Στη Βουλή η δράση του Τούρκου Πρόξενου

Στη Βουλή έφτασε πρόσφατα το ζήτημα της δράσης του τούρκου Προξένου στην Κομοτηνή, μετά από ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και πρώην Υφυπουργού Εξωτερικών Ανδρέα Λοβέρδου.

Στη Βουλή έφτασε πρόσφατα το ζήτημα της δράσης του τούρκου Προξένου στην Κομοτηνή, μετά από ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και πρώην Υφυπουργού Εξωτερικών Ανδρέα Λοβέρδου. Ο κύριος Λοβέρδος στην ερώτησή του προς τον Υφυπουργό Εξωτερικών Γιάννη Βαληνάκη αναφέρθηκε στη δραστηριότητα εκείνη που έχει υπερβεί τα όρια του Διεθνούς Δικαίου ζητώντας να πληροφορηθεί αν η Κυβέρνηση σκοπεύει να “επαναφέρει” με κάποιον τρόπο στην τάξη του Πρόξενο κ. Μουσταφά Σάρνιτς.


 


Ειδικότερα ο κύριος Λοβέρδος ανέφερε:


 


“Οι ελληνικές προξενικές αρχές και οι διπλωματικές αρχές στην Τουρκία λειτουργούν έτσι με ουδεμία αιτίαση εναντίον μας να υπάρχει. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τις προξενικές αρχές της Τουρκίας στη Θράκη. Έχουμε συγκεκριμένες συμπεριφορές, οι οποίες με έναν τρόπο που σε έναν καλοθελητή τρίτο φαντάζει και ακούγεται ως παράδοξος, αντιστρατεύονται ακόμα και τα αναπτυξιακά προγράμματα της χώρας προκειμένου να κρατούν ορισμένους μειονοτικούς σε δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης για το σκοπό να είναι το Προξενείο καλός αγωγός για πράγματα που είναι εκτός ορίων κάθε έννοιας νομιμότητας.”


Από την απάντηση του Υφυπουργού Εξωτερικών Γιάννη Βαληνάκη, δεν προέκυψε κάποια σαφής πρόθεση της κυβέρνησης καθώς αρκέστηκε να σημειώσει ότι


“Η πολιτική ηγεσία και οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών παρακολουθούν με την επιβαλλόμενη προσοχή την κατάσταση και όταν χρειάζεται παρεμβαίνουν με ψυχραιμία, υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα.”



Όμως η όλη συζήτηση στη Βουλή και το κλίμα που επικράτησε συνιστά μια κάποια προειδοποίηση προς τον πολυσυζητημένο Πρόξενο στην Κομοτηνή που έχει δώσει αρκετές αφορμές.


Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του Ανδρέα Λοβέρδου έχει ως εξής:


“Κύριε Υπουργέ, τα τελευταία χρόνια οι συζητήσεις και η κριτική για τη δράση του Τουρκικού Προξενείου στη Θράκη έχουν ενταθεί. Φυσικά ο διάλογος δεν αφορά μια έντονη δραστηριότητα του Προξενείου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. Αντιθέτως, η συζήτηση και οι σχετικές αιτιάσεις αλλά και οι μορφές αφορούν συγκεκριμένες δράσεις του Προξενείου και του ιδίου του Προξένου κ. Μουσταφά Σάρνιτς προσωπικώς, οι οποίες υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια και τα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου σχετικώς με τις δραστηριότητες των προξενικών αρχών. Με το δεδομένο αυτό κυρία Υπουργέ, ερωτάσθε: Έχει ήδη γίνει κάποια ενέργεια δια της οποίας το ελληνικό κράτος προσπάθησε να επαναφέρει τη λειτουργία του Προξενείου στα όρια της νομιμότητας, όπως αυτή διεθνώς ισχύει; Σε περίπτωση αρνητικής απάντησης, ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες ενδεχομένως τα όργανα του ελληνικού κράτους πρόκειται να προβούν;”.



Στην επίκαιρη ερώτηση του κ. Λοβέρδου απάντησε ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Γιάννης Βαληνάκης.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΛΗΝΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εξωτερικών): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.


Κύριε συνάδελφε, θα ήθελα ευθύς εξ αρχής να υπογραμμίσω ότι οι δραστηριότητες του Τουρκικού Γενικού Προξενείου στην Κομοτηνή πρέπει να συμβαδίζουν με τη διεθνή πρακτική και τις πρόνοιες του Διεθνούς Δικαίου που διέπουν τις προξενικές σχέσεις. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να γίνουν και δεν γίνονται αποδεκτές, συμπεριφορές εκτός αυτού του πλαισίου.


Σε ένα ευρύτερο επίπεδο τώρα, θα ήθελα να τονίσω με τη μεγαλύτερη δυνατή έμφαση -και αυτό θεωρώ ότι πρέπει να είναι το μήνυμα που οφείλουμε να εκπέμπουμε προς κάθε κατεύθυνση- ότι η Ελλάδα εφαρμόζει με συνέπεια στη Θράκη την αρχή της ισονομίας και ισοπολιτείας όλων των πολιτών της. Η πολιτική αυτή διέπεται από το σεβασμό των συμφωνιών της Λοζάνης και των διατάξεων του Διεθνούς Δικαίου για τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα.


Τα δικαιώματα των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη διαφυλάσσονται πλήρως και προστατεύονται αποτελεσματικά σε μια ευρωπαϊκή δημοκρατική κοινωνία και πολιτεία.


Η ελληνική νομοθεσία περιλαμβάνει ειδικά μέτρα υπέρ της μουσουλμανικής μειονότητας, σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή σύμβαση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, αλλά και με τις αρχές και αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Τα μέλη της μειονότητας στη Θράκη συμμετέχουν στην πολιτική ζωή, τόσο στο εθνικό όσο και στο τοπικό επίπεδο. Μιλούν τις γλώσσες τους, ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και τηρούν τα έθιμα και τις παραδόσεις τους.


Πέρα απ’ αυτά όμως θεωρώ ότι είναι σημαντική η αποδεδειγμένη βούληση της ελληνικής πολιτείας να τεθεί η Θράκη και η ανάπτυξή της στην κορυφή των προτεραιοτήτων της. Και αυτό συμβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια και με συνέπεια.


Στόχος μας είναι η ανάπτυξη της Θράκης να καταστεί ακόμα πιο ουσιαστική, στηριζόμενη σε ολόκληρο το δυναμικό της, στην πλήρη αξιοποίηση όλων των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων. Πρέπει να στηριχτεί πάνω απ’ όλα στους ανθρώπους της, ανεξάρτητα από θρησκεία, γλώσσα, καταγωγή και πολιτισμό. Προωθούμε το στόχο αυτό με συνέπεια και αποφασιστικότητα. Τον προωθούμε όχι στα λόγια, αλλά με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Δημιουργούμε νέες προοπτικές και ευκαιρίες ανάπτυξης για τα μέλη της μειονότητας, έτσι ώστε να είναι σε θέση να συμβάλουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους, στην ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής.


Με τις πολιτικές μας πρωτοβουλίες η Κυβέρνησή μας προωθεί μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μειονοτική πολιτική, που απομονώνει ακραία στοιχεία και ακυρώνει κάθε απόπειρα κακόβουλης έξωθεν επιρροής.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ο ερωτών Βουλευτής κ. Λοβέρδος έχει το λόγο για δύο λεπτά.


ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, πριν από επτά χρόνια περίπου με τον Ευριπίδη Στυλιανίδη, Βουλευτή τότε της Αντιπολίτευσης, είχαμε παρουσιάσει στην Κομοτηνή το βιβλίο του κυρίου Μανώλη Κοτάκη, του δημοσιογράφου, για την ανάπτυξη της Θράκης, ένα βιβλίο που εκτιμούσε ότι οι αναπτυξιακές προϋποθέσεις της Θράκης και η αναπτυξιακή πορεία της Θράκης συγκροτεί ένα μοντέλο, όπως έλεγε ο δημοσιογράφος, συμπεριφοράς απέναντι στα αναπτυξιακά θέματα των μειονοτήτων και στο πεδίο του σεβασμού των δικαιωμάτων. Αυτό είναι σαφές, υπήρχε, υπάρχει και θα συνεχιστεί.


Δεν ρώτησα όμως, κύριε Υφυπουργέ, αυτό: Ό,τι ρωτώ έχει να κάνει με τη συνεννόηση που πρέπει να έχουν οι ελληνικές πολιτικές δυνάμεις για ζητήματα που έχουν να κάνουν με την συμπεριφορά του ελληνικού κράτους απέναντι στις μειονότητες στη Θράκη και παίρνουμε μία πρωτοβουλία να ανοίξουμε έναν κοινοβουλευτικό διάλογο με κριτήριο ότι υπάρχει ανάγκη να γίνουν ορισμένα πράγματα στο πεδίο αυτό και όχι με κριτήριο ότι πρέπει να συζητάμε στη Βουλή απεραντολογώντας, μη λέγοντας συγκεκριμένα αυτά που πρέπει να πούμε.


Μας είναι γνωστό καλύτερα από ό,τι είναι στους Βουλευτές της Αντιπολίτευσης, ότι οι προξενικές αρχές λειτουργούν σε όλες τις χώρες του κόσμου με κριτήριο το Διεθνές Δίκαιο, τη σχετική Σύμβαση της Βιέννης του 1963, που η Ελλάδα κύρωσε με το νόμο 90/1975, στο άρθρο 5 της οποίας ορίζεται ότι οι προξενικές αρχές όπου και αν βρίσκονται, πρέπει να λειτουργούν με θεμιτά και νόμιμα μέσα συμβάλλοντας με τις πολυποίκιλες ενέργειές τους στην καλή συνεργασία αφενός του αποστέλλοντος κράτους και αφετέρου του κράτους διαμονής.


Οι ελληνικές προξενικές αρχές και οι διπλωματικές αρχές στην Τουρκία λειτουργούν έτσι με ουδεμία αιτίαση εναντίον μας να υπάρχει. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τις προξενικές αρχές της Τουρκίας στη Θράκη. Έχουμε συγκεκριμένες συμπεριφορές, οι οποίες με έναν τρόπο που σε έναν καλοθελητή τρίτο φαντάζει και ακούγεται ως παράδοξος, αντιστρατεύονται ακόμα και τα αναπτυξιακά προγράμματα της χώρας προκειμένου να κρατούν ορισμένους μειονοτικούς σε δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης για το σκοπό να είναι το Προξενείο καλός αγωγός για πράγματα που είναι εκτός ορίων κάθε έννοιας νομιμότητας.


Άρα λοιπόν η δική μας πλευρά, η πλευρά της Αντιπολίτευσης και όλος ο κόσμος καταγράφει αυτές τις έκνομες συμπεριφορές, τις μεταφέρει στο Κοινοβούλιο, παίρνουμε την πρωτοβουλία, αφού, κύριε Πρόεδρε, επί πέντε χρόνια ο Υπουργός Μακεδονίας και Θράκης δεν έχει μπει στον κόπο μία φορά να έλθει στην αρμόδια Επιτροπή να ανοίξει μία σχετική συζήτηση για τα αναπτυξιακά θέματα της Θράκης, προκειμένου να σας πούμε ότι η Εθνική Αντιπροσωπεία έχει ανάγκη ενημέρωσης και όχι απεραντολογίας, έχει ανάγκη συνεννόησης των πολιτικών δυνάμεων και όχι αποφυγής των συγκεκριμένων θεμάτων.


Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα με την εκκίνηση του διαλόγου αυτού σε πολύ συγκεκριμένα πρόσωπα, ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα δημοκρατική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δεν είναι ξέφραγο αμπέλι!


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για να δευτερολογήσει για δύο λεπτά.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΛΗΝΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εξωτερικών): Κύριε συνάδελφε, θεωρώ ότι ήμουν απόλυτα συγκεκριμένος και σαφής. Οι δραστηριότητες του Τουρκικού Γενικού Προξενείου στην Κομοτηνή που δεν συμβαδίζουν με τη διεθνή πρακτική και τις σχετικές πρόνοιες του Διεθνούς Δικαίου δεν γίνονται αποδεκτές. Όταν παρατηρούνται δραστηριότητες, κινήσεις και δημόσιες δηλώσεις χωρίς μέτρο και υπερβαίνουν ως εκτροπή το σαφές πλαίσιο που σας περιέγραψα, η Ελληνική Κυβέρνηση και τα αρμόδια όργανα της ελληνικής πολιτείας προβαίνουν στις δέουσες ενέργειες προς την τουρκική πλευρά και στέλνουν τα κατάλληλα για την περίσταση αυτή μηνύματα.


Η πολιτική ηγεσία και οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών παρακολουθούν με την επιβαλλόμενη προσοχή την κατάσταση και όταν χρειάζεται παρεμβαίνουν με ψυχραιμία, υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα.


Όμως, θα ήθελα και να επιμείνω ότι το σημαντικό ζήτημα που ακυρώνει καθημερινά τις όποιες απόπειρες παρεκτροπής από τα διεθνώς ισχύοντα είναι η γενικότερη μειονοτική πολιτική μας, μία σύγχρονη ευρωπαϊκή μειονοτική πολιτική που οδηγεί με σταθερό ρυθμό στην πλήρη ένταξη της μειονότητας στον πολιτικό, κοινωνικό και παραγωγικό ιστό της Θράκης. Μία πολιτική που έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται με δημοκρατικό όραμα, τολμηρά βήματα και βεβαίως χωρίς τα φοβικά σύνδρομα του παρελθόντος.


Η συνέπεια της πολιτικής της ελληνικής πολιτείας σε όλες τις πτυχές της στη Θράκη επ’ ουδενί λόγο επηρεάζεται, πολλώ δε μάλλον ακυρώνεται από παρεκτροπές όποτε αυτές συμβαίνουν.


Κλείνω με το ξεκάθαρο μήνυμα που δεν επιδέχεται παρερμηνειών και παρανοήσεων. Η ελληνική πολιτεία αντιμετωπίζει ισότιμα και στηρίζει όλες τις συνιστώσες της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Οι Έλληνες μουσουλμάνοι ούτε ζητούν ούτε χρειάζονται αυτόκλητους συνηγόρους. Κανείς δεν μπορεί, ακόμα και αν το επιδιώκει και όσο και αν το επιδιώκει, να εκμεταλλευτεί τις όποιες ανησυχίες και τυχών καθημερινά προβλήματά τους, όπως άλλωστε ισχύει για όλους. Ζουν ειρηνικά με τους άλλους Έλληνες πολίτες, προοδεύουν οικονομικά και κοινωνικά σε πλήρη ισοτιμία ως πολίτες μίας ευρωπαϊκής χώρας και απολαμβάνουν ταυτόχρονα τα σημαντικά και απτά οφέλη του ευρωπαϊκού τους διαβατηρίου.


Ευχαριστώ.


Σχετικά Άρθρα

Back to top button