Ό,τι μας περιβάλλει, μας καθορίζει. Αν δεν μας αρέσει, ας το αλλάξουμε. Το χρωστούμε στα παιδιά μας.

Οι “Πολίτες για την Αλλαγή” ξεκινούν, συμβολικά από σήμερα, την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, μια σειρά ενεργειών και δράσεων για την αλλαγή του αστικού μας χώρου και της καθημερινότητάς μας. Η πρώτη από αυτές αφορά στο ποδήλατο.

Οι “Πολίτες για την Αλλαγή” ξεκινούν, συμβολικά από σήμερα, την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, μια σειρά ενεργειών και δράσεων για την αλλαγή του αστικού μας χώρου και της καθημερινότητάς μας. Η πρώτη από αυτές αφορά στο ποδήλατο. Το πλέον οικολογικό, ανθρώπινο και οικονομικό μέσο μεταφοράς. Σήμερα, το αστικό μας περιβάλλον είναι εχθρικό για το ποδήλατο κι επικίνδυνο για τους χρήστες του. Θα το αφήσουμε έτσι; Εμείς λέμε “όχι”! Το θέλουμε αειφορικό και βιώσιμο. Ζητούμε από τη Δημοτική Αρχή να ομονοήσει σ’ ένα σχέδιο ανάπτυξης ποδηλατοδρόμων στον οικιστικό ιστό του Δήμου που να επιτρέπει, εν αρχή, τη χρήση του ποδηλάτου ανεμπόδιστα και να προφυλάσσει τους ποδηλάτες, μικρούς και μεγάλους, από την κακή οδηγητική συμπεριφορά των εποχούμενων. Οι χρηματοδοτικές δυνατότητες που παρέχει το ΕΣΠΑ σ’ αυτόν τον τομέα θα δώσουν στο Δήμο ικανοποιητικές οικονομικές διεξόδους για έναν τέτοιο προγραμματισμό. Ο οποίος, όμως, για να γίνει, πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση. Αν η Δημοτική Αρχή, λοιπόν, συμφωνεί με την άποψή μας ότι μπορούμε να βάλουμε το ποδήλατο δυναμικά στην καθημερινότητά μας με τρόπο ώστε να την μεταβάλουμε σταδιακά προς το καλύτερο, την καλούμε να το δείξει υιοθετώντας κατ’ αρχήν την πρότασή μας: 1) για καθιέρωση της 15ης Ιουνίου ως Ημέρας Ποδηλάτου για την Ξάνθη, 2) για ένταξη του Δήμου μας στο “Δίκτυο Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο” που έχει συσταθεί στη χώρα μας από το 2005 με την υποστήριξη της ΚΕΔΚΕ και 3) για προώθηση του ανάλογου σχεδιασμού έργων στο ετήσιο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου μας. 



Όπως αναφέρει και ο Συγκοινωνιολόγος – Πολεοδόμος Θάνος Βλαστός (Αναπληρωτής Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου), από τους πρωτεργάτες του “Δικτύου Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο”: 


 “Το ποδήλατο και γενικότερα οι πολιτικές βιώσιμης κινητικότητας είναι κατ’ εξοχήν υπόθεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Αθήνα (κεντρική διοίκηση) δεν είναι σε θέση να γνωρίζει στη λεπτομέρεια που χρειάζεται τα προβλήματα της ελληνικής πόλης. Δεν θα μπορέσει επίσης να ασκήσει τοπικές πολιτικές ερήμην της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που μόνο αυτή έχει ένα ανοικτό διάλογο με τους πολίτες. Η τοπική δημοκρατία είναι το κλειδί για να γίνουν αλλαγές που επηρεάζουν τις συνήθειες μιας πόλης”. 


 Γιατί απουσιάζει η Ξάνθη


από τον κόσμο της ορθοπεταλιάς;


www.podilato.gr  


η ιστοσελίδα που μας εισάγει στον κόσμο της ορθοπεταλιάς όπως αυτός αγωνίζεται να επιβιώσει και να αναπτυχθεί στο ελληνικό αστικό τοπίο. Προφανώς υπάρχει καλή διάθεση και βούληση προς αυτή την κατεύθυνση, άλλως πώς θα ιδρυόταν το “Δίκτυο Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο”; Πληροφορούμαστε λοιπόν ότι Ιδρυτικά του μέλη του Δικτύου υπήρξαν οι ακόλουθοι 45 φορείς: Αγ. Βαρβάρας- Αττικής, Αθηναίων, Αμαλιάδας, Απ. Παύλου- Ημαθίας, Αρτεμισίου Ευβοίας, Άσσου – Λεχαίου- Κορινθίας, Αχελώου Καρδίτσας. Βελβεντού, Βόλου, Ελευσίνας, Ηρακλείου Κρήτης, Θεσσαλονίκης, Ιεράς Πόλης Μεσολογγίου, Καλαμπάκας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κατερίνης, Κιλκίς, Κω, Λάρισας, Λαυρεωτικής- Αττικής, Μελισσιών- Αττικής, Μητρόπολης- Καρδίτσας, Μοσχάτου-Αττικής, Μύρινας- Λέσβου, Νέας Ιωνίας- Μαγνησίας, Νέσσωνος- Λάρισας, Νίκαιας-Αττικής, Ξυλοκάστρου- Κορινθίας, Παλαμά- Καρδίτσας, Παπάγου- Αττικής, Πέτρας -Λέσβου, Πλαστήρα- Καρδίτσας, Πτολεμαίδας, Ρόδου, Σερρών, Σοφάδων-Καρδίτσας, Σικυωνίων- Κορινθίας, Ταμασίου- Καρδίτσας, Τρικκαίων, Φαρκαδόνας-Τρικάλων, Χαλανδρίου- Αττικής Ψυχικού, του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ).


Ακόμη, μαθαίνουμε ότι έχουν διοργανωθεί δύο πανελλήνια Συνέδρια και Δημοτικές Αρχές μελών του Δικτύου έχουν προχωρήσει σε εφαρμογή τοπικής εμβέλειας πολιτικών για τη χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις τους. 


Ιδού κάποια παραδείγματα: 


* Η πεζοδρόμηση του κέντρου της Κω και η αρμονική ενσωμάτωση σε αυτό των αρχαιολογικών χώρων.


* Η πεζοδρόμηση του κέντρου της Λάρισας και η δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων.


 * Οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας του Ν. Ψυχικού.


* Η πεζοδρόμηση της μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου.


 * Η πεζοδρόμηση τμήματος του κεντρικού δρόμου της Κατερίνης.


* Ο αρχαιολογικός περίπατος γύρω από την Ακρόπολη στην Αθήνα, με την πεζοδρόμηση κεντρικής αρτηρίας.


 * Το εσωτερικό δίκτυο ποδηλατόδρομων στο Μεσολόγγι και η 4 χλμ. σύνδεση της πόλης για τον πεζό και τον ποδηλάτη με την Τουρλίδα.  


* Το δίκτυο ποδηλατόδρομων της Καρδίτσας.


Την ίδια στιγμή οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις δοκιμάζουν καινοτόμες πολιτικές που τις κάνουν ικανότερες να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις για το περιβάλλον, την κοινωνική συνοχή και την ανταγωνιστικότητα που θέτει ο 21ος αιώνας. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:


* Το Λονδίνο προστάτευσε το κέντρο του με διόδια, εφαρμόζοντας ένα σύστημα ελέγχου των εισόδων με ψηφιακές κάμερες. 


* Οι Βρυξέλλες επενδύουν συστηματικά τους δρόμους τους με κυβόλιθους στη θέση της ασφάλτου. 


 * Η Κοπεγχάγη διαθέτει δωρεάν ποδήλατα για τις εσωτερικές του κέντρου μετακινήσεις.


* Το Άμστερνταμ περιορίζει κατά ένα ποσοστό κάθε χρόνο τις διατιθέμενες στο κέντρο θέσεις στάθμευσης.


 * Το Παρίσι ασκώντας εδώ και χρόνια διάφορες συντονισμένες πολιτικές καταγράφει σήμερα μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου. 


* Η Βρέμη αποτελεί μια από τις πόλεις που προωθούν αποφασιστικά το car sharing ένα σύστημα συνδρομητικής διάθεσης αυτοκινήτων που αποβλέπει στον περιορισμό των ιδιόκτητων αυτοκινήτων στις πόλεις.


 * Η Βιέννη είναι μια από τις πιο καλά εξοπλισμένες πόλεις σε δίκτυα σταθερής τροχιάς.


* Το Γκρατς έχει αναπτύξει ένα ευρύ δίκτυο δρόμων μέγιστης ταχύτητας 30 χλμ/ώρα.


 * Η Ρεν διαθέτει δωρεάν ποδήλατα στους κατοίκους της μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος ‘έξυπνων καρτών’.


* Η Ζυρίχη είναι γνωστή σαν πόλη της δημόσιας συγκοινωνίας, του ποδήλατου και των διαμορφώσεων για χαμηλές ταχύτητες.


Παράλληλα ασκούνται και σε εθνικό επίπεδο καινοτόμες πολιτικές. Για παράδειγμα:


 * Στη Γαλλία υποχρεωτικά εκπονούνται από τις πόλεις τις μεγαλύτερες των 250.000 κατοίκων ‘Σχέδια για την Ποιότητα του Αέρα’ και ‘Σχέδια Αστικών Μετακινήσεων’ τα οποία περιορίζουν τη χρήση του αυτοκινήτου. Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί μια Οδηγία προς το κοινοβούλιο που θα υποχρεώνει τις πόλεις τις μεγαλύτερες των 100.000 κατοίκων (500 στην Ευρώπη) να εκπονούν και να εφαρμόζουν σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, επίσης με στόχο την υποκατάσταση του αυτοκινήτου (Ανακοίνωση της Ε.Ε. ”Προς μια θεματική στρατηγική για το αστικό περιβάλλον” – 2004). 


* Στη Σουηδία η έμφαση, εδώ και πολλά χρόνια, δίνεται στη μείωση των ατυχημάτων, με στόχο τα ‘Μηδέν Ατυχήματα’. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολύ πρόσφατη Λευκή Βίβλος για την Πολιτική Μεταφορών βάζει στόχο το 2010 να έχουν μειωθεί τα ατυχήματα στην Ευρώπη κατά 50%.


 * Στην Ιταλία με την πολιτική ‘Διαχείρισης Κινητικότητας’ υποχρεώνονται οι μεγάλες δημόσιες ή ιδιωτικές εταιρείες να ενθαρρύνουν το προσωπικό τους να μη χρησιμοποιεί αυτοκίνητο για την προσέλευση στην εργασία.   


“Πρόκειται για πολιτικές σε ευθεία γραμμή με τις κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής. Τα κείμενα πολιτικής των μεταφορών, οι Πράσινες και Λευκές Βίβλοι, οι Ανακοινώσεις και οι Οδηγίες δεν είναι εκδήλωση οικολογικού εξτρεμισμού εκ μέρους των επιτρόπων. Για την ανταγωνιστικότητα των πόλεων νοιάζονται γιατί γνωρίζουν τα προβλήματα και κυρίως τους κινδύνους” (απόσπασμα ομιλίας του Καθηγητή Θάνου Βλαστού σε συνέδριο του “Δικτύου”). 


Εμείς εδώ στην Ξάνθη για πόσο ακόμα θα είμαστε απαθείς θεατές σε όλα αυτά; Δε χωρούν άλλες αναβολές. Να δούμε μπροστά και να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος. Το χρωστάμε στους συνδημότες μας, το οφείλουμε στα παιδιά μας.   


 ΠΟΛΙΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ

Σχετικά Άρθρα

Back to top button