Κατά καιρούς ένα θέμα που απασχολεί την πολιτική επικαιρότητα και τα πολιτικά κόμματα είναι ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας. Δεν είναι λίγες οι φωνές που επισημαίνουν πως σε αρκετές περιπτώσεις η Εκκλησία της Ελλάδος στο παρελθόν άσκησε πολιτική ή με τη στάση της επηρέασε στη διαμόρφωση και λήψη των ανάλογων κυβερνητικών αποφάσεων που αφορούσαν σημαντικά ζητήματα του τόπου, είτε εθνικά, είτε θέματα Παιδείας.

Κατά καιρούς ένα θέμα που απασχολεί  την πολιτική επικαιρότητα και τα πολιτικά κόμματα είναι ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας. 


Δεν είναι λίγες οι φωνές που επισημαίνουν πως σε αρκετές περιπτώσεις η Εκκλησία της Ελλάδος στο παρελθόν άσκησε πολιτική ή με τη στάση της επηρέασε στη διαμόρφωση και λήψη των ανάλογων κυβερνητικών αποφάσεων που αφορούσαν σημαντικά ζητήματα του τόπου, είτε εθνικά, είτε θέματα Παιδείας.


Οι επικριτές της τονίζουν ότι πολλές φορές εκείνη επεμβαίνει σε θέματα  που δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων της και για αυτό και ζητούν να γίνουν πιο διακριτός ο ρόλος της. Να διαχωριστεί από τη λειτουργία του κράτους. 


Πριν από λίγο καιρό για το θέμα αυτό τοποθετήθηκε και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδας, κκ. Ιερώνυμος, ο οποίος μεταξύ άλλων είχε πει ότι το διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους  θα πρέπει να τον αποφασίσουν οι ίδιοι οι πιστοί και αν το επιθυμεί η πολιτεία μπορεί να προχωρήσει σε δημοψήφισμα.


Όπως επίσης απάντησε και για το αν θα πρέπει να καταργηθεί ο θρησκευτικός όρκος. Με τις θέσεις του μακαριότατου Αρχιεπισκόπου κ.κ. Ιερώνυμου συμπλέει και ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου, κ. κ. Παντελεήμονας, ο οποίος σε δηλώσεις του στον “Α” τάχθηκε υπέρ της κατάργησης του θρησκευτικού όρκου στα δικαστήρια.


“Η Εκκλησία μας κατά καιρούς είπε να καταργηθεί ο όρκος. Ο όρκο στο δικαστήριο εννοώ. Γιατί σύμφωνα με τη διδασκαλία του Χριστού ο όρκος απαγορεύεται.  Κατ’ οικονομία η Εκκλησία δέχθηκε την ύπαρξη του όρκου. Και μάλιστα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ότι δεν αποτελεί αποδεικτικό της αλήθειας ο όρκος, γιατί εκείνος ο οποίος σέβεται το Θεό θα πει την αλήθεια και χωρίς να ορκιστεί. Εκείνος που δε σέβεται το Θεό θα ορκιστεί και δε θα διστάσει να αλλοιώσει την αλήθεια και να πει ψέματα”.


Στο μεταξύ  σε ότι αφορά το διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ξάνθης αδυνατεί να κατανοήσει τι εννοούν όλοι αυτοί που κατά διαστήματα το επαναφέρουν στην επικαιρότητα και τους καλεί να γίνουν πιο συγκεκριμένοι . Πάντως σύμφωνα με το ίδιο οι ρόλοι Εκκλησίας-Κράτους είναι διακριτοί.


“Εγώ θέλω να πω αυτόν το λεγόμενο “χωρισμό” και το βάζω μέσα σε εισαγωγικά , Εκκλησίας-Πολιτείας, τι χωρισμός θα είναι; Και βέβαια δε θα τον επιδιώξει η Εκκλησία. Δε θα πει η Εκκλησία εγώ τα μαζεύω και κάθομαι στην άκρη, εφόσον Εκκλησία και πολιτεία  διακονούμε το λαό του Θεού, ο καθένας από τη δική του θέση. Και βέβαια οι ρόλοι είναι διακριτοί.


Τώρα όταν λέμε χωρίζει η Εκκλησία από το κράτος, δηλαδή δε θα γίνεται δοξολογία την 25η Μαρτίου ή την 28η Οκτωβρίου, στις εθνικές επετείους ή δε θα καλείται ο μητροπολίτης να κάθεται μεταξύ των επισήμων στην παρέλαση;


Δεν ξέρω. Εμείς τη δοξολογία η Εκκλησία πάλι θα την κάνει για να δοξάσει το Θεό και για να τιμήσει εκείνους οι οποίοι θυσιάστηκαν για τη δική μας ελευθερία.


Δεν κατανοώ λοιπόν, ας μας πουν λοιπόν αυτοί που μιλούν για χωρισμό, τι θέλουν συγκεκριμένα”.


Βέβαια ο κ.κ. Παντελεήμονας θέτει  και έναν προβληματισμό ή μια σκέψη που ακούστηκε αρκετές φορές από την αντίθετη πλευρά και έχει να κάνει με το οικονομικό σκέλος της σχέσης Εκκλησίας-κράτους, απαντώντας ταυτόχρονα για το θέμα.


“Αν βέβαια εννοούν ότι -αυτό δεν πρέπει να περνά από το μυαλό κανενός και δεν μπορεί να συμβεί σε καμιά περίπτωση- έτσι θα στερήσουν το μισθό του εφημεριακού κλήρου. Αυτό εννοούν. Αλλά αυτό δε γίνεται γιατί υπάρχουν συμπεφωνημένα. Η Εκκλησία έδωσε τεράστιες εκτάσεις για την αποκατάσταση των ανθρώπων κατά καιρούς. Δεν πήρε καμιά αποζημίωση και η πολιτεία είχε αναλάβει την υποχρέωση να μισθοδοτεί τον εφημεριακό κλήρο. Άρα λοιπόν δεν μπορώ να κατανοήσω το αίτημα αυτό”.


Τέλος ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου, κκ Παντελεήμονας συμφωνεί με τη διενέργεια δημοψηφίσματος για να αποφασίσουν επί του συγκεκριμένου θέματος οι πιστοί, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι δε θα το ζητήσει, ούτε θα το επιδιώξει η Εκκλησία.


Δέσποινα Γκούμα