Εν μέσω ποικίλων αντιδράσεων και διαφωνιών πραγματοποιείται τους τελευταίους μήνες ο Εθνικός Διάλογος για την παιδεία, ένας διάλογος που θα πρέπει να καταλήξει σε αποφάσεις που θα ικανοποιούν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, που συμμετέχουν σε αυτόν.
Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη η κατάρτιση του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων, ένα ακόμη μεγάλο θέμα που προκαλεί αντιδράσεις στους κόλπους της παιδείας και της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Εν μέσω ποικίλων αντιδράσεων και διαφωνιών πραγματοποιείται τους
τελευταίους μήνες ο Εθνικός Διάλογος για την παιδεία, ένας διάλογος που θα πρέπει
να καταλήξει σε αποφάσεις που θα ικανοποιούν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, που
συμμετέχουν σε αυτόν.

Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη η κατάρτιση του νομοσχεδίου για την
αξιολόγηση των πανεπιστημίων, ένα ακόμη μεγάλο θέμα που προκαλεί αντιδράσεις στους
κόλπους της παιδείας και της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Ο Βουλευτής Ξάνθης της Ν.Δ. και τομεάρχης Παιδείας, ερωτηθείς για
την πορεία του Εθνικού Διαλόγου, τον χαρακτήρισε γόνιμο, καθώς η σύνθεση των διαφορετικών
ίσως απόψεων που υπάρχουν είναι και η πεμπτουσία του διαλόγου.

Έκανε γνωστό πως στην τελευταία Ολομέλεια του Εθνικού Συμβουλίου
συζητήθηκε και η αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, ενώ επεσήμανε και
το κάλεσμα της Υπουργού Παιδείας να επανέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου οι συνδικαλιστές
πανεπιστημιακοί.

Στο μεταξύ το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει έτοιμο να προχωρήσει στην
κατάρτιση σχεδίου νόμου για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων.

Το σύστημα αξιολόγησης θα αποτελείται από δύο μορφές, την Εσωτερική,
την οποία θα την κάνουν τα ίδια τα Ιδρύματα και την Εξωτερική.

Η εξωτερική αξιολόγηση θα διενεργείται από την Επιτροπή Εξωτερικής
Αξιολόγησης την οποία θα απαρτίζουν εμπειρογνώμονες και ξένοι κριτές και θα βασίζεται
στο συμπέρασμα της εσωτερικής αξιολόγησης.

Παράλληλα το υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου προβλέπει τον έλεγχο του
έργου της αξιολόγησης που θα γίνεται από ανεξάρτητη διοικητική αρχή, ενώ τα αποτελέσματά
της θα δημοσιοποιούνται.

Για το θέμα της ετοιμότητας του Υπουργείου Παιδείας, σε ότι αφορά
την Αξιολόγηση, για την επικείμενη Σύνοδο των Υπουργών Παιδείας, ο Βουλευτής Ξάνθης,
Φίλιππος Τσαλίδης δήλωσε χαρακτηριστικά "πιστεύω ότι στο Μπέργκεν στις 19 Μαϊου
που θα συναντηθούν οι Υπουργοί Παιδείας των κρατών μελών της Ε.Ε., η χώρα μας θα
έχει ψηφισμένο που θα αφορά στην αξιολόγηση, καθώς και ένα σύστημα μεταφοράς ακαδημαϊκών
μονάδων και ένα νόμο για το συμπλήρωμα διπλώματος".

Σε ότι αφορά την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα
των ελληνικών πανεπιστημίων, ο κ. Τσαλίδης επεσήμανε ότι τα δίδακτρα υπάρχουν εδώ
και πολλά χρόνια σε πολλά ΑΕΙ της χώρας , ενώ υπογράμμισε "δεν υπάρχει ελειμμένη
απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει δίδακτρα στα μεταπτυχιακά προγράμματα όλων των
πανεπιστημίων και δε θα μπορούσε να επιβάλλει.

Από εκεί και πέρα εναπόκειται στα αυτοδιοικούμενα πανεπιστήμια να
αποφασίσουν".

Πάντως μετά τον τελευταίο θόρυβο για την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά
προγράμματα αξίζει να γίνει αναφορά στο τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία.

Τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών λοιπόν για να λειτουργήσουν
πρέπει να εγκριθούν από τις συνελεύσεις των τμημάτων στα οποία ανήκουν, και από
τη Σύγκλητο, ως ορίζει ο νόμος.

Η επιβολή διδάκτρων δεν απαγορεύεται, αλλά επαφίεται στις αποφάσεις
της Συγκλήτου.

Το Υπουργείο Παιδείας, εφόσον επιβληθούν δίδακτρα , υποχρεούται
να προβαίνει κατά καιρούς σε έλεγχο νομιμότητας.

Οι καθηγητές όμως μέλη ΔΕΠ απαγορεύεται να αμείβονται επιπλέον του
μισθού τους από τα δίδακτρα, τα οποία πηγαίνουν μόνο για την αναβάθμιση των μεταπτυχιακών.

Δέσποινα Γκούμα