Για μια διαδρομή 1,5 ώρας από την Ξάνθη μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα καλούνται να πληρώνουν 3 διαφορετικά διόδια! Το απίστευτο αυτό γεγονός προκύπτει μετά την οριστική χωροθέτηση των 13 σταθμών διοδίων που πρόκειται να δημιουργηθούν σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού. Το κόστος του κάθε σταθμού δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί αλλά προκαλεί εντύπωση η πυκνότητα των διοδίων καθώς αντιστοιχεί κατά μέσο όρο ένας σταθμός ανά νομό, από τον οποίο διέρχεται η Εγνατία Οδός.

Για μια διαδρομή 1,5 ώρας από την Ξάνθη μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα καλούνται να πληρώνουν 3 διαφορετικά διόδια! Το απίστευτο αυτό γεγονός προκύπτει μετά την οριστική χωροθέτηση των 13 σταθμών διοδίων που πρόκειται να δημιουργηθούν σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού.


Το κόστος του κάθε σταθμού δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί αλλά προκαλεί εντύπωση η πυκνότητα των διοδίων καθώς αντιστοιχεί κατά μέσο όρο ένας σταθμός ανά νομό, από τον οποίο διέρχεται η Εγνατία Οδός.


Ειδικότερα για τους οδηγούς της Ξάνθης θα υπάρχουν διόδια στο ύψος του Νέστου, στο Παγγαίο και τη Νυμφόπετρα, ενώ οι οδηγοί της Κομοτηνής θα επιβαρύνονται με διόδια στα Βαφέικα, και αυτοί του Έβρου με ένα επιπλέον σταθμό στο Αρδάνιο.


Το γεγονός ότι η μόνη σοβαρή οδική υποδομή της Βόρειας Ελλάδας θα γίνει πολυδάπανη για τους κατοίκους της περιφέρειας, επαναφέρει την απομόνωση για τις περιοχές αυτές. Αρκεί κανείς να υπολογίσει ότι η διαδρομή μέχρι την Αθήνα με αυτοκίνητο θα κοστίζει πολύ περισσότερο από το αντίτιμο του αεροπορικού εισιτηρίου.


Το πλέον εξοργιστικό είναι να θεωρείται επίτευγμα το γεγονός ότι παραδόθηκε στους πολίτες ένας αξιοπρεπής δρόμος (που σύντομα δεν θα καλύπτει τις ανάγκες τους) με καθυστέρηση 40 ετών σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.


Στο δρόμο αυτό επιβάλλονται εξοντωτικά διόδια κάθε μισή ώρα και ενώ σε ποσοστό 50% ο δρόμος έχει χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κεφάλαια, γεγονός που αναιρεί οποιαδήποτε ανταποδοτική πρόφαση.


Το κόστος, καθώς και το εν γένει καθεστώς λειτουργίας των διοδίων θα αποφασιστούν από την κυβέρνηση το προσεχές διάστημα.


Η αρχική χωροθέτηση των δεκατριών σταθμών έγινε πριν από περίπου τρία χρόνια και δεν εφαρμόστηκε προς αποφυγή του πολιτικού κόστους, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις των τραπεζών, οι οποίες είχαν χορηγήσει δάνεια ύψους άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ υποθηκεύοντας τις εισπράξεις από τα διόδια.


Ο πολίτης όμως αδιαφορεί αν ο σημαντικός αυτός οδικός άξονας, στον οποίο έχουν φωτογραφηθεί εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες πολιτικοί, κατασκευάστηκε με ξένα ή δανεικά χρήματα.


Στο μεταξύ έχει δρομολογηθεί η κατασκευή των έντεκα Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ). Ο πρώτος κατασκευάζεται ήδη στο ύψος της Κουλούρας ενώ έχουν δημοπρατηθεί άλλοι τέσσερις.


Με αυτό τον τρόπο ο “σύγχρονος αυτοκινητόδρομος” θα αποκτήσει πρατήρια καυσίμων που μέχρι σήμερα θεωρούνται πολυτέλεια για τα οχήματα αφού προέχουν οι εισπράξεις διοδίων, προς όφελος των τραπεζών.



Αναλυτικά οι σταθμοί διοδίων της Εγνατίας Οδού.


1. Σελλών: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Νεοχωρίου και Σελλών, στο τμήμα Ηγουμενίτσας-Ιωαννίνων.


2. Ιωαννίνων: Είναι ήδη έτοιμος, βρίσκεται μεταξύ των κόμβων Παμβώτιδας και Αράχθου, στο τμήμα Ιωαννίνων-Μετσόβου.


3. Μετσόβου: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Μετσόβου και Παναγίας, στο τμήμα από Μέτσοβο προς Γρεβενά.


4. Γρεβενών: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Παναγίας και Βενέτικου, επίσης στο τμήμα Μετσόβου-Γρεβενών αλλά πριν από τα Γρεβενά.


5. Πολύμυλου: Είναι έτοιμος εδώ και χρόνια και βρίσκεται στο τμήμα Κοζάνης-Βέροιας, ακριβώς έξω από τον Πολύμυλο.


6. Κουλούρας: θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Κουλούρας και Νησελίου, στον κάμπο της Βέροιας, στο τμήμα Βέροιας-Κλειδίου, όπου η Εγνατία συναντά τον ΠΑΘΕ.


7. Μαλγάρων: Λειτουργεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά θα ενταχθεί στο δίκτυο της Εγνατίας από αυτό της ΠΑΘΕ όπου βρίσκεται σήμερα.


8. Νυμφόπετρας: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Λαγκαδά και Προφήτη, στο ύψος της λίμνης Κορώνειας, στο τμήμα από Λαγκαδά έως Ασπροβάλτα.


9. Παγγαίου: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Ορφανίου και Μουσθένης, στο τμήμα Ασπροβάλτας-Αγίου Ανδρέα.


10. Νέστου: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Χρυσούπολης και Βανιανού, στο τμήμα από Καβάλα έως Ξάνθη, στο ύψος του ποταμού Νέστου.


11. Ξάνθης: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Βαφεϊκών και Ιάσμου, στο τμήμα Ξάνθης-Κομοτηνής αλλά μετά την Ξάνθη.


12. Κομοτηνής: Θα κατασκευαστεί στο τμήμα Κομοτηνής-Αλεξανδρούπολης, περίπου στο ύψος του κόμβου που οδηγεί στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.


13. Αλεξανδρούπολης: Θα γίνει μετά την πρωτεύουσα του Έβρου, μεταξύ των κόμβων ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και Αρδανίου.