Μετά την “παρα -Εγνατία” που προσπάθησαν να δημιουργήσουν οι υπόλοιπες βαλκανικές χώρες στα βόρεια σύνορα μας (ανεπιτυχώς) όταν η χώρα μας ξεκίνησε την κατασκευή της “Εγνατίας”, τώρα που άναψε “πράσινο φως” για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, προσπαθούν να δημιουργήσουν (επωφελούμενοι) τον αγωγό Μπουργκάς – Αυλώνα!

Μετά την "παρα -Εγνατία" που προσπάθησαν να δημιουργήσουν
οι υπόλοιπες βαλκανικές χώρες στα βόρεια σύνορα μας (ανεπιτυχώς) όταν η χώρα μας
ξεκίνησε την κατασκευή της "Εγνατίας", τώρα που άναψε "πράσινο φως" για την
κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, προσπαθούν να
δημιουργήσουν (επωφελούμενοι) τον αγωγό Μπουργκάς – Αυλώνα!

Γι' αυτό το σκοπό χθες Αλβανία, Βουλγαρία και Σκόπια σε
κοινή διακήρυξη που υπέγραψαν χθες στη Σόφια λένε ότι στηρίζουν την κατασκευή
πετρελαιαγωγού ανάμεσα στο βουλγάρικο λιμάνι Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και το
αλβανικό Αυλώνα, στην Αδριατική, μέσω των Σκοπίων.

Οι πρωθυπουργοί των τριών χωρών, αντίστοιχα ,Φάτος Νάνο,
Συμεών Σαξκομπουργκόφσκι και Βλάντο Μπούτσκοφσκι, οι αρμόδιοι υπουργοί των τριών
χωρών και ο κ. Εντουάρντ Φέργουσον , εκ μέρους της αμερικάνικης εταιρίας AMBO
Ltd, συνυπέγραψαν το τριμερές Μνημόνιο κατανόησης για την κατασκευή του έργου.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή 912χλμ, συνολικά, από τα οποία τα 480 θα
βρίσκονται μέσα στη Βουλγαρία, και υποστηρίζουν ότι θα εξασφαλίσουν τη
δυνατότητα μεταφοράς τριάντα πέντε εκατομμυρίων τόνων αργού πετρελαίου το χρόνο.
Το κόστος του μελλοντικού αγωγού υπολογίζεται σε 1,2 με 1,3 δισεκατομμύρια
δολάρια. Τη δε χρηματοδότηση θα εξασφαλίσουν ιδιωτικοί επενδυτές από τις ΗΠΑ,
όπως και η αμερικάνικη κυβερνητική EXIM Banκ, ενώ η AMBO υπόσχεται στους
επενδυτές των μετοχών της ότι θα εξασφαλίσουν αποδοτικότητα της τάξης των 80 %.

Αυτά υποστήριξε στην κοινή συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος και
γενικός διευθυντής της αμερικάνικης εταιρίας, κ. Φέργουσον, παρά το γεγονός ότι
εδώ και δέκα χρόνια προσπαθεί με κάθε τρόπο να προωθήσει αυτό το έργο, αλλά
ανεπιτυχώς. Τώρα, όμως, η κατασκευή του πετρελαιαγωγού, "που θα φέρει στην
περιοχή ρώσικο πετρέλαιο με αμερικάνικη χρηματοδότηση", κατά τον Αλβανό
πρωθυπουργό Φάτος Νάνο, μπορεί να ξεκινήσει σε ένα χρόνο το πολύ, ενώ η ίδια η
κατασκευή του έργου θα πάρει δύο με τρία χρόνια ,κατά τον κ. Φέργουσον.

Την ίδια στιγμή Βούλγαροι ειδικοί χαρακτήριζαν "από
αισιόδοξους εως υπερ – αισιόδοξους αυτούς τους υπολογισμούς" επισημαίνοντας,
μεταξύ άλλων, τη μεγάλη διαδρομή του μελλοντικού αγωγού, που θα πρέπει να
ξεπεράσει και ψηλά βουνά, τόσο στα Σκόπια ,όσο και στην Αλβανία.

Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η απαιτούμενη επένδυση
για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, με μήκος μικρότερο από
τριακόσια χιλιόμετρα και πολύ "ευκολότερα" φυσικά δεδομένα, υπολογίζεται σε
εξακόσια με εφτακόσια εκατομμύρια, όπως τόνιζαν.

Πάντως, ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Συμεών Σαξκομπουργκότσκι
εξηγώντας στο γιατί μετέχει και σε αυτή την προσπάθεια η χώρα του, είπε ότι ο
ένας αγωγός δεν πρόκειται να αποκλείσει, ούτε να κάνει περιττό τον άλλον. Τα δύο
έργα αλληλοσυμπληρώνονται και αποτελούν προτεραιότητα ,όχι μόνο για τη
Βουλγαρία, αλλά για ολόκληρη την περιοχή.

Κι όπως πρόσθεσε "ο κάθε "πελάτης" του Βοσπόρου θα είναι
ευπρόσδεκτος. Κι' αυτό γιατί τα Στενά, αργά η γρήγορα, θα φτάσουν στο όριο των
δυνατοτήτων διάβασης των δεξαμενόπλοιων, με κίνδυνο να "μπουκώσουν" και να
σταθούν εμπόδιο, αντί για "πόρτα" ,για τη διέλευση του ρώσικου πετρελαίου προς
την Ευρώπη και αλλού", επικαλούμενος την πρόσφατη ανταλλαγή απόψεων που είχε με
τον Τούρκο ομόλογο του κ. Ταγίπ Ερντογάν.

"Έμπρακτη απόδειξη για την κοινή βούληση των τριών χωρών να
εργάζονται μαζί για το καλό της ευρύτερης περιοχής"(Συμεών Σαξκομπουργκότσκι),
"Ένα από τα σημαντικότερα σχέδια για την ευρωπαϊκή και την ευρωατλαντική
προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων"(Φάτος Νάνο), "Στρατηγικό έργο που συμβολίζει το
νέο κλίμα φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στις τρεις χώρες προς όφελος της
σταθερότητας, της ανάπτυξης και της ευημερίας της ευρύτερης περιοχής"(Βλάντο
Μπούτσκοφσκι), είναι μερικές από τις πλέον χαρακτηριστικές εκτιμήσεις των
προέδρων των κυβερνήσεων της Βουλγαρίας, της Αλβανίας και των Σκοπίων για τη
υπογραφή τους αυτή.

Η υπογραφή, ωστόσο, σ' αυτή τη φάση, "εκφράζει και
ενσαρκώνει την κοινή βούληση και προσπάθεια, αφού τα πράγματα δεν έχουν
συγκεκριμενοποιηθεί", κατά την χαρακτηριστική απάντηση του Βούλγαρου
πρωθυπουργού Σαξκομπουργκότσκι, σχετικά με το(μείζονος σημασίας, σύμφωνα με τους
Βούλγαρους και ξένους αναλυτές) πρόβλημα της χρηματοδότησης του πετρελαιαγωγού
Μπουργκάς-Αυλώνα. Με άλλα λόγια "βούληση υπάρχει, αλλά χρήματα δεν υπάρχουν…"
όπως σχολίασε κυβερνητικό στέλεχος της Βουλγαρίας.