Τι είπε ο Παπανδρέου για τη Θράκη

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης την Κυριακή, τελευταία μέρα της 69ης ΔΕΘ, στη Θεσσαλονίκη, παρεχώρησε ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ κ. Παπανδρέου Γιώργος σε δημοσιογράφους Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αλλά και της περιφέρειας.

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης την Κυριακή, τελευταία μέρα
της 69ης ΔΕΘ, στη Θεσσαλονίκη, παρεχώρησε ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ κ. Παπανδρέου
Γιώργος σε δημοσιογράφους Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αλλά και της περιφέρειας.

Στη συνέντευξη που προσκλήθηκε και ο “ΑΓΩΝΑΣ” και
παραβρέθηκε εκπρόσωπος της εφημερίδας μας, ο κ. Παπανδρέου απάντησε σε ερωτήματα
που αφορούσαν την περιοχή μας.

κ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ ("ΔΕΛΤΑ TV ΕΒΡΟΥ"):

Κύριε Πρόεδρε, σε ότι αφορά τα ζητήματα που αφορούν την
οικονομία, μια που ξεκινήσαμε να τα συζητούμε λίγο πριν και ακούσαμε και τις
θέσεις σας, να σταθούμε αν δεν έχετε αντίρρηση, στον αναπτυξιακό νόμο.

Και επειδή προσωπικά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η Θράκη. Ο
προηγούμενος αναπτυξιακός νόμος ο 2601, που ψήφισε βεβαίως η κυβέρνηση του
κόμματός σας, δεν αποδείχθηκε τελικά, όπως οι περισσότεροι συμφωνούν, ικανός να
προσελκύσει επενδύσεις, ειδικότερα τουλάχιστον για την περιοχή της Θράκης.

Επίσης ο τελευταίος αναπτυξιακός νόμος, αυτός που βρίσκεται
δηλαδή σήμερα εν ισχύ, είναι ουσιαστικά ανενεργός, ύστερα και από τις
επισημάνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί αντικανονικών διατάξεων.

Σήμερα εν αναμονή της ψήφισης στη Βουλή του νέου
αναπτυξιακού νομοσχεδίου, υπάρχει ήδη μια μεγάλη κινητικότητα μεταξύ των
οργανωμένων επιχειρηματικών φορέων στην περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και
Θράκης. Η Καβάλα για παράδειγμα και η Δράμα διεκδικούν τα κίνητρα της Θράκης για
μια ακόμα φορά.

Η λύση του προβλήματος βεβαίως φαίνεται δύσκολη για την
κυβέρνηση. Το ερώτημα είναι, τι θα προτείνει το ΠΑΣΟΚ στη Βουλή ειδικότερα;
Επίσης αν θα ψηφίζατε μια διάταξη, η οποία θα προέβλεπε ειδικά αναπτυξιακά
κίνητρα για την Θράκη. Και επιπλέον, υπάρχει συγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα
για την Θράκη από το ΠΑΣΟΚ, όπως για παράδειγμα υπήρξε και το παρουσιάσατε αν
δεν κάνω λάθος προεκλογικά, για την Κρήτη ας πούμε. Ευχαριστώ.

Γ.Α.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Για τη Θράκη έχουμε κάνει πάρα πολλά.

Προσωπικά έχω ασχοληθεί με τη Θράκη στον τομέα και του
Υπουργείου Παιδείας όταν βρισκόμουνα σ'αυτό και στο Υπουργείο Εξωτερικών.
Μάλιστα μετέφερα και τις αρμοδιότητες που είχα στο Υπουργείο Εξωτερικών, στο
Υπουργείο Εσωτερικών, νομίζω ότι ήταν σ'αυτό τότε η Βάσω Παπανδρέου, με το
σκεπτικό ότι η Θράκη δεν είναι αντικείμενο του Υπουργείου Εξωτερικών, είναι
αντικείμενο του Υπουργείου Εσωτερικών.

Αλλά διαφωνώ μαζί σας ότι δεν έχουν γίνει πολλά για τη
Θράκη. Πολλά πρέπει να γίνουν ακόμη, αλλά υπήρξε νόμος που έδωσε τεράστια
κίνητρα για την επένδυση στη Θράκη.

Θυμάμαι ήταν 45% η μείωση της φορολογίας, 100% το
αφορολόγητο των επενδύσεων, που συνέβαλε ουσιαστικά στη μεταφορά σημαντικών
βιομηχανικών μονάδων στη περιοχή της Θράκης. Περιφερειακό πρόγραμμα υπήρξε,
υπάρχει από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ και πάντα θα υπάρχει.

Θα έλεγα επίσης ότι εάν θυμάμαι καλά, ήταν σχεδόν τελευταία
η περιφέρεια της Θράκης στην κατάταξη, από πλευράς οικονομικών δεικτών και
νομίζω ότι σήμερα είναι πέμπτη μεταξύ των περιφερειών. Αυτό είναι ένα μεγάλο
άλμα και έχει σχέση και με τις παρεμβάσεις τις οποίες είχαμε.

Από εκεί και πέρα βεβαίως στον αναπτυξιακό νόμο εμείς θα
δούμε τι ρυθμίσεις θα φέρει η κυβέρνηση, αλλά αν είναι ανενεργός ο αναπτυξιακός
νόμος δεν φταίει το ΠΑΣΟΚ. Και δεν μας απαγόρευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση να μην
λειτουργήσει ο νόμος. Έκανε κάποιες παρατηρήσεις. Θα μπορούσε ο νόμος ο υπάρχων
να λειτουργήσει. Αλλά δεν έχει λειτουργήσει, διότι η κυβέρνηση δεν έχει
προχωρήσει κανένα επενδυτικό σχέδιο.

Ούτε ένα επενδυτικό σχέδιο σύμφωνα με τους υπάρχοντες
νόμους του κράτους, της πολιτείας, δεν έχει προχωρήσει, ούτε ένα επενδυτικό
σχέδιο αυτούς τους 7 μήνες. Κανένα σχέδιο. Αυτή είναι η οικονομική πολιτική;

Ας φέρει το νόμο της, όταν τον φέρει, γιατί είχε πει ότι θα
τον φέρει γρήγορα, αλλά δεν τον έχει φέρει. Πόσο θα περιμένουμε γι' αυτό τον νέο
αναπτυξιακό νόμο; Μέχρι τότε θα σταματήσουμε τις επενδύσεις; Και ξέρετε τι
σημαίνει ένας νόμος; Θέλει συζήτηση, θέλει προεδρικά διατάγματα, θέλει
προετοιμασία, θέλει να είναι οι υπηρεσίες έτοιμες.

Πότε θα αρχίσουν οι επενδύσεις; Μετά από ενάμιση, δυο
χρόνια; Δηλαδή θα έχουμε ένα κοινό επενδύσεων για ενάμιση, δυο χρόνια; Δυο
χαμένα χρόνια δηλαδή στην ανάπτυξη; Γι' αυτό κάνουμε κριτική. Γι' αυτό πρέπει να
κάνουμε κριτική. Γι' αυτό είμαστε σκληροί. Είναι απαράδεκτο.

Απαράδεκτο για τη Θράκη και για άλλες περιοχές αυτό που
κάνει η κυβέρνηση. Και είμαστε εμείς που φταίμε; Είμαστε εμείς το πρόβλημα που
είναι ανενεργός ο νόμος; Είναι η κυβέρνηση που δεν λειτουργεί τους νόμους της
πολιτείας. Μπορεί να διαφωνεί, αλλά δεν τους λειτουργεί.

Σε ότι αφορά τα μέτρα τα οποία πρέπει να πάρουμε για τη
Θράκη, πρέπει να αξιολογηθούν μέσα σε ένα νέο πλαίσιο. Και το νέο πλαίσιο είναι
βεβαίως, πάντα το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει κάποιους περιορισμούς,
δίνει ένα πλαίσιο σημαντικό, αλλά και ένα νέο πλαίσιο που η Θράκη, σιγά – σιγά
το αξιοποιεί.

Η Θράκη ήταν απομονωμένη πριν 20 ή 10 χρόνια. Τώρα
ανοίγεται. Και ανοίγεται και λόγω της πολιτικής μας. Ίσως μια από τις
μεγαλύτερες επενδύσεις για τη Θράκη ήταν ακριβώς η εξωτερική πολιτική που κάναμε
με τη Βουλγαρία, αλλά ειδικότερα με την Τουρκία. Και ανοίγεται λοιπόν ένας πολύ
σημαντικός δρόμος να είναι σταθμός οικονομικός, διαπολιτιστικός, τουριστικός σε
πάρα πολλούς τομείς.

Έτσι, λοιπόν, δεν θα μπω στις λεπτομέρειες των δικών μας
περιφερειακών προγραμμάτων, αλλά έχουμε κάνει πολλά για την Θράκη και είμαστε
έτοιμοι να στηρίξουμε την παραπέρα πορεία της Θράκης, όταν έρθουν στην Βουλή
νομοσχέδια.

Θέλω όμως να πω κάτι για τους αναπτυξιακούς νόμους. Πέρα
από γεωγραφική λογική, πρέπει να έχουν και μια κλαδική λογική, μια λογική
στρατηγικής. Πού θέλουμε να πάμε την οικονομία μας; Και γι' αυτό χθες αναφέρθηκα
σε μια εναλλακτική προσέγγιση που πιστεύω ότι, για την επαρχία και ιδιαίτερα για
τις επαρχίες όπως η Θράκη, είναι το ιδανικό.

Μπορεί να είναι η αιχμή του δόρατος περιοχές όπως η Θράκη,
στην ανάπτυξη ενός νέου ποιοτικού τουρισμού, νέων υπηρεσιών, νέων βιολογικών και
άλλων τύπων καλλιεργειών, πολιτιστικών δραστηριοτήτων που θα συνδυαστούν με
ανάπτυξη. Και πιστεύω ότι θα μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και περιοχές όπως είναι
π.χ. η Κρήτη.

κ. ΧΑΖΑΡΙΔΗΣ ("ΡΑΔΙΟ ΑΛΦΑ ΚΑΒΑΛΑΣ"):

Κύριε Πρόεδρε θα ήθελα να επανέλθουμε στο θέμα του
αναπτυξιακού νόμου, γιατί άκουσα με ενδιαφέρον πριν τις απόψεις σας για τη
Θράκη. Τα τελευταία χρόνια όμως, την τελευταία 15ετία θα έλεγα, η Θράκη δεν
αντιμετωπίζεται και από τη σημερινή, πολύ περισσότερο από τις προηγούμενες
κυβερνήσεις, ως ένα γεωγραφικό κομμάτι στην εσχατιά της Ελλάδας. Αντιμετωπίζεται
ως μια ενιαία περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Συχνά όμως κ. Πρόεδρε και οι προηγούμενες κυβερνήσεις,
αγνόησαν τις επενδυτικές ευκαιρίες που θα έπρεπε να δώσουν σε Καβάλα και Δράμα,
μέσα από τον αναπτυξιακό νόμο. Τον περασμένο Φεβρουάριο, με την ψήφιση του
τελευταίου αναπτυξιακού νόμου, ήρθατε να αποκαταστήσετε μια αδικία δίνοντας τα
υψηλά κίνητρα της 4ης ζώνης σε Καβάλα και Δράμα.

Ήθελα λοιπόν κ. Πρόεδρε να ρωτήσω εάν θα επιμείνετε στην
επιλογή σας αυτή κατά τη διάρκεια της συζήτησης του αναπτυξιακού νόμου στη
Βουλή, εάν θα υπερασπιστείτε το δικαίωμα των φορέων της περιοχής για τα κίνητρα
βιωσιμότητας, γιατί έχουν κλείσει πολλές επιχειρήσεις και συνολικά έχουν χαθεί
11.000 περίπου θέσεις εργασίας τα τελευταία 10 χρόνια και αν -το τελευταίο
ερώτημά μου- θα φροντίσετε να ενημερωθείτε για την εξέλιξη των μεγάλων έργων στη
δική μας περιοχή, που καθυστερούν τους τελευταίους έξι μήνες, όπως για
παράδειγμα το λιμάνι της Καβάλας.

Γ.Α.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Για τα έργα έχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες
από τις κυβερνήσεις μας, μπορεί να υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις, αλλά πιστεύω
ότι τα έργα αυτά ήταν και είναι καθοριστικής σημασίας, κάποιος είπε και
προηγουμένως, για τη Βόρεια Ελλάδα είναι εξίσου σημαντικά με μια Ολυμπιάδα, όπως
είναι τώρα το μεγάλο έργο της Εγνατίας.

Αυτό το οποίο εμείς τονίζουμε είναι ότι δεν μπορεί να
επιβαρυνθούν τα έργα αυτά με άλλες καθυστερήσεις, κάτι το οποίο δυστυχώς
βλέπουμε ότι γίνεται από την κυβέρνηση αυτή σε πολλά έργα και σε πολλούς τομείς.

Δεύτερον, σε ό,τι αφορά τον αναπτυξιακό μας νόμο, βεβαίως
υποστηρίζουμε αυτό το οποίο είχαμε ψηφίσει, αλλά θα αξιολογήσουμε τι θα φέρει
και η κυβέρνηση. Πιστεύω ότι πρέπει να δούμε τα ιδιαίτερα προβλήματα κάθε νομού
και κάθε περιοχής και τα κίνητρα να ανταποκρίνονται σε αυτές τις ανάγκες.

Εδώ θα έλεγα, ότι ένας αναπτυξιακός νόμος θα πρέπει να
είναι πιο σύνθετος για να είναι πιο στοχευμένος στις ειδικές ανάγκες κάθε
περιοχής. Αν είναι ένα μέτρο για όλους ή αν είναι ένα είδος μέτρου το οποίο θα
πρέπει να αξιοποιηθεί με το 30, το 40 ή 50, το οποίο είναι ο μόνος συντελεστής
για την ανάπτυξη των εργαλείων υλοποίησης της αναπτυξιακής πολιτικής, δεν είναι
τότε αποδοτικό όσο θα έπρεπε αυτό το μέτρο ή αυτός ο νόμος.

Άρα, λοιπόν, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση όπως είναι η
Καβάλα, όπως είναι η Δράμα, να δούμε τις ιδιαίτερες ανάγκες και μέσα από το νόμο
αυτόν να αποτυπώσουμε τα μέτρα που θα ανταποκρίνονται στις περιοχές αυτές.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button