Η Ελλάδα μπορεί να αλλάξει τουριστική ταυτότητα και να ξαναγίνει μόδα

Η ΕΙΣΟΔΟΣ της χώρας στην ΟΝΕ, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των ανταγωνιστικών μεσογειακών και βαλκανικών προορισμών, σήμανε το τέλος στον παραδοσιακό τουρισμό “ήλιος, θάλασσα και αρχαία”. Το προϊόν που συντήρησε για 50 χρόνια την ελληνική τουριστική βιομηχανία ξεθώριασε. Η Ελλάδα βγήκε από την γκάμα των προσφιλών προορισμών.

Η ΕΙΣΟΔΟΣ της χώρας στην ΟΝΕ, σε συνδυασμό
με την ανάπτυξη των ανταγωνιστικών μεσογειακών και βαλκανικών προορισμών, σήμανε
το τέλος στον παραδοσιακό τουρισμό "ήλιος, θάλασσα και αρχαία". Το προϊόν που συντήρησε
για 50 χρόνια την ελληνική τουριστική βιομηχανία ξεθώριασε. Η Ελλάδα βγήκε από την
γκάμα των προσφιλών προορισμών.

Το πρόβλημα δεν είναι ούτε καινούργιο
ούτε ελληνικό. Το αντιμετώπισαν και άλλα κράτη τις δεκαετίες 1980 και 1990 αλλά
κατάφεραν χάρη σε μια σταθερή και καινοτόμα τουριστική πολιτική να εκσυγχρονίσουν
το προϊόν τους, να επιμηκύνουν την περίοδο και να επεκτείνουν τους τουριστικούς
προορισμούς σε όλη τους την επικράτεια.

Αντίθετα η Ελλάδα καθυστέρησε και υποτίμησε
τα πλεονεκτήματα της τουριστικής βιομηχανίας.

Τα τελευταία χρόνια άρχισε μια αντιστροφή
της φθίνουσας πορείας. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες επανέφεραν τη χώρα στο προσκήνιο της
επενδυτικής και τουριστικής επικαιρότητας.

Η Αττική εξοπλίστηκε με σύγχρονες υποδομές,
κυρίως στις μεταφορές, στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις, στη διαμόρφωση παραλιακού
μετώπου. Οι εγκαταστάσεις αυτές καθώς και η προοπτική του Εθνικού Πάρκου στο Ελληνικό
μπορούν να κινητοποιήσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον σε συνέδρια, σε εκθέσεις, στο
εμπόριο και σε επιχειρήσεις τουρισμού και αναψυχής.

Το ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
του ΕΟΤ σε συνδυασμό με τον αναπτυξιακό νόμο και τις κοινοτικές ενισχύσεις προσέλκυσε
μεγάλες επενδύσεις σε τουριστικές μονάδες, όπως Λαγονήσι, Κυλλήνη, Ναύπλιο, Κρήτη,
στις μαρίνες αλλά και στις αγροτουριστικές επιχειρήσεις στην ύπαιθρο. Μεγάλες επιχειρήσεις
του κατασκευαστικού τομέα αλλά και νέοι επιχειρηματίες ενεργοποιήθηκαν στον τουρισμό.

Για πρώτη φορά ο ΕΟΤ διαθέτει θεσμοθετημένους
αυτοτελείς πόρους για την προβολή άνω των 40 εκατ. ευρώ, προϊόν της αξιοποίησης
της περιουσίας του.

Το ΠΑΣΟΚ κληροδότησε τη δυναμική της
ανάπτυξης, της συντονισμένης συλλογικής προσπάθειας, που σε συνδυασμό με το διεθνές
κύρος της χώρας κατέστησαν την Ελλάδα ελκυστικό προορισμό για κεφάλαια, επιχειρήσεις
και επισκέπτες.

Η ΝΔ τότε θυσίαζε την εθνική προσπάθεια
στον βωμό της προεκλογικής εκστρατείας υιοθετώντας ακραίες, δήθεν περιβαλλοντικές,
απόψεις και ταυτίζοντας τις επενδυτικές προσπάθειες με ξεπούλημα των "ασημικών της
οικογένειας". Σήμερα βέβαια, ως κυβέρνηση, θύμα των απογραφών και άλλων αντιφατικών
πολιτικών προσπαθεί να ξαναχτίσει επενδυτικό κλίμα στον τουρισμό.

Η Ελλάδα μπορεί να αλλάξει τουριστική
ταυτότητα και να ξαναγίνει μόδα. Χρειάζεται σχέδιο που δεν θα ανατρέπεται από τις
εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες. Τέρμα η μικροπολιτική.

Για να γίνει ο τουρισμός η ατμομηχανή
της ανάπτυξης χρειάζεται:

Πρώτον, στον τομέα της ζήτησης να ενισχυθεί
ο εσωτερικός τουρισμός ως βάση συντήρησης της τουριστικής βιομηχανίας. Πρέπει να
ασκηθούν πολιτικές για την ενίσχυση των διακοπών των Ελλήνων με "μπόνους" για ετεροχρονισμένες
καλοκαιρινές διακοπές που θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις για επιμήκυνση της τουριστικής
περιόδου και ανάπτυξη της περιφέρειας.

Οι μαθητικές εβδομάδες συνδέουν την ύπαιθρο
με τα αστικά κέντρα, ενισχύουν το εισόδημα της υπαίθρου και δημιουργούν μια νέα
τουριστική παιδεία στη νεολαία. Η κυβέρνηση δυστυχώς διέκοψε το σημαντικό αυτό πρόγραμμα.

Δεύτερον, χρειάζονται γενναία μέτρα για
τη βελτίωση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας της τουριστικής βιομηχανίας.
Να σταματήσει, έστω και με μέτρα απόσυρσης, η παραξενοδοχία των χιλιάδων ενοικιαζόμενων
δωματίων και των παλαιών ξενοδοχείων που στρεβλώνουν την τουριστική βιομηχανία της
χώρας.

Τρίτον, η δημόσια περιουσία να αποτελέσει
μοχλό τουριστικής ανάπτυξης. Οι ολυμπιακές και λοιπές υποδομές μπορούν να δημιουργήσουν
τα νέα τουριστικά προϊόντα. Οι δημόσιες εκτάσεις προσφέρονται για ανάπτυξη προγραμμάτων
τουριστικής κατοικίας που θα μονιμοποιήσουν τη σχέση των ξένων επισκεπτών με τη
χώρα μας. Δυστυχώς και εκεί η κυβέρνηση πληρώνει τις παλινωδίες της αντιπολιτευτικής
της τακτικής.

Τέταρτον, η μητροπολιτική δομή των Δήμων
Αθήνας και Θεσσαλονίκης συνοδευόμενη από αρμοδιότητες θα έδινε σημαντική ώθηση στην
τουριστική ανάκαμψη.

Πέμπτον, η διαφήμιση και προβολή της
χώρας να ξεφύγει από τα πρότυπα της δεκαετίας του 1960. Τα συνθήματα
όπως "Ζήσε τον μύθο σου" παραπέμπουν σε άλλες εποχές και δεν διαφοροποιούν την Ελλάδα
από τις ανταγωνίστριες χώρες. Το σύνθημα δεν πρέπει να εξαντλείται στη νοσταλγία
αλλά πρέπει να δημιουργεί κίνητρο στον επισκέπτη.

Ο κ. Π. Σγουρίδης είναι βουλευτής του
ΠΑΣΟΚ, εισηγητής του Τομέα Τουρισμού

Σχετικά Άρθρα

Back to top button