2013: Ο δρόμος για την Ανάπτυξη περνά από τις Περιφέρειες

Ουσιαστική Αποκέντρωση, όχι υπονόμευση από το κράτος και “stop” στις περικοπές θεσμοθετημένων πόρων. Αυτές οι τρεις φράσεις είναι κοινές στο στόμα των περιφερειαρχών της χώρας, οι οποίοι με δηλώσεις τους στην aftodioikisi.gr κάνουν κριτική αλλά και τον απολογισμό για τα δύο χρόνια “Καλλικράτη”.

Ουσιαστική Αποκέντρωση, όχι υπονόμευση από το κράτος και “stop” στις περικοπές θεσμοθετημένων πόρων. Αυτές οι τρεις φράσεις είναι κοινές στο στόμα των περιφερειαρχών της χώρας, οι οποίοι με δηλώσεις τους στην aftodioikisi.gr κάνουν κριτική αλλά και τον απολογισμό για τα δύο χρόνια “Καλλικράτη”. Οι περιφερειάρχες επισημαίνουν επίσης το πρόβλημα της μεταφοράς αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους, που σε συνδυασμό με τους “κουρεμένους” ΚΑΠ ελέω μνημονίων, κάθε άλλο βοηθούν την περιφερειακή ανάπτυξη και την ολοκλήρωση του “Καλλικράτη”, καθιστώντας σαφές ότι ο δρόμος για την ανάπτυξη της χώρας περνά και μέσα από τις περιφέρειες (στη φωτό με τον ευρωπαίο Επίτροπο Γιοχάνες Χαν που πρόσφατα ζήτησε περισσότερο ΕΣΠΑ 2 για τις περιφέρειες).

 

 

Μάλιστα, αναφορικά με τις άμεσες αποφάσεις που απαιτείται να λαμβάνονται από τις περιφέρειες (π.χ. ΕΣΠΑ), σχολιάζουν αρνητικά τη γραφειοκρατία που έχει δημιουργηθεί μέσω “Καλλικράτη” είτε μέσα του δαιδάλου των συναρμοδιοτήτων είτε μέσα της καθυστέρησης που παρατηρείται στο χρόνο έκδοσης αποφάσεων στον έλεγχο μονιμότητας.

 

 

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΩΝ

 

Γιάννης Σγουρός, περιφερειάρχης

 

Αττικής, πρόεδρος ΕΝΠΕ:

 

Να πάψει να υπονομεύει

 

την Αυτοδιοίκηση το 2013 το κράτος

 

Τα δύο χρόνια που πέρασαν από τη θεμελίωση της νέας διοικητικής δομής της χώρας, με το Πρόγραμμα “Καλλικράτης” έπρεπε να τεθούν οι βάσεις και να διορθωθούν οι πολλές αρρυθμίες που υπήρχαν από μια τόσο μεγάλης έκτασης θεσμική αλλαγή, που δυστυχώς δεν της δόθηκε η απαραίτητη περίοδος προετοιμασίας και σχεδιασμού που απαιτείτο και σίγουρα κάποιοι ευθύνονται για αυτό, σημειώνει στη δήλωσή του στην ιστοσελίδα για τα δύο χρόνια του “Καλλικράτη” ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ, περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός.

 

Το τρέχον έτος, όπως χαρακτηριστικά λέει, το κεντρικό κράτος θα πρέπει να πάψει να βάζει τρικλοποδιές στην Αυτοδιοίκηση και θα “πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσει εάν πιστεύει ή όχι στην ισχυρή Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Οργάνωση του Κράτους, σύμφωνα με τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις διακηρύξεις των ηγετών της”.

 

Αναλυτικότερα:

 

Η χρονιά που μόλις ολοκληρώθηκε, ήταν ίσως η δυσκολότερη που γνώρισε ποτέ η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Περικοπές στους θεσμοθετημένους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που φτάνουν το 60% για τα λειτουργικά μας και το 90% για τις επενδύσεις, δεν υπήρξαν ποτέ στο παρελθόν. Παράλληλα, πλήθος διατάξεων, όπως η διαθεσιμότητα των υπαλλήλων ΙΔΑΧ και το Παρατηρητήριο Αυτοδιοίκησης, συμπληρώνουν το ζοφερό τοπίο και καταργούν στην πράξη κάθε έννοια συνταγματικά κατοχυρωμένης διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας. Και φυσικά μέσα σε αυτό το κλίμα γενικευμένης και συντονισμένης απαξίωσης και αποδυνάμωσης της Αυτοδιοίκησης, επιχειρείται και μια μεθοδευμένη προσπάθεια συκοφάντησης και στιγματισμού της, ως δήθεν σπάταλης και διεφθαρμένης. Τα κρούσματα διαφθοράς και μη χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος, αφορούν μια μικρή μειοψηφία στο χώρο της Αυτοδιοίκησης και όχι το σύνολό της, που σε χαλεπούς καιρούς λειτουργεί με σεβασμό προς το δημόσιο χρήμα και με αυξημένο αίσθημα αλληλεγγύης απέναντι στην κοινωνία.

 

Σε όλη αυτή την προσπάθεια συμψηφισμού και εξομοίωσης που επιχειρούν Κεντρική Διοίκηση και άλλοι, η Αυτοδιοίκηση απαντά με αριθμούς: Η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της στο δημόσιο χρέος, και τα κρούσματα διαφθοράς είναι σαφώς λιγότερα από τα κρούσματα που παρατηρούνται στο κεντρικό κράτος και τους φορείς του.

 

Παράλληλα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη κοινωνικά συγκυρία, ο μοναδικός αξιόπιστος συνεκτικός ιστός για την κοινωνία και τους πολίτες που δοκιμάζονται. Τα δύο χρόνια που πέρασαν από τη θεμελίωση της νέας διοικητικής δομής της χώρας, με το Πρόγραμμα Καλλικράτης, έπρεπε να τεθούν οι βάσεις και να διορθωθούν οι πολλές αρρυθμίες που υπήρχαν από μια τόσο μεγάλης έκτασης θεσμική αλλαγή, που δυστυχώς δεν της δόθηκε η απαραίτητη περίοδος προετοιμασίας και σχεδιασμού που απαιτείτο και σίγουρα κάποιοι ευθύνονται για αυτό.

 

Τη νέα χρονιά που έρχεται, το Κεντρικό Κράτος, πρέπει να στηρίξει την Αυτοδιοίκηση λειτουργικά, οργανωτικά και οικονομικά, και να μην επιχειρεί είτε να της μεταφέρει τα προβλήματά του, είτε να την υπονομεύει. Η Κεντρική Διοίκηση πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσει εάν πιστεύει ή όχι στην ισχυρή Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Οργάνωση του Κράτους, σύμφωνα με τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις διακηρύξεις των ηγετών της.

 

 

Άρης Γιαννακίδης, περιφερειάρχης

 

Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης:

 

Ανάταση της χώρας

 

μέσα από τις αυτοδιοικητικές δομές

 

Στο ίδιο μήκος κύματος με τον πρόεδρο της ΕΝΠΕ, και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Άρης Γιαννακίδης για τα δύο χρόνια “Καλλικράτη”: “Ο θεσμός απέδειξε ότι μπορεί να δικαιωθεί μόνον εφόσον η κεντρική διοίκηση, ίσως και υπό την πίεση της κρίσης, πειστεί πως η ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και κυρίως πόρων που τις συνοδεύουν μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική δημοσιοοικονομική και κοινωνική ανάταξη τη χώρα αφού, κατά την άποψή μου, καμία πολιτική δεν μπορεί επί της ουσίας να δικαιωθεί αν δεν έχει στο επίκεντρό της την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τον ίδιο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Και η αιρετή αυτοδιοίκηση είναι η πλέον φιλική εξουσία προς τον πολίτη”, σημειώνει.

 

Αναλυτικότερα:

 

Η θεσμοθέτηση της Αιρετής Περιφέρειας ως βασικού αναπτυξιακού εργαλείου της χώρας αποτελούσε επί χρόνια το “ονειρεμένο ταξίδι” της Αυτοδιοίκησης .Η “καλλικρατική” Αιρετή Περιφέρεια ξεκίνησε, όπως κάθε σπουδαία διοικητική μεταρρύθμιση με προβλήματα συμπίπτοντας δυστυχώς με την απαρχή της πρωτοφανούς ,για τα ιστορικά δεδομένα της χώρας, δημοσιοοικονομικής κρίσης.

 

Ωστόσο η διαχείριση του ΕΣΠΑ αποτέλεσε ένα εξαιρετικό μπόλιασμα δίνοντας την δυνατότητα στην Περιφέρεια να προχωρά απρόσκοπτα στην διαδικασία του σοβαρού δημοκρατικού προγραμματισμού και ταυτόχρονα ταυτοποίησε, ως υπερδιατακτική εικόνα, το αναπτυξιακό πρότυπο του τόπου (όπου Τόπος πλέον η Περιφέρεια) ξεφεύγοντας από αποσπασματικότητες και αλληλοαναιρούμενες επιλογές.

 

Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη συναποφασίσαμε όλοι μαζί τη νέα μας αναπτυξιακή ταυτότητα: μία Περιφέρεια διαμετακομιστικό κέντρο ανθρώπων και αγαθών στην ευρύτερη Βαλκανική και την ΒΑ Ευρώπη, ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα μόλις δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ανάκαμψης της οικονομίας .Το δικό μας χρέος στην κρίσιμη αυτή συγκυρία είναι να αλλάξουμε το παραγωγικό μας πρότυπο και ταυτόχρονα να φτιάξουμε υποδομές αξιοποίησης των τεράστιων γεωστρατηγικών πλεονεκτημάτων μας.

 

Ο θεσμός απέδειξε ότι μπορεί να δικαιωθεί μόνον εφόσον η κεντρική διοίκηση,ίσως και υπό την πίεση της κρίσης, πειστεί πως η ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και κυρίως πόρων που τις συνοδεύουν μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική δημοσιοοικονομική και κοινωνική ανάταξη τη χώρα αφού, κατά την άποψή μου, καμία πολιτική δεν μπορεί επί της ουσίας να δικαιωθεί αν δεν έχει στο επίκεντρό της την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τον ίδιο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Και η Αιρετή Αυτοδιοίκηση είναι η πλέον φιλική εξουσία προς τον πολίτη.

 

Αισιοδοξώ, έχοντας ως βασικό εργαλείο τη σφυρηλάτηση μιας ισχυρής και ενιαίας περιφερειακής συνείδησης για την οποία δουλεύουμε με εντυπωσιακά αποτελέσματα από την πρώτη στιγμή, πως το μέλλον της χώρας στη νέα οικονομία και στη νέα γεωγραφία περνά μέσα από σύγχρονες αυτοδιοικητικές δομές που μπορούν να ορίσουν το μέλλον και κυρίως να το πραγματώσουν.

 

 

Νάσος Γιακαλής, περιφερειάρχης

 

Βορείου Αιγαίου:

 

Οι συναρμοδιότητες και οι γκρίζες ζώνες

 

δημιουργούν… δυσλειτουργίες

 

“Είναι σαφές πως σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώνουμε πρακτικά κυρίως αλλά και ουσιαστικά προβλήματα στη διοίκηση από τη λειτουργία του “Καλλικράτη”, τα οποία γίνονται ακόμη μεγαλύτερα στις περιπτώσεις που η εφαρμογή του είναι ακόμη αδιευκρίνιστη”, υπογραμμίζει στη δήλωσή του ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Νάσος Γιακαλής. “Γενικότερα σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι σαφές πως τα προβλήματα που επισημάναμε πριν από τη θέσπισή του, εξακολουθούν να υπάρχουν, ειδικά στο επίπεδο των νησιωτικών Δήμων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Λέσβο που διοικείται πλέον ως ένας Δήμος εξέλιξη που δεν ικανοποιεί κανέναν”, προσθέτει.

 

Αναλυτικότερα:

 

Ο “Καλλικράτης” είναι πια γεγονός και λειτουργούμε βάσει αυτού εδώ και δύο χρόνια χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως δε θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες για τη βελτίωσή του, επιτυγχάνοντας τις τροποποιήσεις σε σημεία που πιστεύουμε πως δεν ανταποκρίνεται ικανοποιητικά. Γενικότερα σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι σαφές πως τα προβλήματα που επισημάναμε πριν από τη θέσπισή του, εξακολουθούν να υπάρχουν, ειδικά στο επίπεδο των νησιωτικών δήμων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Λέσβο που διοικείται πλέον ως ένας Δήμος εξέλιξη που δεν ικανοποιεί κανέναν.

 

Είναι σαφές πως σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώνουμε πρακτικά κυρίως αλλά και ουσιαστικά προβλήματα στη διοίκηση από τη λειτουργία του “Καλλικράτη”, τα οποία γίνονται ακόμη μεγαλύτερα στις περιπτώσεις που η εφαρμογή του είναι ακόμη αδιευκρίνιστη. Γνωρίζετε όλοι επί παραδείγματι την προβληματική κατάσταση που δημιουργήθηκε με το θέμα της μεταφοράς των μαθητών μέσα στη διετία, με τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα να περνά από τις Περιφέρειες στους Δήμους και μετά αντίστροφα…

 

Βέβαια ο “Καλλικράτης” και τα προβλήματα που παρατηρούμε ειδικά εμείς οι “αυτοδιοικητικοί” των νησιωτικών περιοχών δεν μπορεί να αποτελεί πια δικαιολογία στην προώθηση πολιτικών ανάπτυξης για τον τόπο μας. Είναι μία πραγματικότητα που διαχειριζόμαστε καθημερινά και προσπαθούμε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Και θεωρώ ότι η λειτουργία της Περιφέρειας με τις συνολικές παρεμβάσεις μας και την παρουσία μας στις τοπικές κοινωνίες, έχουν αποδείξει τη δυναμική του νέου αυτού θεσμού, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών.

 

 

Απόστολος Κατσιφάρας,

 

περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας:

 

Η οικονομική κρίση “ναρκοθετεί”

 

τον Καλλικράτη

 

Ανεπάρκειες, κενά και ασάφειες του ιδρυτικού νόμου του “Καλλικράτη” διαπιστώνει, με τις δηλώσεις του στην aftodioikisi.gr, ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας. “Είναι προφανές ότι απαιτείται μια σοβαρή διορθωτική νομοθετική παρέμβαση, για την οποία η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, έχει ήδη διατυπωμένες προτάσεις επί των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη μια συζήτηση με τον αρμόδιο υπουργό”, υπογραμμίζει σημειώνοντας πως η κρίση χτύπησε τον “Καλλικράτη”, καθώς “ο νέος θεσμός δεν είχε την υποστήριξη που απαιτούνταν και εξακολουθεί να απαιτείται, ενώ υστερεί χαρακτηριστικά ακόμα και η απόδοση νομοθετημένων πόρων”.

 

Αναλυτικότερα:

 

Η εισαγωγή του “Καλλικράτη” αποτέλεσε μια γενναία μεταρρύθμιση που απάντησε καταρχήν στο ώριμο αίτημα για τη συγκρότηση αιρετών περιφερειακών αρχών με τη συγκρότηση του δεύτερου βαθμού της αυτοδιοίκησης.

 

Είναι λογικό, κάθε νέος θεσμός, να αντιμετωπίζει διάφορες δυσκολίες στα πρώτα του βήματα.

 

Η εμπειρία που αποκτήθηκε από τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής του “Καλλικράτη” σε επίπεδο Περιφερειών, κινείται προς δύο κατευθύνσεις. Οι κατευθύνσεις αυτές περιέχουν και τις αναγκαίες βελτιώσεις που πρέπει επέλθουν ώστε οι αιρετές Περιφέρειες να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους και κυρίως στο καθήκον της περιφερειακής ανάπτυξης.

 

Η πρώτη κατηγορία εμπειριών συναρτάται με την οξεία δημοσιονομική και οικονομική κρίση. Ο νέος θεσμός δεν είχε την υποστήριξη που απαιτούνταν και εξακολουθεί να απαιτείται, ενώ υστερεί χαρακτηριστικά ακόμα και η απόδοση νομοθετημένων πόρων.

 

Η δεύτερη ομάδα εμπειριών σχετίζεται με ανεπάρκειες, κενά και ασάφειες του ιδρυτικού νόμου. Είναι προφανές ότι απαιτείται μια σοβαρή διορθωτική νομοθετική παρέμβαση, για την οποία η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, έχει ήδη διατυπωμένες προτάσεις επί των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη μια συζήτηση με τον αρμόδιο υπουργό.

 

 

Αλέξανδρος Καχριμάνης,

 

περιφερειάρχης Ηπείρου:

 

Η Πολιτεία υπονομεύει την Αιρετή Περιφέρεια, αναβαθμίζει την Αποκεντρωμένη

 

Τα δύο τελευταία χρόνια, εκτός τη μείωση των πόρων, πισωγύρισμα υπήρξε και σε θεσμικό επίπεδο, καθώς πολλές αρμοδιότητες του “Καλλικράτη” δεν έχουν αποδοθεί στις Περιφέρειες, λέει στην ιστοσελίδα ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης. Για να συμπληρώσει: “Αντίθετα, σε εποχή μάλιστα που γίνεται λόγος για αναδιάρθρωση του κράτους και κατάργηση δημόσιων υπηρεσιών, διατηρείται η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών και μια ανεξήγητη προσπάθεια αναβάθμισης των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Πολιτική που δεν βοηθά τους πολίτες, δεν συμβάλει στην περιστολή πόρων και στον εκσυγχρονισμό του κράτους”.

 

Αναλυτικότερα:

 

Τα πρώτα δύο χρόνια του νέου θεσμού της Αιρετής Περιφέρειας συνέπεσαν δυστυχώς με τη μεγάλη οικονομική και κοινωνική κρίση που ταλανίζει την πατρίδα μας. Από την κρίση ήταν επόμενο να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της προς τους πολίτες και το ρόλο της.

 

Εκτός της μείωσης των πόρων, πισωγύρισμα υπήρξε και σε θεσμικό επίπεδο, καθώς πολλές αρμοδιότητες του “Καλλικράτη” δεν έχουν αποδοθεί στις Περιφέρειες. Αντίθετα, σε εποχή μάλιστα που γίνεται λόγος για αναδιάρθρωση του κράτους και κατάργηση δημόσιων υπηρεσιών, διατηρείται η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών και μια ανεξήγητη προσπάθεια αναβάθμισης των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Πολιτική που δεν βοηθά τους πολίτες, δεν συμβάλει στην περιστολή πόρων και στον εκσυγχρονισμό του κράτους.

 

Στα θετικά καταγράφουμε την ολοκλήρωση της οργανωτικής δομής – η οποία ωστόσο απειλείται από τις επιχειρούμενες απολύσεις μέσω της διαθεσιμότητας υπαλλήλων – η επιτάχυνση της υλοποίησης του ΕΣΠΑ και η επίλυση εκκρεμοτήτων που κληροδοτήθηκαν από τους αναπτυξιακούς νόμους. Εκτός αυτών προωθήσαμε λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα που αφορούν το περιβάλλον, τις βασικές υποδομές στον τουρισμό και στον γεωργικό τομέα, αλλά και να παρουσιάσουμε ένα σημαντικό έργο στον τομέα των κοινωνικών δομών.

 

Συμπερασματικά θεωρώ, ότι ακόμη και στην περίοδο της έντονης κρίσης που διανύουμε, η Αιρετή Περιφέρεια, αποτελεί το βασικό μοχλό για την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα της Υπαίθρου, αρκεί το Κεντρικό κράτος να της δείξει εμπιστοσύνη και να απαλλαγεί από τις συνήθειες του παρελθόντος και την διατήρηση γραφειοκρατικών δομών, που δεν προσφέρουν απολύτως τίποτε στο θέμα της ανάπτυξης και της εξυπηρέτησης του πολίτη.

 

 

Κώστας Αγοραστός,

 

περιφερειάρχης Θεσσαλίας:

 

Ημιτελές βήμα προς την

 

 Αποκέντρωση ο “Καλλικράτης”

 

Ως ημιτελές βήμα προς την ουσιαστική Αποκέντρωση χαρακτηρίζει τον “Καλλικράτη”, με τη δική του δήλωση στην ιστοσελίδα, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. “Επιβάλλεται η πραγματική διόρθωση και η ανατροπή υπέρ των θεσμών της Αυτοδιοίκησης, του θεσμού της Αιρετής Περιφέρειας, ώστε να αποτελεί ένα μοχλό ανάπτυξης πραγματικά όπως είναι και ο τίτλος, αλλά με ένα ισχυρό αυτοδιοικητικό εργαλείο των πολιτών με την διοικητική, την αναπτυξιακή και την δημοσιονομική αυτοτέλεια με αρμοδιότητες και το προσωπικό που αντιστοιχούν στις περιφερειακές υποθέσεις”, υπογραμμίζει.

 

Αναλυτικότερα:

 

Πριν από 2 χρόνια οι πολίτες της Θεσσαλίας μας εμπιστεύθηκαν για να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η περιοχή μας, μέσα από μια διοικητική μεταρρύθμιση τον “Καλλικράτη”, η οποία όπως διακήρυσσαν επρόκειτο να επαναθεμελιώσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και να καθιερώσει για πρώτη φορά το θεσμό της Αιρετής περιφέρειας.

 

Η εισαγωγή του θεσμού της αιρετής Περιφέρειας σε συνδυασμό με τη δημιουργία λιγότερων και μεγαλύτερων δήμων άλλαξαν το διοικητικό χάρτη της χώρας Το εγχείρημα που αναλάβαμε είχε εξ αρχής σοβαρές δυσκολίες, που έγιναν ακόμα πιο δύσκολες εξ αιτίας αυτής της πρωτόγνωρης συγκυρίας. Υλοποιούμε μια μεγάλη μεταρρύθμιση μέσα σε πρωτοφανείς συνθήκες οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης με εθνικές και διεθνείς διαστάσεις και αμφίσημη ειλικρινών προθέσεων από την κεντρική διοίκηση.

 

Ο “Καλλικράτης” είναι ένα πρώτο βήμα, είναι όμως ένα ημιτελές βήμα και επιβάλλεται η πραγματική διόρθωση και η ανατροπή υπέρ των θεσμών της Αυτοδιοίκησης, του θεσμού της Αιρετής Περιφέρειας, ώστε να αποτελεί ένα μοχλό ανάπτυξης πραγματικά όπως είναι και ο τίτλος, αλλά με ένα ισχυρό αυτοδιοικητικό εργαλείο των πολιτών με την διοικητική, την αναπτυξιακή και την δημοσιονομική αυτοτέλεια με αρμοδιότητες και το προσωπικό που αντιστοιχούν στις περιφερειακές υποθέσεις.

 

Με την ανάληψη των καθηκόντων µας ως η 1η Αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση της Θεσσαλίας, ξεκινήσαμε από την πρώτη κιόλας ημέρα µια σκληρή και επίπονη προσπάθεια τόσο για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που επέβαλε ο “Καλλικράτης”, όσο και για την ανατρεπτική διαδικασία ανάκαμψης του τόπου µας.

 

Σχεδόν 2 χρόνια μετά, και παρά τα προβλήματα που όλοι υπολογίζαμε ότι θα αντιμετωπίσουμε κατά τη διάρκεια του μεταβατικού σταδίου, από το θεσμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στο θεσμό της Αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, τα πρώτα αποτελέσματα έχουν αρχίσει να φαίνονται. Τα θεμέλια για ένα καλύτερο μέλλον, παρά τη δύσκολη συγκυρία που όλοι βιώνουμε, έχουν αρχίσει και χτίζονται με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα.

 

Διεκδικούμε το δικαίωμα στο λάθος. Δεν διεκδικούμε το δικαίωμα της απραξίας, της ατολμίας, της παραίτησης.Δημοσιοποιούμε κάθε δράση- όπως άλλωστε εξαρχής γίνεται – ώστε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση των πολιτών.Μετά από δυο χρόνια δουλειάς, έχουμε συγκεντρώσει μια γενικότερη εμπειρία που πρέπει να την αξιολογήσουμε κριτικά.

 

Ο χρόνος έκδοσης των αποφάσεων και οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στον έλεγχο νομιμότητας μας απασχολούν ιδιαίτερα και στον τομέα αυτό οφείλονται κεντρικές ρυθμίσεις που θα μας επιτρέψουν να γίνουμε πιο γρήγοροι και πιο αποτελεσματικοί. Η εμπειρία επίσης μας έδειξε ότι τα τομεακά προγράμματα των αρμόδιων Υπουργείων θα πρέπει να περάσουν εξ’ ολοκλήρου στις αιρετές Περιφέρειες. Η κεντρική τους διαχείριση δεν αποδίδει όσο θα έπρεπε και η εκχώρησή τους στις Περιφέρειες μπορεί να τα κάνει πιο ευέλικτα, περισσότερο προσαρμοσμένα στις περιφερειακές ανάγκες και πιο αποτελεσματικά.

 

Ιδιαίτερο ζήτημα που μας απασχολεί σε μεγάλο βαθμό είναι η μη, μεταφορά σε εμάς όλων των αρμοδιοτήτων που σήμερα ασκούνται από τις Υγειονομικές Περιφέρειες, όπως όφειλε να γίνει βάση του Καλλικράτη.

 

Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις πρέπει να καταργηθούν καθώς δεν αποτελούν τίποτε παραπάνω από γραφειοκρατικούς οργανισμούς που δεν βοηθούν στη γρήγορη λήψη αποφάσεων και στους γρήγορους ρυθμούς που πρέπει να βαδίσει η χώρα.

 

Όσοι υπηρετούμε το θεσμό της αιρετής περιφέρειας με στοχευμένη πολιτική πρέπει να ανατρέψουμε αυτό τον υπεραπλουστευτικό λαϊκισμό και τον ελιτισμό, τις λογικές, τις νοοτροπίες και τις πρακτικές του παρελθόντος σε όλα τα επίπεδα απ’ όπου και αν πηγάζουν, που οδήγησαν την πατρίδα μας στη σημερινή δεινή της θέση. Να δώσουμε χώρο και ελπίδα και προοπτική στα σχέδια, στα δίκαια και εφικτά θέλω των πολιτών, των τοπικών κοινωνιών που αποτελούν τους πρώτους δέκτες επανόδου στην ανάπτυξη.

 

Στη σημερινή αρνητική συγκυρία, στο αρνητικά φορτισμένο περιβάλλον, στην απαξίωση που υπάρχει, στην κατάρρευση των ιδεολογιών, στον κυνισμό που επικρατεί, στη ρευστότητα, την αβεβαιότητα η Αιρετή Περιφέρεια συνεχίζει το δύσκολο έργο της με πνεύμα συνέργειας, συνεργασίας και συνοχής.

 

Και το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας και τη συνέργεια να διαχέεται στους ανθρώπους με απτά, μετρήσιμα αποτελέσματα. Και δεν πρέπει να απολέσουμε το πολύτιμο απόθεμα της προσφοράς που έχουμε όλοι μέσα μας.

 

 

Σταύρος Αρναουτάκης,

 

περιφερειάρχης Κρήτης:

 

Ουσιαστική Αποκέντρωση

 

ίσον με ανάπτυξη και έξοδο

 

της χώρας από κρίση

 

Απαραίτητη προϋπόθεση για την έξοδο της χώρας από την κρίση είναι η στήριξη των Αιρετών Περιφερειών και μία γενναία στροφή της κεντρικής διοίκησης προς την Αιρετή Περιφέρεια, τονίζει στη δική του δήλωση ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης. “Ανεξάρτητα από το μέγεθος των δυσκολιών που διαπιστώνονται, εκείνο που πρωτεύει και αποτελεί κυρίαρχο μέλημα είναι να υλοποιηθεί με επιτυχία ο “Καλλικράτης” γιατί συνδέεται άμεσα με τον μεγάλο στόχο της ανασυγκρότησης του κράτους και της αναβάθμισης της Αυτοδιοίκησης σε εργαλείο ανάπτυξης της χώρας”, επισημαίνει.

 

Αναλυτικότερα:

 

Με τη νέα μεταρρύθμιση του “Καλλικράτη” επήλθαν ριζικές αλλαγές και βαθιές τομές στην Αυτοδιοίκηση, τη διοικητική δομή της χώρας και στη γενικότερη λειτουργία του κράτους. Ο “Καλλικράτης” υπήρξε μια θεσμική αλλαγή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που δημιουργήθηκε με πολλές ελπίδες αλλά και με πολλά προβλήματα. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αλλαγή αυτή ήρθε σε μία δύσκολη οικονομικά συγκυρία για τη χώρα και ίσως αυτό να αποτέλεσε ένα βασικό τροχοπέδη σε όσα οραματίστηκαν για τη λειτουργία του θεσμού οι εμπνευστές του.

 

Πλέον συμπληρώνονται δύο χρόνια από την εφαρμογή του. Δίχως αμφιβολία ήταν μία αρκετά δύσκολη περίοδος στην οποία αντιμετωπίσαμε και πολλές προκλήσεις. Ανεξάρτητα από το μέγεθος των δυσκολιών που διαπιστώνονται, εκείνο που πρωτεύει και αποτελεί κυρίαρχο μέλημα είναι να υλοποιηθεί με επιτυχία ο “Καλλικράτης” γιατί συνδέεται άμεσα με τον μεγάλο στόχο της ανασυγκρότησης του κράτους και της αναβάθμισης της Αυτοδιοίκησης σε εργαλείο ανάπτυξης της χώρας. Όμως για να επιτευχθεί το μεγάλο στοίχημα που είναι η ανάπτυξη μέσα σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η στήριξη και μία γενναία στροφή της κεντρικής διοίκησης προς την Αιρετή Περιφέρεια.

 

Δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι οι Περιφέρειες από την έναρξη της λειτουργίας τους το 2011 έχουν προσφέρει από μόνες τους στην τεράστια δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας, μειώνοντας τα λειτουργικά τους έξοδα έως και 40%. Επιπλέον, έχουν ήδη επωμισθεί το βάρος της μείωσης των εσόδων τους από τον κρατικό προϋπολογισμό (Κ.Α.Π.) τη διετία 2011-2012 κατά 60%.

 

 

Πέτρος Τατούλης,

 

περιφερειάρχης Πελοποννήσου:

 

Επιστροφή της Αποκεντρωμένης

 

 στη “γενική διευθυντική” κατάσταση

 

Κατά των αποκεντρωμένων διοικήσεων στρέφεται ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, ζητώντας να μετατραπούν σε γενικές διευθύνσεις, με αφορμή τα δύο χρόνια από την εφαρμογή του “Καλλικράτη”. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται “πλήρης αλλαγή των αντιλήψεων σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, νέο όραμα και αποφασιστικότητα” που θα δώσει στον “Καλλικράτη” την αναγκαία ώθηση για την ολοκλήρωσή του, “όχι όμως με αντισυνταγματικές μεθοδολογίες που καταλύουν την εξουσία που ανατέθηκε από τους πολίτες στην Αιρετή Περιφερειακή αλλά και στη Δημοτική Αυτοδιοίκηση”, συμπληρώνει.

 

Αναλυτικότερα:

 

Mεταφέροντας την εξουσία σε Περιφερειακές Αρχές ο “Καλλικράτης” αποτελεί την μεγαλύτερη μεταρρύθμιση και ελπίδα για τον τόπο σε καίριο πολιτικό χρόνο, με τη μεγαλύτερη δημοσιονομική συνεισφορά μείωσης δαπανών που ξεπερνά τα 3,5 δισ. σε ετήσια βάση. Καμία δομή του κράτους, ή της κεντρικής κυβέρνησης αυτόνομα δεν έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο περικοπών και προσφοράς στον κοινό σκοπό για έξοδο της πατρίδας από την κρίση.

 

Σήμερα όμως χρειάζεται πλήρης αλλαγή των αντιλήψεων σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, νέο όραμα και αποφασιστικότητα που θα δώσει στη μεταρρύθμιση αυτή την αναγκαία ώθηση όχι όμως με αντισυνταγματικές μεθοδολογίες που καταλύουν την εξουσία που ανατέθηκε από τους πολίτες στην Αιρετή Περιφερειακή αλλά και στη Δημοτική Αυτοδιοίκηση.

 

Οι Περιφέρειες θα πρέπει να επωμιστούν το βασικό βάρος της αναπτυξιακής πορείας του τόπου γιατί έχουν τη δυνατότητα να αναστρέψουν την κατάπτωση της δημόσιας εικόνας στα διεθνή φόρα με μικρότερο κόστος από την κεντρική κυβέρνηση. Σε ένα τέτοιο νέο όραμα θα πρέπει να ενισχυθούν έτι περαιτέρω με αρμοδιότητες όπως στα δάση, στα νερά, στη χωροταξία. Η αρμοδιότητα της Υγείας θα πρέπει να μεταφερθεί στις αιρετές Περιφέρειες από 1/1/2013, όπως προέβλεπε εξαρχής η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη, ενώ η Αποκεντρωμένη Διοίκηση θα πρέπει να επιστρέψει στην πρότερη κατάσταση, προ του 1990, ως Γενική Διεύθυνση Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με Γενικό Γραμματέα υψηλόβαθμο στέλεχός της και όχι κομματικά διορισμένο.

 

Σχετικά Άρθρα

Back to top button