Περισσότερες από 600 αναφορές πολιτών με «πρωταθλητές» διαφθοράς: Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υγεία και Δημόσιο

Περισσότερες από 600 αναφορές πολιτών για περιστατικά διαφθοράς υποδέχτηκε και εξυπηρέτησε η Υπηρεσία «Διαφάνεια Τώρα!» της Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδος (ΔΔ-Ε), η οποία συμπλήρωσε ένα χρόνο λειτουργίας της. Με βάση τις καταγγελίες που έγιναν, «πρωταθλητές» της διαφθοράς αναδεικνύονται οι τομείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Υγείας και του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το 46% των ανθρώπων που ζήτησαν και έλαβαν βοήθεια από τη «Διαφάνεια Τώρα!» είχαν πέσει οι ίδιοι θύματα διαφθοράς στην καθημερινή ζωή τους.

 

Περισσότερες από 600 αναφορές πολιτών για περιστατικά διαφθοράς υποδέχτηκε και εξυπηρέτησε η Υπηρεσία «Διαφάνεια Τώρα!» της Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδος (ΔΔ-Ε), η οποία συμπλήρωσε ένα χρόνο λειτουργίας της. Με βάση τις καταγγελίες που έγιναν, «πρωταθλητές» της διαφθοράς αναδεικνύονται οι τομείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Υγείας και του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το 46% των ανθρώπων που ζήτησαν και έλαβαν βοήθεια από τη «Διαφάνεια Τώρα!» είχαν πέσει οι ίδιοι θύματα διαφθοράς στην καθημερινή ζωή τους.

 

«Όταν πριν από ένα χρόνο ξεκινούσαμε τη δράση αυτήπιστεύαμε ότι οι πολίτες δεν θα έμεναν απαθείς μπροστά στη διαφθορά αν κάποιος τους προσέφερε έναν απλό και αξιόπιστο μηχανισμό για να την καταγγείλουν»,τονίζει ο Πρόεδρος της ΔΔ-Ε, Κώστας Μπακούρης. «Ένα χρόνο μετά, επιβεβαιωνόμαστε. Το γεγονός ότι περισσότεροι από 600 άνθρωποι απευθύνθηκαν σε εμάς για βοήθεια, ενημέρωση και καθοδήγηση μάς αποδεικνύει στην πράξη ότι η μάχη κατά της διαφθοράς είναι αποτελεσματική μόνο όταν οι πολίτες συμμετέχουν ενεργά.Γιατί η άμεση επαφή μαζί τους μάς δίνει τη δυνατότητα να τους βοηθήσουμε αλλά και να κατανοήσουμε τον τρόπο που λειτουργεί η διαφθορά στην πράξη για να προωθήσουμε τις κατάλληλες αλλαγές στην κοινωνία μας».

 

Η Υπηρεσία «Διαφάνεια Τώρα!» ξεκίνησε να λειτουργεί από τη Διεθνή Διαφάνεια-Ελλάδος το Σεπτέμβριο του 2013 ως ένα πιλοτικό και ταυτόχρονα πρωτοποριακό πρόγραμμα, καθώς αποτελεί τη μοναδική, ανεξάρτητη υπηρεσία που λειτουργεί Οργάνωση στην Ελλάδα για την υποδοχή αναφορών και την παροχή ενημέρωσης/καθοδήγησης στους πολίτες για υποθέσεις διαφθοράς. Παγκοσμίως, η Διεθνής Διαφάνεια λειτουργεί 90 αντίστοιχες υπηρεσίες σε 60 χώρες του κόσμου κι έχει υποστηρίξει μέχρι σήμερα περισσότερους από 140.000 ανθρώπους να αντιμετωπίσουν τη διαφθορά στη δική τους ζωή. 

 

 

Οι βασικοί τομείς αλλά και οι κύριες υποθέσεις διαφθοράς, έτσι όπως αποτυπώθηκαν στις καταγγελίες που κατέγραψε η ΔΔ-Ε, αφορούν πιο αναλυτικά:

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση_12%των καταγγελιών: αδιαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών/προσλήψεων/ προμηθειών, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών και ευνοικρατία, κακοδιαχείριση

Υγεία_11%των καταγγελιών: χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών, φακελάκι, φοροδιαφυγή

Δημόσιο_9,50%των καταγγελιών: ευνοιοκρατία/μη αξιολόγηση/ελλιπής εποπτεία και μη απόδοση ευθυνών, αδιαφάνεια/μη παροχή πληροφοριών σε πολίτες, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών

Εργασία_9% των καταγγελιών:  ανασφάλιστη εργασία/μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών, μη πληρωμή δεδουλευμένων, απόδοση παράνομων συντάξεων και επιδομάτων

Παιδεία_8% των καταγγελιών: χρηματισμοί καθηγητών, ευνοιοκρατία/νεποτισμός, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών

Εμπόριο_6,7% των καταγγελιών: φοροδιαφυγή/μη έκδοση νόμιμων παραστατικών

 

Η Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάδος από τις 609 αναφορές που υποδέχτηκε συνολικά μέσω της Υπηρεσίας «Διαφάνεια Τώρα!», από το Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι τον Αύγουστο του 2014, σημειώνει ότι:

 

  • το 46% των ανθρώπων είχαν πέσει οι ίδιοι θύματα της διαφθοράς ενώ το 39% είχαν γίνει μάρτυρες σε υπόθεση διαφθοράς
  •  το 85% των αναφορών έγινε από μεμονωμένα άτομα/ιδιώτες  
  • το 38% των υποθέσεων/ατόμων χρειάστηκε να λάβει βασική πληροφόρηση και να παραπεμφθεί σε άλλη Αρχή/υπηρεσία
  • το 24% των υποθέσεων/ατόμων έλαβε πληροφόρηση και καθοδήγηση για το πώς και πού να απευθύνει την καταγγελία του  
  • το 49% των ατόμων που πήραν την πρωτοβουλία να απευθυνθούν στην Υπηρεσία για να καταγγείλουν ήταν άνδρες
  • το 21% των καταγγελιών σημειώθηκε στην περιοχή της Αττικής και το 12% στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας
  • το 59% των ανθρώπων προτίμησε το τηλέφωνο ως μέθοδο καταγγελίας ενώ το 33% προχώρησε σε ηλεκτρονική αναφορά αποστέλλοντας email

 

«Οι πολίτες που απευθύνθηκαν στην Υπηρεσία είχαν στην πλειοψηφία τους ελάχιστη ενημέρωση για τη διαφθορά, για το πώς και πού να απευθυνθούν για να την αντιμετωπίσουν», τονίζει η συντονίστρια του προγράμματος, Μαρία Νίνη. «Μετά την επικοινωνία τους μαζί μας, ενημερώθηκαν σωστά και ολοκληρωμένα για το τι μπορούν να κάνουν. Ενθαρρυντικό είναι ότι κάποιοι αποφάσισαν να αναλάβουν δράση οι ίδιοι, μετά τη δική μας βοήθεια. Αποδεικνύεται λοιπόν ότι, οι πολίτες χρειάζονται περισσότερη ενημέρωση και εκπαίδευση για να αναλάβουν δράση», επισημαίνει. 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button