Η αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κυρία Ρόδη Κράτσα, συμμετείχε σε εκδήλωση που διοργάνωσε στην Ξάνθη το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης, η διευρυμένη Νομαρχία Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Κομοτηνής με θέμα την Παιδεία και τον Πολιτισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κυρία Ρόδη Κράτσα, συμμετείχε σε εκδήλωση που διοργάνωσε στην Ξάνθη το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης, η διευρυμένη Νομαρχία Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Κομοτηνής με θέμα την Παιδεία και τον Πολιτισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.


Στην ομιλία της η κα Κράτσα ανέπτυξε το θέμα “Οι αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η σημασία τους για το σύγχρονο κόσμο”, τονίζοντας καταρχήν ότι η εκδήλωση συμπίπτει με τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης ένταξης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μίας ιστορικής επιλογής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, που άλλαξε την πορεία της χώρας.


“H φετινή επέτειος βρίσκει την Ευρωπαϊκή Ένωση σε μία περίοδο φιλοδοξιών αλλά και προκλήσεων.


Αυτές αφορούν πρώτον στην ολοκλήρωση της διαδικασίας επικύρωσης της Συνθήκης της Λισαβόνας από όλα τα κράτη-μέλη και δεύτερον στη αναμόρφωση των θεσμών και των πολιτικών της Ένωσης λόγω ακριβώς της θέσης σε ισχύ της νέας Συνθήκης αλλά και της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.


Είναι λοιπόν αναγκαίο ο δημόσιος διάλογος περί της νέας πραγματικότητας που θα πρέπει να ξεκινήσει και στη χώρα μας να εστιάσει στο γεγονός ότι η Συνθήκη αυτή θα εγκαινιάσει μια Ένωση με δημοκρατικότερες διαδικασίες και θα δώσει στους πολίτες περισσότερες ευκαιρίες συμμετοχής.


Αυτό θα επιτελεσθεί έμμεσα με την αναβάθμιση του ρόλου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των εθνικών Κοινοβουλίων αλλά και άμεσα με τη δυνατότητα της πρωτοβουλίας των πολιτών για ένα θέμα μετά από συλλογή 1 εκατ. υπογραφών” τόνισε χαρακτηριστικά η κα Κράτσα.


Αναφερόμενη στον αξιακό χάρτη της Ευρώπης, η αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σημείωσε μεταξύ άλλων ότι “η Ευρωπαϊκή Ένωση πορεύεται στον 21ο αιώνα με βάση συγκεκριμένες θεμελιώδεις αξίες, όπως ο σεβασμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η ελευθερία, η δημοκρατία, η ισότητα και το κράτος δικαίου.


Αξίες ελληνικές, αξίες του ευρωπαϊκού διαφωτισμού που έγιναν πανανθρώπινες και εμπνέουν κάθε ευγενές και ανθρωποκεντρικό όραμα, όπως αυτό της Ενωμένης Ευρώπης.


Η Παιδεία και ο Πολιτισμός έχουν βασική θέση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, το οποίο χαρακτηρίζεται από μία πολυπολιτισμική ταυτότητα που του προσδίδει ο πλούτος των πολιτισμών των λαών της Ευρώπης”.


“Ενωμένοι στην πολυμορφία”, θύμισε η κα Κράτσα, “είναι το έμβλημα της Ένωσης”. 


“Η ιδρυτική Συνθήκη της Ένωσης καθιστά σαφές ότι οι αξίες αυτές είναι κοινές στα κράτη μέλη και επιτάσσει να χαρακτηρίζεται η ευρωπαϊκή κοινωνία από τον πλουραλισμό, την απαγόρευση των διακρίσεων, την ανοχή, τη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη και την ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών, τον αλληλοσεβασμό”, συμπλήρωσε.


Η κυρία Κράτσα έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε εκδήλωση προσομοίωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που διοργανώθηκε τις προηγούμενες ημέρες με συμμετοχή 260 μαθητών από 5 νομούς της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης συγχαίροντας τους διοργανωτές αλλά και τους νέους που έλαβαν μέρος σε αυτή τη διαδικασία.


“Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές θέλησαν να κατανοήσουν πλήρως τη λειτουργία ενός δημοκρατικού κορυφαίου θεσμού, όπως είναι το Ευρωκοινοβούλιο, και ταυτόχρονα να καταδείξουν ότι οι αποφάσεις που ψηφίζονται στην Ευρωβουλή μπορούν και πρέπει να αφορούν άμεσα όλους τους πολίτες.


Βλέποντας ορισμένα από τα ψηφίσματα που εξέδωσαν οι Επιτροπές του Σχολικού Ευρωκοινοβουλίου, θα μπορούσα να πω ότι τα κείμενα διακρίνονται από ωριμότητα και γνώση των θεμάτων.


Ως αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου χαιρετίζω τέτοιες πρωτοβουλίες και έχοντας πλέον στο χαρτοφυλάκιό μου την ευθύνη για την επικοινωνία και σύνδεση της Ευρωβουλής με τους πολίτες της Ευρώπης, σας διαβεβαιώνω ότι θα ενθαρρύνω αντίστοιχες πρωτοβουλίες, προκειμένου οι νέοι μας να έρθουν πιο κοντά με τις Βρυξέλλες και ό,τι αυτό σημαίνει και αντίστροφα” τόνισε η κα Κράτσα, προσθέτοντας τα εξής:


“Σας καλώ όμως τώρα να κάνουμε μία άλλη προσομοίωση. Όχι με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά με την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα το ελληνικό σχολείο και συνολικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Αλήθεια τι θα αντικρίσουμε σήμερα σε ένα ελληνικό σχολείο;


Παρά τα βήματα προόδου που έχουν γίνει τα προηγούμενα χρόνια από τις αρχές και τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, το σχολείο μας χρειάζεται τη δική του επανάσταση. Πρέπει ουσιαστικά να επανακαθορίσουμε την Παιδεία που θέλουμε μέσα από τη διαρκή σύνδεση της εκπαιδευτικής λειτουργίας με την κοινωνία και την εξέλιξή της.


Η διαδικασία αυτή είναι αποφασιστικής σημασίας για το μέλλον του τόπου μας.


Αυτές τις ημέρες συζητούμε διαρκώς για το έλλειμμα του Δημοσίου, όμως δεν υπολογίζουμε ότι δημιουργούμε τα ελλείμματα του μέλλοντος εάν δεν επιμείνουμε στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, από την πρώτη βαθμίδα και το εξεταστικό σύστημα μέχρι τη δια βίου μάθηση.


 Πρέπει να προσδιορίσουμε το σχολείο που καλλιεργεί τις πανανθρώπινες ευρωπαϊκές αξίες και προσαρμόζεται στη σύγχρονη πολυπολιτισμική και ανοικτή κοινωνία και στην παγκοσμιοποίηση, καλλιεργώντας παράλληλα την εθνική ταυτότητα, τη θέση μας στο σύγχρονο κόσμο και ιδιαίτερα στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά που μας αφορά όλους.


Πρέπει να ξαναδώσουμε στο σχολείο και στην οικογένεια την ευκαιρία να παίξουν το ρόλο τους για την κοινωνική συνοχή κι επιτυχία.


Το σύγχρονο ελληνικό σχολείο όπως αυτό όλων των ευρωπαϊκών χωρών πρέπει να είναι καθημερινό εργαστήρι των ευρωπαϊκών αξιών και των κοινών ευρωπαϊκών στόχων για ειρήνη, δικαιοσύνη και ευημερία, προσωπική και κοινωνική”.