυθεί την αφθαρσία και την αθανασία και να γίνει "καινή
κτίσις".

Η υποδούλωση και εξάρτηση από άλλους ανθρώπους, ιδεολογίες και συστήματα,
από ναρκωτικές ουσίες και θεωρίες, ο βιασμός και ο εξευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας,
είναι μερικά δείγματα του καθημερινού θανάτου που ο άνθρωπος υφίσταται.

Η εκκλησία έχει τη δυνατότητα να θανατώσει το θάνατο να ελευθερώσει
τον άνθρωπο και να μεταδώσει τη ζωή. Γιατί όποιος ζει και πεθαίνει εν Χριστώ, αυτός
ζει αληθινά και αιώνια και διακηρύττει όχι με λόγια, αλλά κυρίως με όλη την ύπαρξή
του, τη ζωή και την πορεία του, το μεγαλύτερο μήνυμα της ιστορίας ότι:

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Διάπυρος προς τον Αναστάντα
Κύριον Ευχέτης

Ο Μητροπολίτης

Ο Ξάνθης και Περιθεωρίου
Παντελεήμων

Σχετικά Άρθρα

Διαβάστε Επίσης
Close
Back to top button