Μήνυμα Μητροπολίτη Ξάνθης

Προς τον Ιερό Κλήρο και τον ευσεβή Λαό

της καθ’ ημάς  Ιεράς Μητροπόλεως

Αδελφοί μου αγαπητοί,

 

Για άλλη μια φορά στο διάβα της επιγείου ζωής μας ζούμε τη γιορτή των Χριστουγέννων, την μητρόπολη των εορτών, κατά τον Αγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.

Προς τον Ιερό Κλήρο και τον ευσεβή Λαό

της καθ’ ημάς  Ιεράς Μητροπόλεως

Αδελφοί μου αγαπητοί,

 

Για άλλη μια φορά στο διάβα της επιγείου ζωής μας ζούμε τη γιορτή των Χριστουγέννων, την μητρόπολη των εορτών, κατά τον Αγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Και τα Χριστούγεννα δίδουν σε όλους μας τη μοναδική ευκαιρία να αναβαπτίσουμε την ύπαρξή μας στο μυστήριο της αγάπης του Θεού, χωρίς το οποίο δεν μπορεί να φωτισθεί και προσεγγισθεί το μυστήριο του ανθρώπου.

Την ενανθρώπηση του Θεού Λόγου ως μυστήριο πρέπει να την αντιλαμβανόμαστε και ως μυστήριο πρέπει να την προσεγγίζουμε, γιατί όλα τα γεγονότα της ενανθρωπήσεως του Θεού έγιναν με θαυμαστό τρόπο που ξεπερνά την ανθρώπινη λογική. Οι Πατέρες της Εκκλησίας λένε ότι, εάν η θεία ενανθρώπηση ήταν καταληπτή, δεν θα ήταν θεία. Γι’ αυτό ακούσαμε τον υμνογράφο της Εκκλησίας να ψάλει σήμερα “ού φέρει το μυστήριο έρευνα” βιώνεται μόνο με την πίστη.

Η εορτή των Χριστουγέννων που αποτελεί ως γεγονός “σεισμόν γης” κατά την χαρακτηριστική έκφραση του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, είναι το κεντρικό μυστήριο της Θείας Οικονομίας. Η δημιουργία του κόσμου και η σωτηρία του, η φιλανθρωπία της Αγίας τριάδας, ανακεφαλαιώνονται στον Θεάνθρωπο Χριστό, που με την σάρκωσή Του και όλα τα μυστήρια της ένσαρκης παρουσίας Του αποκάλυψε τη χριστολογική και χριστοκεντρική ρίζα και προοπτική κάθε πραγματικότητας. Ετσι εξηγείται γιατί τα Χριστούγεννα εορτάζονται και πανηγυρίζονται σαν τα σωτήρια του κόσμου, η γενέθλιος ημέρα της ανθρωπότητος, η κοινή εορτή πάσης της κτίσεως.

Αλλά εμείς οι άνθρωποι αδυνατούμε να κατανοήσουμε αυτή τη Θεολογία. Προσπαθούμε να ματαιώσουμε τη σύλληψη και τη γέννηση του Χριστού μέσα στην καρδιά μας και παραμένουμε τυφλοί και νήπιοι, θεωρώντας τα Χριστούγεννα γεγονός κοσμικών εκδηλώσεων. Ας ρίξουμε μια ματιά στον κόσμο γύρω μας που πορεύεται μέσα στην οδύνη, την απελπισία, τον πόλεμο, την αδικία, την εκμετάλλευση, την απουσία της αγάπης, τον φθόνο, την κακία, τις έριδες και την αβεβαιότητα.

Μπροστά στην ανθρώπινη ελευθερία ο Θεός θέλησε να καταστεί ανίσχυρος. Και γι’ αυτό τίθεται απέναντι στην κρίση του ανθρώπου, μπροστά σ’ ένα σφετεριστικό δικαστήριο, που του υποβάλλει προκλητικές, πειρασμικές ερωτήσεις: “Είναι αλήθεια πως είσαι βασιλιάς;”, τον ερώτησαν οι Αρχιερείς και ο Πιλάτος λίγο πριν τον σταυρικό Του θάνατο. Γνωρίζουμε την απάντηση που έδωσε ο Χριστός: “Γι’ αυτό γεννήθηκα και γι’ αυτό ήλθα στον κόσμο. Για να μαρτυρήσω την Αλήθεια”. Κι εδώ τελειώνει η δικαστική διαδικασία, κατά την οποία ο άνθρωπος κατέστησε τον Θεό κατηγορούμενο. Ετσι, λοιπόν, η απόρριψη του Θεού δε βασίζεται στην αλήθεια, αλλά στην κατάχρηση της ελευθερίας, στη φαντασίωση της ισοθεϊας. Να, γιατί η Γέννηση του Χριστού δεν είναι μόνο φανέρωση της άπειρης φιλανθρωπίας του Θεού, αλλά και της τραγωδίας του ανθρώπου. Και τα δυο είναι αλληλένδετα και συνυφασμένα.

Τα Χριστούγεννα ενώνουν τη γη με τον ουρανό, τον άνθρωπο με τον Θεό. Μας κάνουν οικογένεια με Πατέρα και αδελφούς. Γιατί η κοινωνία με τον Θεό δεν είναι έξω από την κοινωνία με τον άνθρωπο. Και γιατί η κοινωνία με τον άνθρωπο αποκαλύπτει την αγάπη μας στο Θεό.

Ενας ίσον κανένας. Αυτό πρωτακούσθηκε μέσα στους κόλπους της αρχαίας Εκκλησίας. Ενας Χριστιανός, ίσον κανένας χριστιανός.

Ας προσπαθήσουμε να ζήσουμε την αγάπη του Θεού. Πως θα το πετύχουμε αυτό; Εάν ανακαλύψουμε ότι το σπήλαιο είναι εικόνα της Εκκλησίας. Γιατί έξω είναι σκοτάδι ή ψεύτικο φως. Εάν ανακαλύψουμε ότι ο προορισμός μας, είναι η συνάντηση με τον αδελφό μας, τη ζωντανή εικόνα του Θεού, τότε φτάσαμε στη Βηθλεέμ, στον ενανθρωπήσαντα Κύριο που σήμερα, απογοητευμένοι από τα ανθρώπινα τον έχουμε περισσότερο ανάγκη στη ζωή μας.

Σ’ αυτόν τον ενανθρωπήσαντα Θεό, ας είναι η δόξα στους αιώνες.

 

Διάπυρος προς τον τεχθέντα Κύριον ευχέτης

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ Ο ΞΑΝΘΗΣ

ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΥ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ

 

Η παρούσα να αναγνωσθεί κατά τη διάρκεια

του Κοινωνικού

 στη Θεία Λειτουργία

των Χριστουγέννων

Σχετικά Άρθρα

Back to top button