ΚΑΙ ΤΙΣ 53 ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΓΑΖΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ!

Του Αντώνη Κοσμίδη*

 

 

Στην τελευταία συνέλευση του ΔΣ του Επιμελητηρίου Ξάνθης συζητήθηκε και το θέμα της απόφασης της Κυβέρνησης που καθημερινά δίνει εξετάσεις υπακοής και καλής διαγωγής προς τις ξένες πολυεθνικές και τους ντόπιους πάτρωνες, για το «ελεύθερο» των μικρών καταστημάτων να ανοίγουν όποια Κυριακή επιθυμούν.

Του Αντώνη Κοσμίδη*

 

 

Στην τελευταία συνέλευση του ΔΣ του Επιμελητηρίου Ξάνθης συζητήθηκε και το θέμα της απόφασης της Κυβέρνησης που καθημερινά δίνει εξετάσεις υπακοής και καλής διαγωγής προς τις ξένες πολυεθνικές και τους ντόπιους πάτρωνες, για το «ελεύθερο» των μικρών καταστημάτων να ανοίγουν όποια Κυριακή επιθυμούν.

Προτάθηκε να στηθούν κάλπες και μάλιστα μια για του καταστηματάρχες και μια για τους καταναλωτές το Σάββατο, 29 Ιουνίου 2013, από τις 8:00-15:00 στην Κεντρική Πλατεία της Ξάνθης, ώστε να αποφασίσει ο λαός, εάν 

  1. Συμφωνεί να ανοίγουν τις Κυριακές όποια από τα μικρά καταστήματα το επιθυμούν;
  2. Επιθυμεί να λειτουργούν οι δημόσιες υπηρεσίες τα Σαββατοκύριακα, με προσωπικό ασφαλείας, για την εξυπηρέτηση του κοινού;

Επειδή η απόφαση για τέτοιου είδους δημοσκόπηση δε μπόρεσε να περάσει από το ΔΣ, αφού υπάρχουν και σύμβουλοι της πλειοψηφούσας παράταξης που εναντιώθηκαν σθεναρά, οι κάλπες στήνονται με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του Επιμελητηρίου, με απώτερο στόχο να αποδειχτεί ότι η πλειοψηφία των κατοίκων της πόλης μας συμφωνεί με τα μνημόνια και τις συνέπειες εφαρμογής τους και σε αυτό τον τομέα οικονομικών δραστηριοτήτων. 

Είναι μια καθαρά πολιτική -κομματική θα έλεγα- απόφαση, πρώτα μεταξύ της Κυβέρνησης (τη χρεώνεται ο Υπ. Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης που ανέλαβε να συμπεριλάβει σχετική διάταξη στο νομοσχέδιο για τον αγορανομικό κώδικα) και της Τρόικα και μετά μεταξύ των υποστηρικτών των μνημονίων στα κομματοκρατούμενα Επιμελητήρια, που εμφανίζονται ως Σύμβουλοι του Κράτους, η οποία προσπαθεί να καπελώσει τα συλλογικά όργανα των επαγγελματιών και ειδικότερα προς το παρόν τους καταστηματάρχες και όσους από τους πολίτες, πατήσουνε την πεπονόφλουδα των από την πρώτη ματιά αθώων ερωτήσεων. Αθώων, διότι εκμεταλλεύονται το θέμα της «ελευθερίας» που τάχα μπορεί να έχει ο επαγγελματίας και ο πολίτης να κάνουν αυτό που τους αρέσει και τους συμφέρει στη ζωής τους. Ο καθένας μας αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι έτσι.

Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος του συνδυασμού της Ανεξάρτητης Επιμελητηριακής Κίνησης και Πρόεδρος της Ομοσπονδίας των ΕΒΕ Σωτήρης Τσιακίρογλου, συνεπής δημοκράτης και αγωνιστής των δικαιωμάτων των ΕΒΕ, κατέθεσε την ομόφωνη άποψη των μελών της παράταξης που δεν είναι άλλη από τα συμπεράσματα της έρευνας που διενήργησε η ΓΣΕΒΕΕ σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Ότι «το 85% των εμπόρων αποδοκιμάζουν το ενδεχόμενο ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, θεωρώντας ότι το πρόβλημα δεν είναι το ωράριο λειτουργίας, αλλά η διαρκώς μειούμενη αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών».Όπως είναι γνωστό η αντιπολίτευση, δεν κατάφερε να αναλάβει τα ηνία του Επιμελητηρίου, λόγω της εγκατάλειψης του Προέδρου τής προσκείμενης στο ΠΑΣΟΚ παράταξης, του Γιάννη Αθανασιάση, από τα υπόλοιπα εκλεγέντα μέλη του συνδυασμού που συνεργάστηκαν και αφομοιώθηκαν από την πλειοψηφούσα παράταξη.

Έτσι ο Ξανθιώτικος λαός θα πρέπει τώρα να υποστεί και αυτή τη δοκιμασία. Να σύρεται στη «δημοκρατική» -υποτίθεται- διαδικασία να υπογράφει την καταδίκη του. Αυτή, της «οικειοθελούς» στέρησης του δικαιώματός του να ζει ως άνθρωπος. Όπως είπα και στην τοποθέτησή μου, πραγματικά συγκινησιακά φορτισμένος, δεν περίμενα ποτέ ότι θα βρεθώ σε μια αίθουσα από σκληρά εργαζόμενους επαγγελματίες, ανεξαρτήτως ιδεολογικών αποχρώσεων, που προβληματίζονται για ένα θέμα που εδώ και πάνω από 150 χρόνια έχει απασχολήσει τον μαθητή του Αριστοτέλη, τον Κάρολο Μαρξ. Όπως είναι γνωστό ο επαναστάτης πρωτεργάτης του κομμουνιστικού μανιφέστου και της Κριτικής της (αστικής) Πολιτικής Οικονομίας έχει κάνει τη διατριβή του πάνω στον μεγάλο αρχαίο  Έλληνα διανοητή και φιλόσοφο.

Πρόσφατα ο καθηγητής Terry Eagleton, ο επιφανέστερος σήμερα βρετανός κριτικός της λογοτεχνίας και της κουλτούρας, σημειώνει σε πολυσυζητημένο άρθρο του στο «The Chronicle», απευθυνόμενος προς τους αμερικανούς αναγνώστες που βιώνουν το απόλυτο χάος στη λειτουργία της αγοράς, πως ο Κάρολος Μαρξ θεωρούσε ότι ο αντιφατικός καπιταλισμός «είχε αναπτύξει τις ανθρώπινες δυνάμεις και δυνατότητές πέρα από κάθε προηγούμενο μέτρο. Ωστόσο, δεν είχε χρησιμοποιήσει αυτές τις δυνατότητες για να βγάλει τους άνδρες και τις γυναίκες από τον άκαρπο μόχθο. Αντιθέτως, τους ανάγκασε να εργάζονται σκληρότερα από ποτέ. Ο Μαρξ θεώρησε ότι αυτό, δεν οφείλεται στην φυσική έλλειψη. Οφείλεται αντίθετα στον εκ φύσεως αντιφατικό τρόπο με τον οποίο το καπιταλιστικό σύστημα δημιουργεί τον μυθικό πλούτο του. Ισότητα για ορισμένους σημαίνει ανισότητα των υπολοίπων, και η ελευθερία για κάποιους, σημαίνει καταπίεση και δυστυχία για τους πολλούς…». Σήμερα, φτάσαμε στο σημείο να θέτουμε το ερώτημα, εάν ο άνθρωπος έχει δικαίωμα όχι στην εργασία -που δεν έχει φυσικά- αλλά στον ελεύθερο χρόνο. Όπως τόνισα, υποστηρίζοντας την τεκμηριωμένη τοποθέτηση του Προέδρου του συνδυασμού της αντιπολίτευσης, «φτάσαμε στην απόλυτη εξαγρίωση και εξαθλίωση του νεοφιλελεύθερου συστήματος που καταλύει το δικαίωμα στη ζωή και εισάγει αντιλήψεις που επιχειρούν να καταστήσουν όλους τους εργαζόμενους, είλωτες χωρίς καθόλου ελεύθερο χρόνο.» (ΕΜΠΡΟΣ 21/6/13). Ειδικότερα, ανέφερα στη συνέχεια ότι «το εμπόριο έχει απολέσει τον τελευταίο χρόνο άλλες 93.500 θέσεις εργασίας, 9 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις εμπορίου την τριετία 2010-12 δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν καμία επένδυση κεφαλαίου λόγω έλλειψης της γενικής ρευστότητας, οι 8 στους 10 δηλώνουν μείωση πωλήσεων και μεικτών κερδών, οι 7 στους 10 δηλώνουν ότι δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, οι 6 στους 10 δηλώνουν απαισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησής τους, οι 5 στους 10 δηλώνουν στασιμότητα και μείωση απασχόλησης, οι 4 στους 10 βλέπουν περαιτέρω επιδείνωση της αγοράς και οι 3 στους 10 δηλώνουν εξασθενημένοι οικονομικά και ψυχολογικά, χωρίς άλλες αντιστάσεις στην κρίση». Τα στοιχεία αυτά δεν χαλκεύτηκαν, βέβαια, από θεωρητικούς του μαρξισμού, ούτε τα διαδίδει ο ΣΥΡΙΖΑ για αντιπολιτευτικούς λόγους. Αποτελούν απτή πραγματικότητα που είναι εύκολο να τη διαπιστώσει κανείς κάνοντας μια βόλτα στην αγορά και θέτοντας παρεμφερή ερωτήματα και όχι του τύπου «θα θέλατε να είστε ελεύθεροι να πηγαίνετε όποτε θέλετε στη δουλειά σας, στα μαγαζιά για να ψωνίζετε και στις υπηρεσίες για να εξυπηρετείστε»! Τέτοιου είδους σχέσεις με τη ελευθερία, μου θυμίζουν κάτι από το Κεφάλαιο του Μαρξ που διάβαζα στα παιδικά μου χρόνια που έλεγε σε παράφραση περίπου το εξής: Ο καθένας στον καπιταλισμό είναι ελεύθερος και έχει το δικαίωμα να τρώει λιγότερο, να μην εργάζεται, να κοιμάται κάτω από γέφυρες… Τι είδους ελευθερία είναι αυτή, δε χρειάζεται να αναλύσουμε. Για την ιστορία πάντως, η αριστερή αντιμνημονιακή αντιπολίτευση -και όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ ή του ΚΚΕ- τονίζουν τα εξής: «Η απελευθέρωση του ωραρίου και η επιμήκυνση του χρόνου εργασίας προβάλλονται από τις μεγάλες αλυσίδες και τις πολυεθνικές επιχειρήσεις ως αναγκαία μέτρα για την τόνωση της κίνησης στην αγορά και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων λόγω της κρίσης. Στην πράξη, ωστόσο, η απελευθέρωση του ωραρίου δεν αυξάνει τον κύκλο εργασιών μιας επιχείρησης και οδηγεί αφενός σε περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και αφετέρου σε βιολογική και οικονομική εξουθένωση τους μικρούς ελεύθερους επαγγελματίες».

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), στον οποίο υπάγεται και ο Εμπορικός Σύλλογος Ξάνθης, έχει καταγράψει 52 λόγους για τους οποίους δε θα έπρεπε να ανοίγουν τα καταστήματα που δεν είναι σε τουριστικές περιοχές, τις 52 Κυριακές του χρόνου!  Εμείς, προς επίρρωση των επιχειρημάτων της, παραθέτουμε από την «Εφημερίδα των Συντακτών» τον παρακάτω αντίλογο που δεν χρειάζεται κανένα σχόλιο: «Επιτέλους και μια σωστή απόφαση. Ανοιχτά θα είναι τουλάχιστον 52 Κυριακές το χρόνο τα καταστήματα κάτω των 250 τμ για να διευκολυνθούν οι καταναλωτές στις αγορές τους. Μένει η εφαρμογή του μέτρου για να ξεχυθούμε στα μαγαζιά, να τα πλημμυρίσουμε με τις χαρούμενες φωνές μας και να κατεβάσουμε τα ράφια κάτω. Στο υπουργείο Ανάπτυξης είχαν αντιληφθεί τελευταία ότι οι Έλληνες είναι πολύ προβληματισμένοι και στενοχωρημένοι, γιατί τα καταστήματα ήταν κλειστά και θεοσκότεινα τις Κυριακές και δεν μπορούσαν να κάνουν τις αγορές τους. Πολλοί μάλιστα είχαν πάθει κατάθλιψη γιατί ήταν ανοιχτά τα καταστήματα μόνο τις καθημερινές και δεν το άντεχαν. Υπάρχουν μερικοί ανόητοι, όπως τόνισε ο Γ. Πρετεντέρης, που λένε ό, τι τους κατέβει. Ότι δηλαδή δεν τους περισσεύουν λεφτά και όχι χρόνος για να κάνουν αγορές. Δεν λαμβάνουν όμως υπόψιν ότι οι καταθέσεις που έχουν βγει στην Ελβετία θα έρθουν τρέχοντας πίσω και θα καταναλωθούν σε ανελέητες αγορές στα μαγαζιά, φέρνοντας την πολυπόθητη ανάπτυξη μέσα σε μόλις 2-3 Κυριακές, διαψεύδοντας τον κ. Σαμαρά που μίλησε για τέλος του 2013. Όσοι πήγαιναν τα Σαββατοκύριακα Λονδίνο στα Χάρολντς, ανέστειλαν τα ταξίδια τους και θα ξεχυθούν στα δικά μας Όποιον Πάρει ο Χάρολντς.  Άλλοι πολίτες σηκώνουν τα στρώματα, όπου έχουν κρύψει τα λίγα λεφτά τους και περιμένουν το σήμα του αφέτη για να ορμήσουν στα καταστήματα. Τσάρτερ με τουρίστες έρχονται για να απολαύσουν το κυριακάτικο σόπινγκ. Οι καταστηματάρχες και οι υπάλληλοι είναι κατενθουσιασμένοι από τις εξελίξεις και το καλό που τους βρήκε να δουλεύουν 365 μέρες το χρόνο, σε τέτοιους καιρούς ανεργίας. Περιμένουν όλοι χωρίς εξαιρέσεις πότε θα φτάσει η Κυριακή της σωτηρίας τους και δεν ενδιαφέρονται παρά μόνο γι αυτή τη μέρα. Γι αυτό ετοιμάζουν επιγραφές “ΜΟΝΟ ΚΥΡΙΑΚΗ”, που είναι περισσότερες από τα ΠΩΛΕΙΤΑΙ και ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ καταστημάτων. Στις 52 Κυριακές έχει προβλεφθεί να είναι μέσα και η Κυριακή του Πάσχα, γιατί αν δεν πας να ψωνίσεις την Κυριακή του Πάσχα, πότε θα ψωνίσεις; Στο υπουργείο πάντως έχουν καταλάβει ότι κάτι δεν πάει καλά με τις 52 συνολικά Κυριακές, γι αυτό βάζουν ένα ρεπό. Την Κυριακή του Θωμά. Άλλη πρόταση που κατατέθηκε για 53 Κυριακές ανοιχτά τα καταστήματα τελικά δεν εισακούστηκε.»

*Ο Αντώνης Κοσμίδης είναι επαγγελματίας και βιοτέχνης, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου Ξάνθης και αντιπρόσωπος του ΕΒΕ Ξάνθης στη ΓΣΕΒΕΕ, εκπροσωπώντας το Σωματείο Ιδιωτικών Κέντρων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ & Λέσβου.

 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button