Εκτός από δρόμος ταχείας κυκλοφορίας η Εγνατία οδός αποτελεί και ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τους νομούς από τους οποίους διέρχεται. Αυτό ήταν το συμπέρασμα των ημερίδων που διοργάνωσε το δημοσιογραφικό συγκρότημα “Μακεδονία” το Σάββατο 7 Μαρτίου στην Ξάνθη και την Κυριακή 8 Μαρτίου στην Κομοτηνή.

Εκτός από δρόμος ταχείας κυκλοφορίας η Εγνατία οδός αποτελεί και ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τους νομούς από τους οποίους διέρχεται. Αυτό ήταν το συμπέρασμα των ημερίδων που διοργάνωσε το δημοσιογραφικό συγκρότημα “Μακεδονία” το Σάββατο 7 Μαρτίου στην Ξάνθη και την Κυριακή 8 Μαρτίου στην Κομοτηνή.



Τις ημερίδες στην Ξάνθη με θέμα “Εγνατία οδός του τουρισμού και του πολιτισμού” και στην Κομοτηνή με θέμα “Εγνατία οδός. Οικονομική ανάπτυξη και διασυνοριακές σχέσεις” συντόνισαν ο σύμβουλος έκδοσης της “Μ” Βασίλης Παπαδημούλης και ο αρχισυντάκτης του οικονομικού ρεπορτάζ της “Μ” Ευκλείδης Καραγιαννίδης, ενώ από πλευράς του δημοσιογραφικού συγκροτήματος “Μακεδονία” χαιρετισμό απηύθυνε ο αρθρογράφος της “Μ” Γιώργος Σκαμπαρδώνης.


Η Εγνατία δεν είναι μόνο άσφαλτος και τσιμέντο είναι ένα “εργαλείο”, τόνισε ο υπουργός Μακεδονίας Θράκης Σταύρος Καλαφάτης σημειώνοντας ότι η εύκολη πρόσβαση που παρέχει ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την τουριστική ανάπτυξη.


Καθοριστικής σημασίας προς αυτή την κατεύθυνση είναι το άνοιγμα των κάθετων αξόνων. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του εμποροβιομηχανικού επιμελητηρίου Ροδόπης, Νίκος Αγγελίδης η  Εγνατία δεν θα αποδώσει ούτε το 30% της δυναμικής της στον τομέα της οικονομικής ανάπτυξης αν δεν γίνουν κάθετοι άξονες και παράλληλα έργα υποδομής.


Σήμερα από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα περνούν καθημερινά 10.000 άτομα  στοιχείο που καταδεικνύει τις δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης. “Αυτές οι προοπτικές θα πολλαπλασιαστούν με το άνοιγμα του κάθετου άξονα Κομοτηνή Νυμφαία” τόνισε ο γενικός πρόξενος της Βουλγαρίας στη Θεσσαλονίκη Πλάμεν Ιβάνοφ. 


Οι έντεκα νομάρχες των νομών από όπου διέρχεται η Εγνατία υπέγραψαν, με πρωτοβουλία του νομάρχη Ξάνθης Γιώργου Παυλίδη, προγραμματική σύμβαση συνεργασίας για “τη μεγιστοποίηση των ευκαιριών”, όπως είπε ο ίδιος, και τη μετατροπή της περιοχής “σε ενιαίο τουριστικό προορισμό που μπορεί να προσεγγιστεί μέσω αυτού του σπουδαίου αυτοκινητόδρομου”.


Η Εγνατία οδός σε συνδυασμό με τα δύο λιμάνια και την πολιτική βούληση για τη σιδηροδρομική Εγνατία δημιουργεί ένα επαρκές πλαίσιο για να μπει δυναμικά η περιοχή σε τροχιά ανάπτυξης τόνισε από την πλευρά του ο γ.γ. της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης Δημήτρης Σταμάτης.


Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ροδόπης Γιώργος Νικολαϊδης τόνισε ότι η Εγνατία οδός κατεβάζει το μεταφορικό κόστος ενώ διευκολύνει την ταχύτερη πρόσβαση των προϊόντων που παράγονται στην περιφέρεια στις μεγάλες αγορές της Ελλάδας και των βαλκανίων. Ωστόσο σημείωσε ότι η μή σύνδεση της Εγνατίας οδού με τη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής, που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ΒΙΠΕ της χώρας, δημιουργεί αναπτυξιακό έλλειμμα.


Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ Απόστολος Γούλας ο κάθετος άξονας Κομοτηνή Νυμφαία ελληνοβουλγαρικά σύνορα κατασκευάζεται και στο τέλος του 2010, οπότε θα ολοκληρωθεί, η διαδρομή μέχρι τη βουλγαρική πλευρά θα διαρκεί μόλις ένα τέταρτο της ώρας.


Για το κάθετο άξονα Ξάνθη Εχίνος εκπονούνται οι οριστικές μελέτες και μέχρι το τέλος 2009 θα προχωρήσει η δημοπράτηση. Εξάλλου μέχρι το Πάσχα θα δοθούν σε κυκλοφορία και τα τελευταία χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου.


Για τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων στην περιοχή της Θράκης ο κ. Γούλας είπε ότι στις δύο δημοπρατήσεις που προηγήθηκαν δεν υπήρξαν προσφορές. Πάντως σε λίγες μέρες αναμένεται να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για τον ΣΕΑ του Σώστη. Επίσης σημείωσε ότι σε κάθε ΣΕΑ θα υπάρχει χώρος για την τουριστική προβολή της συγκεκριμένης περιοχής όπου βρίσκεται ο σταθμός.


Αναφορικά με την επιβολή διοδίων ο κ. Γούλας ανακοίνωσε ότι αυτό θα γίνει μέσα στο 2009, καθώς υπάρχει σχετική συμβατική υποχρέωση προς την Ε.Ε.



Ελένη Γκλύκατζη-Αρβελέρ:


“Βάλαμε σε παρένθεση


 τη χιλιόχρονη αυτοκρατορία του ελληνισμού”


Στην ημερίδα της Ξάνθης ξεχωριστό τόνο έδωσε με την παρουσία της η πρύτανης Ελένη Αρβελέρ, η οποία αναφέρθηκε στην ιστορία της Εγνατίας οδού από τα ρωμαϊκά χρόνια και το Βυζάντιο.


 “Η Εγνατία των ονείρων σας πρέπει να είναι και η ιστορική οδός, όχι μόνο αυτή που φτιάξατε τα τελευταία χρόνια. Με την Εγνατία οδό τον 4ο αιώνα η νέα Ρώμη, δηλαδή η Κωνσταντινούπολη, ενώνεται με τη Ρώμη, την αιώνια πόλη. Δεν ξέρουμε όλους τους σταθμούς, τα δέλτα των ποταμών δεν ήταν τα ίδια, οπωσδήποτε όμως περνούσε από το Δυρράχιο μέχρι το Ελ Μπασάν και μέσω Εδέσσης στα μακεδονικά εδάφη προς τη Θεσσαλονίκη. Σε όλη της τη διαδρομή η Εγνατία οδός ήταν κατάσπαρτη από σταθμούς, ξενώνες, τελωνεία, αποικίες ρωμαϊκές και στρατιώτες να φυλάνε τις διαβάσεις.


Η Εγνατία αποτελεί τη σύμπτυξη όλης της υποδομής μιας καλής διοίκησης ενός κράτους που είχε κεντρική κυβέρνηση και υπεύθυνη αυτοδιοίκηση. Η Εγνατία οδός συνδέει δύο πόλεις που αποτελούν σύνδεση της χριστιανικής ιστορίας και της ρωμαϊκής κληρονομιάς”, ανέφερε στη μεστή νοημάτων ομιλία της η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, που κράτησε το κοινό καθηλωμένο. Η κ. Αρβελέρ μίλησε για το Βυζάντιο. “Βάλαμε σε παρένθεση τη μεγάλη χιλιόχρονη αυτοκρατορία ελληνισμού που επεξεργάστηκε το χριστιανικό δόγμα στις οικουμενικές συνόδους, όταν η Ρώμη έβλεπε από μακριά τα πράγματα και ήταν η πρώτη που κατάργησε τη δουλεία και απαγόρευσε το μετά βασάνων εξετάζεσθαι -αυτό που δεν κάνουν οι Αμερικανοί”, σχολίασε.


Οι δύο ημερίδες του δημοσιογραφικού συγκροτήματος “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” εντάσσονται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Δρόμοι Ανάπτυξης στη Βόρεια Ελλάδα”. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχες εκδηλώσεις στους νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Σερρών, Χαλκιδικής, Πέλλας, Ημαθίας, Γρεβενών, Κοζάνης και Φλώρινας με εισηγητές κορυφαίες προσωπικότητες της ακαδημαϊκής κοινότητας όπως η πρύτανης Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, ο νομπελίστας Χρήστος Ζερεφός και ο πρώην πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Μπαμπινιώτης καθώς και μέλη της κυβέρνησης όπως οι υπουργοί Παιδείας Ευριπίδης Στυλιανίδης, Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας, και Μακεδονίας Θράκης Μαργαρίτης Τζίμας, οι ευρωβουλευτές Κατερίνα Μπατζελή και Γιάννης Γκλαβάκης, οι υφυπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης Κ. Κιλτίδης και Ανάπτυξης Στ. Καλαφάτης  και οι γενικοί γραμματείς Κ. Μουσουρούλης, Κ. Σκιαδάς, Π. Σκλιάς κ.α.