Περιφέρεια

Ο Αργύρης Πλέσιας για το σιδηροδρομικό δίκτυο: Αδιαφορία

Αφωνία όλων των παραγόντων στα φαινόμενα κατάρρευσης των υποδομών που έχει η χώρα

“Στην Ανατολική Μακεδονία και  Θράκη η κεντρική γραμμή “Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολη” δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια. Οι αμαξοστοιχίες από Θεσσαλονίκη καταλήγουν στη Δράμα, δεδομένου ότι το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ Δράμας και Ξάνθης είναι εκτός λειτουργίας, με αποτέλεσμα η ΠΑΜΘρ, να είναι εκτός σιδηροδρομικής σύνδεσης, αλλά και η χώρα να μην έχει βόρεια και ανατολική εμπορευματική έξοδο. Ταυτόχρονα, έχει ανακοινωθεί, πως υπάρχει σχεδιασμός για την δημιουργία νέων γραμμών στην ΠΑΜΘρ, από Θεσσαλονίκη προς Καβάλα, και από Καβάλα προς Τοξότες, συνδέοντας την πόλη και το λιμάνι με τον σιδηρόδρομο, μέσω του δικτύου υπερεθνικής σημασίας Sea2Sea που αναμένεται να χρηματοδοτηθεί μέσω του Sea2Sea (Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξ/πολη – Μπουργκάς – Βάρνας – Ρούσε).”

Με αφορμή την   ερώτηση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη για το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Βόρεια Ελλάδα και όχι μόνο, ζητήσαμε την άποψη του πρώην προέδρου του ΤΕΕ Θράκης και προέδρου του συλλόγου μελετητών Ελλάδας Αργύρη Πλέσια

-Τι γίνεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο; Εδώ και χρόνια είμαστε χωρίς τρένο. Πώς φτάσαμε εδώ; Εικόνες εγκατάλειψης στο σιδηροδρομικό σταθμό Ξάνθης. Τι φταίει; Ποια είναι η άποψή σας και αν τελικά θα γίνουν οι νέες γραμμές Θεσσαλονίκης-Καβάλας, Καβάλας-Τοξοτών.

“Ο σιδηρόδρομος κυριολεκτικά στην Ελλάδα είναι μια πονεμένη ιστορία και νομίζω αντανακλά αρκετά επίπεδα της κοινωνικής μας ζωής με το βασικότερο, την αδιαφορία όλων μας. Ολων μας, τοπικών και κεντρικών για τις υποδομές της χώρας. Τις αντιμετωπίζουμε λες και είναι ξενες, λες και δεν είναι το σπίτι μας. Το ότι εδώ και 6 χρόνια, δεν υπάρχει σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ανατολική Βόρεια Ελλάδα αλλά και στη Δυτική είναι χαρακτηριστικό και δεν έχει ουσιαστικά, δεν έχει ανοίξει ρουθούνι κανενός, δεν έχει ιδρώσει το αυτί κανενός. Μεταξύ Δράμας και Ξάνθης που έχει κοπεί το δίκτυο ουσιαστικά και γι αυτό υπάρχει αυτή η εγκατάλειψη από την ανατολική πλευρά, ερίζουνε χρόνια εάν τελικά είναι έτοιμη η γραμμή, δεν είναι έτοιμη η γραμμή. Ξέρετε ο ΟΣΕ είχε κάνει μια εργολαβία συντήρησης. Ναι, το συντήρησε, υποτίθεται. Ο ΟΣΕ λέει το συντήρησε, η τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Hellenic  train σήμερα, οι Ιταλοί που έχουν την εκμετάλλευση του δικτύου, λέει ότι εμείς δεν περνάμε από εκεί. Ξέρετε, για χρόνια πολλά και είναι διαχρονικό και πριν το 2019 και μετά το 2019, δεν υπάρχει ένας υπουργός, εγώ αυτό θα έλεγα, να βουτήξει τις 2 διοικήσεις της εταιρείας και του Οργανισμού και να μην τους πει δεν θα βγείτε από δω, αν δεν βρείτε λύση.Δηλαδή εγώ αυτό θα έκανα τουλάχιστον και αυτό θα περίμενα από μια ευνομούμενη πολιτεία. Έχουμε και τοπικές αρχές.”

-Αυτός δεν είναι ο ρόλος  της διοίκησης της περιφέρειας. Ποιος πρέπει να είναι αυτός; Δεν είναι ο ρόλος του περιφερειάρχη, δεν θα έπρεπε να κάνει κάποια παρέμβαση και οι βουλευτές βέβαια

“Εχετε δικαιο, γι’ αυτο μίλησα για μια σημαντική αφωνία όλων των παραγόντων στα φαινόμενα κατάρρευσης των υποδομών που έχει η χώρα, αυτό με προβληματίζει, να σας πω ένα άλλο χαρακτηριστικό. Συνοπτικά, το 2004 είχε βγει μια μελέτη στην οποία είχα κατέβει σαν ενδιαφερόμενος για να γίνει η παράκαμψη του Ιάσμου, να γίνει δηλαδή μια καινούργια γέφυρα σιδηροδρομική, παράλληλα με την Εγνατία μεταξύ Ιάσμου και Πολυάνθου από την άλλη τη μεριά. Το πιστεύετε ότι πήγε στο Περιφερειακό Συμβούλιο πριν από 2 χρόνια να πάρει η συγκεκριμένη μελέτη περιβαλλοντικούς όρους, 18 χρόνια μετά;

Για αυτό σας το φέρνω σαν παράδειγμα, όταν ήμουν Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητήριο δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε από καμία εκ των επομένων περιφερειακών αρχών. Γιατί ξέρετε η περιφέρεια πληρώνει έργα εθνικής υποδομής, ένα μεγάλο κομμάτι της Εγνατίας οδού έγινε με χρηματοδότηση περιφέρειας.Ναι, η περιφέρεια χρηματοδοτεί παράδειγμα για τα τρένα, την παράκαμψη Αλεξανδρούπολης. Η περιφέρεια χρηματοδοτεί. το κομμάτι Δραμα- Καβαλα αυτοκινητόδρομο και γίνονται διάφορες περιφερειακές δράσεις, που θεωρητικά όμως είναι εθνικής κλίμακας έργα, στην περίοδο εκείνη και επειδή η περιφέρεια βάζει τα χρήματα, αλλά από κει και πέρα τα παίρνει ο κεντρικός φορέας, ας πούμε σε έναν κορβανά και τα διαχειρίζεται κατά το δοκούν. Είχαμε κάνει μία πρόταση από την εποχή εκείνη και είχαμε πει ότι μπορούμε σαν  Τεχνικό Επιμελητήριο να ορίσουμε δύο ανθρώπους που να παρακολουθούν τα χρονοδιαγράμματα και τις ενέργειες που έχουν χρηματοδότηση περιφέρειας. Δυστυχώς καμία περιφερειακή αρχή δεν χρησιμοποίησε κάποια τέτοια εργαλεία. Είναι κρίμα.”

-Και πως μπορούμε να μιλάμε, για σύνδεση των λιμανιών που λένε στην κυβέρνηση χωρίς να έχουμε το συγκεκριμένο σιδηροδρομικο δίκτυο;

“Εχετε απόλυτο δίκιο και πάλι όμως εδώ υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα, το πρόβλημα της ιεράρχησης. Εχουν εξαγγελθεί η Θεσσαλονίκη -Καβάλα.το οποίο το θεωρούν σαν σημαντικό έργο αναπτυξιακό.Υπάρχει ένα λεγόμενο στρατηγικό πλαίσιο εμπορευματικών μεταφορών της Ελλάδος. Αυτό το συγκεκριμένο, το Θεσσαλονίκη -Καβάλα θεωρείται ότι δεν πρέπει καν να εξεταστεί τώρα και αυτό διότι κανένα φορτίο εμπορευματικό δεν θα κατέβει στο ένα λιμάνι να πάει στο άλλο. Δηλαδή εξαγγέλλουμε ένα δίκτυο, το οποίο δεν είναι άμεσης προτεραιότητας, δεν είναι ιεραρχημένο, είναι άχρηστο.

Αντιθέτως είναι πολύ χρήσιμο το Καβάλα -Τοξότες για να συνδεθούμε σε επίπεδο κάθετου άξονα. Όλοι μιλάνε ότι προτεραιότητα και για τη χώρα αλλά και για την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη είναι οι κάθετοι άξονες.

Και αντιμετωπίζουμε και βλέπουμε ένα φαραωνικό έργο 2 δισεκατομμύρια περίπου, το οποίο κατά την άποψή μου ευτυχώς απεντάχθηκε. Δεν έχουν πόρους αυτή τη στιγμή να το κάνουν, όπως έχει απενταχθεί ένα μεγάλο κομμάτι των εξαγγελιών της προηγούμενης περιόδου του Υπουργείου Υποδομών, το 70% των εξαγγελιών είναι στον αέρα, διότι δεν έχει χρηματοδότηση.

Και ξέρετε κάτι; Δεν ιδρώνει το αυτί κανενός, καμία ευθύνη δεν αποδίδεται. Τι να σας πω”

-Αυτό βλέπουμε, αλήθεια είναι και όπως είπατε  6 χρόνια είμαστε χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση.

“Άμα, δείτε πριν τον Πολύανθο έχει φυτρώσει δέντρο πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή”

-Εγκατάλειψη.Και δεν βλέπουμε φως, δεν βλέπουμε να γίνεται κάτι

“Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει φως, διότι πριν από το 2021, τότε που τους είχε πιάσει πραγματικά μια πρεμούρα ότι θα τα λύσουν όλα τα προβλήματα με ΣΔΙΤ αν θυμάστε, εξαγγείλαν με ΣΔΙΤ να αναθέσουν την ανάταξη και τη συντήρηση και τη λειτουργία του δικτύου του σιδηροδρομικού της Βορείου Ελλάδος σε 3 τομείς για 25 χρόνια, ώστε με κάποιο τέτοιο σύστημα ΣΔΙΤ να μπορεί να χρηματοδοτηθεί ένα από τα κομμάτια αυτά ήταν το Στρυμόνος-Αλεξανδρούπολης. Χάθηκε και αυτό κύριε Γεωργιάδη, ούτε και αυτό έχει τελικά χρηματοδότηση και μάλιστα δεν έχει χρηματοδότηση ενδεχομένως μέσω ΣΔΙΤ διότι δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον, ποιος θα ρθει να βάλει χρήματα για να πάρει μετά ενοίκιο στην πραγματικότητα και μάλιστα και η Ευρωπαϊκή Ένωση μας το έχει τονίσει ΣΔΙΤ κάνουμε εκεί όπου υπάρχει και ενα επιχειρηματικό ενδιαφέρον.Τα δημόσια έργα δεν γίνονται με ΣΔΙΤ μας το τόνισε.

Υπάρχει η έκθεση του 2018 της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποτίμησε τη λειτουργία των παραχωρήσεων στην Ελλάδα και την έκρινε άκρως προβληματική και μας έκανε και συστάσεις. Είναι 3, 4 σελίδες στο τέλος που λέει δεν πρέπει να γίνει αυτό, , ότι μας είπαν ότι δεν πρέπει να γίνει, εμείς το εξαγγείλαμε πριν από 2-3 χρόνια  και γι αυτό δεν έχουμε χρηματοδοτήσεις.”

ΚΓ

 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button